cms

Blog

  • Het Dubuisson Beerstorium, een interactieve ervaring in het hart van de geschiedenis van de oudste brouwerij van Wallonië!

    Het Dubuisson Beerstorium, een interactieve ervaring in het hart van de geschiedenis van de oudste brouwerij van Wallonië!

    Brasserie Dubuisson

    Brasserie Dubuisson heeft een familiegeschiedenis van 250 jaar. Een avontuur dat werd geleid door 9 generaties van dezelfde familie, die veel sporen hebben achtergelaten die vandaag de dag nog steeds waarneembaar zijn in het universum en het karakter van de bieren van Dubuisson. Dit alles ontdek je in het Dubuisson Beerstorium. Een parcours waarin virtual reality, 3D-animaties en escape games de sporen van het verleden oproepen.

    Brasserie Dubuisson

    Naast het “klassieke” bezoek aan de plaats, kan je het Dubuisson Beerstorium ook anders ervaren. De Trollen van de Brouwerij nodigen je uit om de puzzels op te lossen met vragen in de verschillende thematische kamers van het kasteel. Een parcours dat een beroep zal doen op je waarnemings- en reflectievermogen. Naast het bezoek biedt de Brasserie Dubuisson je een proeverij van drie van zijn bieren (op een keuze uit vier verschillende bieren) om je bezoek in de beste omstandigheden af te sluiten.

    JE VEUX EN SAVOIR PLUS

    Brasserie Dubuisson
  • De Everest is al erg dodelijk dit seizoen

    De Everest is al erg dodelijk dit seizoen

    Christopher Burns

    Een reeks tragedies

    Tijdens dit seizoen is de Everest al het podium geweest voor een reeks tragedies. Het klimseizoen 2023 van de Everest is erg triestig begonnen, met de dood van acht alpinisten. Ondanks die tragedies blijft de aantrekkingskracht van “het dak van de wereld” sterk: dit jaar zouden al zo’n 350 personen de top bereikt hebben, zegt Khimlal Gautam, liaison officer in het basecamp.

    De uitdagingen van de beklimming

    De 8.849 meter hoge Everest is een berg met heel wat uitdagingen. Naast de koude en het gebrek aan zuurstof wordt de beklimming bemoeilijkt door het beperkte tijdsvenster waarin je de top kan bereiken, meestal tussen april en juni. Elk jaar wagen honderden alpinisten zich aan de beklimming. Jammer genoeg keert niet iedereen terug naar huis.

  • Op ontdekkingstocht naar de terrils rond Charleroi

    Op ontdekkingstocht naar de terrils rond Charleroi

    Leslie Artamonow

    Ok, ik moet toegeven dat wanneer je op zoek gaat naar een bestemming om een rustgevend weekend door te brengen, je normaal gezien eerder denkt aan de Ardennen of de Kust. Maar ik besliste om buiten de platgetreden paden te gaan en een regio te ontdekken die het verdient om ontdekt te worden als toeristische regio. Net als de Duitse stad Essen, die van zijn industriële verleden een troef maakte, moedigt ook Charleroi nu iedereen aan om exact dat te komen ontdekken wat in de 19de en 20ste eeuw rijkdom bracht, te beginnen met de terrils. Deze artificiële heuvels, die ontstonden door de ophoping van overblijfselen van de koolontginning, zijn vandaag opmerkelijke natuurplekjes geworden die uitnodigen om beklommen te worden.

    5 niet te missen plekken

    Voordat ik eropuit trok om deze gekke heuvels te trotseren, deed ik wat onderzoek op de website van Charleroi Métropole Tourisme, die alle te bezichtigen sites in Charleroi en de zowat twintig omliggende gemeenten repertorieert. Ik zag verschillende terrils die vrij toegankelijk zijn: de Martinet-terril in Roux, de Vallées-terril in Gilly, de Saint-Charles-terril in Marchienne-au-Pont, de beroemde Bois du Cazier-terril en de Piges-terril in Dampremy.

    Ik koos voor die laatste omdat hij een uitzonderlijk panoramisch uitzicht biedt op de stad beneden en ook gemakkelijk te bereiken is vanuit het stadscentrum. Hij bestaat uit verschillende heuvels tussen de Chaussée de Bruxelles, de Route de Mons, de Rue Joseph Wauters en de rue Decoux, waar je de hoofdtoegang vindt, vlak achter de speeltuin. Zoals bij elke beklimming van de terril heb je goede wandelschoenen nodig, want de paden zijn gemaakt van zwarte aarde. Niet ideaal voor witte sportschoenen dus!

    Leslie Artamonow

    Ik koos voor die laatste omdat hij een uitzonderlijk panoramisch uitzicht biedt op de stad beneden en ook gemakkelijk te bereiken is vanuit het stadscentrum. Hij bestaat uit verschillende heuvels tussen de Chaussée de Bruxelles, de Route de Mons, de Rue Joseph Wauters en de rue Decoux, waar je de hoofdtoegang vindt, vlak achter de speeltuin. Zoals bij elke beklimming van de terril heb je goede wandelschoenen nodig, want de paden zijn gemaakt van zwarte aarde. Niet ideaal voor witte sportschoenen dus!

    Van DAMPREMY naar MARCHIENNE

    Na een zonnige ochtend op de heuvels van Dampremy ging ik ten zuiden van Charleroi naar de terril van Saint-Charles. Deze terril is het resultaat van de ontginning van de mijn van Saint-Charles, die in 1958 de deuren sloot. In de jaren negentig werden de twee terrils van Bayemont en Saint-Charles afgegraven om hun resterende kolen te recupereren en vervolgens omgevormd tot één heuvel. De lokale autoriteiten plantten daarbij bomen en kruiden, en al snel begon de flora en fauna de biodiversiteit van het terrein spontaan te verrijken.

    Leslie Artamonow

    Ook hier vond ik het bijzonder aangenaam om de terril te ontdekken, een terril die opvalt door zijn rust en stilte. De korte wandellus, die over het algemeen heel gemakkelijk bewandelbaar is, stijgt geleidelijk naar het middenplateau van de heuvel, waar je een voormalige bezinkvijver vindt die met riet begroeid is. Vervolgens stijgt het pad geleidelijk verder naar de top, waar je kan genieten van een fantastisch uitzicht op het reliëf van de streek en de fabrieken van Marchienne-au-Pont en Marcinelle. De route eindigt met een mooie lus om het bassin beneden, waar je kan genieten van verschillende uitzichten op de omgeving.

    ‘LA BOUCLE NOIRE’, de zwarte lus

    Heb je nog nooit gehoord van de ‘Boucle Noire, de Zwarte Lus? Ik ook niet hoor, tenminste totdat ik een plan tegenkwam waarin het concept werd uitgelegd. Terwijl de ‘GR des Terrils’ (bekend als de GR412) over een lengte van 300 km Bernissart via Charleroi met Luik verbindt, kan je ook een lus van 22 km maken vanaf het station Charleroi-Sud. Je geraakt er dus makkelijk met de trein, van waar in België je ook komt. Deze dagwandeling zorgde ervoor dat ik de kastelen van Marchienne en Monceau kon ontdekken, en ook de terrils van Martinet en de verzameling van terrils bij La Dorcherie. Tijdens deze route beklim je vier artificiële heuvels, verbonden door passages en paden. Ik was blij met de duidelijke en goed zichtbare bewegwijzering, waardoor je gemakkelijk je weg vindt!

    Leslie Artamonow

    Ook zin om dit alles te ontdekken? Surf dan net zoals ik naar de website van Charleroi Métropole Tourisme om je trip naar het ‘Pays Noir’ voor te bereiden!

     

  • 7 weetjes die je niet wist over de Eiffeltoren

    7 weetjes die je niet wist over de Eiffeltoren

    Vacancesweb.be

    De Eiffeltoren, hét symbool van Parijs, een architectonisch meesterwerk dat bezoekers van over de hele wereld aantrekt. De toeristische trekpleister ligt op de linkeroever van de Seine en is een herinnering aan de historische wereldtentoonstelling van 1889. Die wereldtentoonstelling, een evenement dat technologie, wetenschap en culturele uitwisseling vierde, was namelijk de reden voor de bouw van de Eiffeltoren. De tentoonstelling trok bezoekers vanuit alle hoeken van de wereld en was bedoeld om de vooruitgang en prestaties van de mensheid te demonstreren.

    Naar aanleiding van de wereldtentoonstelling kreeg de Franse ingenieur Gustave Eiffel de opdracht om een monument te ontwerpen dat het evenement zou vertegenwoordigen. Met een hoogte van 330 meter was het resultaat een toren van ongekende hoogte en technische perfecte. Destijds was de Eiffeltoren het hoogste bouwwerk ter wereld dat door de ijzeren balken en verbindingsstukken die zorgvuldig geassembleerd werden om de stabiliteit van de toren te waarborgen al snel het symbool werd van vooruitgang en innovatie.

    Oorspronkelijk was de Eiffeltoren bedoeld als een tijdelijke structuur, maar al snel werd het monument erkend als een meesterwerk dat een permanente plaats kreeg aan de Parijse skyline. Jaarlijks trekken miljoenen bezoekers naar de toren dit staaltje technische kunst van dichtbij te bewonderen.

    Enkele weetjes over de Eiffeltoren

    De Eiffeltoren werd dus gebouwd door Gustave Eiffel en is 330 meter hoog. Het bouwwerk weegt 7.300 ton en is een toeristische trekpleister van de Franse hoofdstad. Dit jaar viert de Eiffeltoren, ondertussen hét symbool van Parijs zijn 130ste verjaardag.

    Dat zijn allemaal heel leuke weetjes over de Eiffeltoren, maar er valt nog veel meer te vertellen over dit spraakmakende bouwwerk.

    Niet door iedereen geliefd…

    Vandaag wordt de Eiffeltoren beschouwd als een meesterwerk, maar dat is zeker niet altijd zo geweest. “De bouw van de Eiffeltoren ging gepaard met veel controverse, klachten en petities van tegenstanders”, aldus Christophe Girard, verantwoordelijk voor de dienst cultuur in Parijs. Ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling van 1889, die de honderdste verjaardag van de Franse Revolutie markeerde, werd een grote wedstrijd uitgeschreven om een toren te bouwen die het gezicht zou worden van de wereldtentoonstelling. Die werd, zoals hierboven al vermeld, gewonnen door industrieel Gustave Eiffel die met het speciale ontwerp op de proppen was gekomen. Veel kunstenaars, waaronder schrijvers Guy de Maupassant en Emile Zola, waren daar niet bepaald mee opgezet. Zij beschouwden het ontwerp als lelijk en buitensporig, en vonden dat het de schoonheid van de stad aantastte. In hun ogen was de toren een ongewenste inbreuk op de klassieke Parijse architectuur en stak het schril af tegen de elegante bouwwerken waar de stad om bekend stond.

    Grappig weetje over de Eiffeltoren: hoewel De Maupassant fel gekant was tegen de Eiffeltoren, ging hij er toch regelmatig eten. Het restaurant in de toren was namelijk de enige plek in heel Parijs waar hij de toren niet kon zien.

    Bouw duurder (veel) langer dan verwacht

    De bouw van de Eiffeltoren heeft twee jaar, twee maanden en vijf dagen in beslag genomen. Dat was twee keer zo lang als oorspronkelijk verwacht. Die bouwtijd kan uitgelegd worden door een aantal uitdagingen die tijdens het productieproces naar boven kwamen. Ten eerste was de omvang van de Eiffeltoren een technische uitdaging. Het ontwerp van de toren, met zijn ingewikkelde netwerk van meer dan 18.000 ijzeren balken en verbindingsstukken, vereiste een zorgvuldige planning en constructie.

    Daarnaast werd voor de bouw van de Eiffeltoren een nieuwe constructietechniek gebruikt: het gebruik van voorgefabriceerde onderdelen. De onderdelen werden buiten de bouwplaats vervaardigd en vervolgens naar de bouwlocatie gebracht om te worden geassembleerd. Deze nieuwe aanpak, hoewel innovatief, bracht ook logistieke uitdagingen met zich mee.

    Een ander belangrijk aspect dat bijdroeg aan de vertraging van de bouw was het weer. Parijs heeft een onvoorspelbaar klimaat en de weersomstandigheden tijdens de bouwperiode waren soms ongunstig. Harde wind, stormen en winterse omstandigheden vertraagden de bouw van de toren.

    Vacancesweb.be

    Lijden onder verflagen

    De Eiffeltoren lijdt onder de “verzadiging van bezoekers” en moet al voor de 18de keer sinds hij er staat, worden opgefrist. De opeenstapeling van verflagen zou ook een “probleem” vormen, aldus architect en historicus Bertrand Lemoine. De opbouw van de verflagen kan bijvoorbeeld leiden tot een toename van het gewicht van de toren, wat extra belasting met zich meebrengt. Bovendien kunnen de oude verflagen schilferen of barsten, wat het uiterlijk van de toren kan aantasten.

    Symbool van menselijkheid

    De bekende toren wordt ook gebruikt om politieke en zelfs humanistische boodschappen te verspreiden. Denk bijvoorbeeld maar aan de herdenking van slachtoffers van terrorisme of andere rampen.

    Vacancesweb.be

    Bijna vernietigd

    “In 1900 gingen stemmen op om de Eiffeltoren te vernietigen wegens overbodig en verouderd,” zegt Bertrand Lemoine. “Gelukkig kon Eiffel daar een stokje voor steken: de toren diende immers als radio-antenne die de communicatie tussen Parijs en de Frans-Duitse grens kon waarborgen,” voegt de expert eraan toe. “Vanaf dat moment was er een strategisch en militair belang om de Eiffeltoren te laten staan.”

    Minder aantrekkingskracht dan vroeger

    Agnès Sorlier, een 59-jarige Parisienne, geeft lichtjes beschaamd toe dat ze niet meer naar de Eiffeltoren omkijkt. Ze betreurt vooral de werken, de hekken en de glazen muur rond het gebouw, ter bescherming tegen aanslagen, die het beeld geven van een “gebarricadeerde” Eiffeltoren. “Voor de veiligheid”, zegt politicus Christophe Girard daarover.

    Hernieuwde belangstelling sinds de brand van de Notre-Dame

    De verwoestende brand die in april 2019 de Notre-Dame-kathedraal trof, heeft wereldwijd enorme aandacht en zorg opgeroepen voor het behoud van historische en iconische gebouwen. “De brand in de kathedraal heeft de interesse van mensen voor erfgoed weer opgewekt”, zegt Girard. Mensen beseffen dat zelfs de beroemdste en meest geliefde historische gebouwen kwetsbaar zijn en getroffen kunnen worden door rampen die leiden tot vernietiging. De brand in de kathedraal heeft de aandacht van toeristen getrokken op de culturele wonderen die Parijs herbergt, waardoor de Eiffeltoren, al een van de bekendste attracties van de stad, nog maar aandacht kreeg.

  • De Abdij van Villers-la-Ville – Waar Cultuur rijmt met Natuur

    De Abdij van Villers-la-Ville – Waar Cultuur rijmt met Natuur

    Abbaye de Villers

    Verhalen via de app

    De abdij biedt de bezoekers een gratis applicatie. QR-codes werden op panelen in verschillende delen van de site geplaatst (kerk, klooster …) en kunnen door de bezoekers worden gescand met behulp van een smartphone om de geschiedenis van de plaats en het dagelijks leven van de monniken die er woonden te ontdekken.

    Computergegenereerde beelden brengen architectonische elementen en mensen tot leven die nu verdwenen zijn.

    Abbaye de Villers

    De tijdlijn van oude rozen

    Oude variëteiten van rozen zijn geplaatst naast de tijdlijn die de bewogen geschiedenis van de abdij door de eeuwen heen volgt. Deze bloemen van weleer zijn afkomstig van vele soorten rozen die hier al voor 1867 aanwezig waren.

    Abbaye de Villers

    Kleurrijke tuinen

    Er zijn groene ruimtes aangelegd in 8 thematuinen. De visuele en geurige aspecten van de verschillende tuinen evolueren met de seizoenen.

    Een plek vol leven … de abdij heeft u het hele jaar door iets te bieden!

    www.villers.be

    10% korting op de toegangsprijs (4 pers.) met de code VACANCESWEB tot 31/10/23 (exclusief evenementen)

  • De 5 warmste steden ter wereld!

    De 5 warmste steden ter wereld!

    Vacancesweb.be

    Ja, het klopt, we snappen het volledig… Constant rondlopen met een dikke trui kan heel saai worden na een tijd. Daarom nemen we je mee op ontdekking naar de vijf warmste plekken op aarde. Van verzengende straten tot brandende woestijnen, in de steden in onderstaand lijstje is het bakken en braden geblazen!

    Om eerlijk te zijn, het is niet eenvoudig om zo’n klassement op te stellen. Want wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met “warmste”? De hoogst geregistreerde temperatuur ooit, de hoogste gemiddelde jaartemperatuur, of zijn er nog andere criteria die bekeken kunnen worden? Wij hebben in ieder geval rekening gehouden met de maanden met de hoogste temperaturen en het jaargemiddelde. De hoogste gemiddelde jaartemperatuur verwijst naar het gemiddelde van de hoogste temperaturen die gedurende een volledig jaar op een bepaalde locatie worden waargenomen. Dit omvat ook de piektemperaturen gedurende de warmste maanden. Deze meting geeft een indicatie van de hitte en warmtebelasting van een specifieke plaats gedurende een volledig jaar.

    Uit die analyse zijn dit de 5 warmste steden op aarde.

    1. Koeweit (Koeweit)

    Het Midden-Oosten staat nu niet bepaald bekend om zijn koude temperaturen… De stad Koeweit wordt vaak aangeduid als de “warmste stad ter wereld”. Dat hoeft niet te verbazen met een gemiddelde jaartemperatuur van 34,3 graden en een lokale recordtemperatuur van 52 graden. We noemen het een “lokaal record”, want in de stad Mitribah, ook gelegen in het land Koeweit, steeg het kwik in 2016 nog hoger, naar wel 54 graden! In de zomermaanden flirten de temperaturen in Koeweit regelmatig met de 47 graden. Een airco is dan ook geen overbodige luxe…

    Vacancesweb.be

    2. Dallol (Ethiopië)

    Op een hoogte van -130 meter, onder zeeniveau, is Dallol een ware oven die het hele jaar door ongenadig brandt. Met een gemiddelde temperatuur van 34,6 graden Celsius behoort deze plaats in Ethiopië tot een van de warmste plekken op aarde. Tijdens de warmste maanden stijgt de temperatuur zelfs naar een verzengende 46,5 graden.

    De omstandigheden in Dallol zijn uniek vanwege de geologische en geografische factoren die bijdragen aan de intense hitte. De regio wordt gekenmerkt door vulkanische activiteit, geothermische bronnen en zoutformaties. Dit creëert een surrealistisch landschap dat eruitziet als een buitenaardse wereld. Die buitenaardse indruk wordt nog versterkt door de hoge temperaturen die hier het hele jaar door gemeten worden.

    Vacancesweb.be

    3. Ahvaz (Iran)

    Ahvaz, gelegen in het zuidwesten van Iran, is de derde warmste stad ter wereld op onze lijst. De zomerwarmte gecombineerd met de uitlaatgassen van de industrie en het verkeer jaagt het kwik de hoogte in. Op 29 juni 2017 kende de stad zelfs een piek tot 53,7 graden! Gelukkig is dat eerder een uitzondering. Tijdens de zomermaanden schommelt de gemiddelde temperatuur rond de 46 graden, wat nog steeds ondraaglijk warm is. De gemiddelde jaartemperatuur van 33 graden toont aan dat de winters in Ahvaz dan wel wat frisser zijn dan de zomermaanden, maar nog steeds uitzonderlijk warm blijven.

    Vacancesweb.be

    4. Jizan (Saoudi-Arabië)

    Aan de oevers van de Rode Zee ligt Jizan, een stad die wordt geconfronteerd met uitzonderlijk warme zomers. Met een gemiddelde temperatuur van 38,4 graden in de zomer en een jaarlijks gemiddelde van 30,4 graden, is het geen verrassing dat deze plek tot de warmste steden ter wereld behoort. Het warmterecord van de stad komt met 46,3 graden in de buurt van de gemiddelde jaartemperatuur in Ahvaz, op nummer 3 in deze lijst.

    Vacancesweb.be

    5. Azizia (Libië)

    Jizan heeft met 58 graden lang het wereldrecord van de hoogste temperatuur op aarde mogen claimen. Echter, de betrouwbaarheid van deze meting werd in twijfel getrokken. Desondanks is het nog steeds geen uitzondering dat de thermometer boven de 50 graden klimt in deze stad. In de zomer stijgt de temperatuur tot gemiddeld 47,5 graden. Gelukkig bieden de winters en de nachten enige verlichting, wat de gemiddelde jaartemperatuur van “slechts” 28,1 graden verklaart. Een welkome afwisseling voor de inwoners van de stad, en een kans om te herstellen van de intense hitte die ze gedurende een groot deel van het jaar ervaren.

    Vacancesweb.be

    En de warmste landen?

    Hoewel het logisch lijkt dat er een één-op-één link is tussen de warmste steden ter wereld en de warmste landen ter wereld, is dat niet helemaal het geval. De 5 warmste landen ter wereld zijn namelijk Libië, Saoedi-Arabië, Irak, Algerije en Iran. De laatste 3 warmste steden uit onze lijst liggen inderdaad in die landen, maar Koeweit en Ethiopië behoren niet tot de 5 warmste landen ter wereld.

    Dit fenomeen kan worden toegeschreven aan verschillende factoren, zoals geografie, klimatologische patronen en lokale omstandigheden. Hoewel deze landen een groot deel van hun grondgebied bestrijken met woestijngebieden en uitgestrekte regio’s die snel opwarmen, kunnen er binnenin toch enkele koelere of gematigde zones zijn.

    De warmste steden ter wereld bevinden zich vaak in gebieden waar specifieke geografische kenmerken, zoals de nabijheid van waterlichamen, bergketens of vulkanische activiteit, de hitte versterken en opsluiten. Hierdoor ontstaan microklimaten die de temperaturen naar extremere hoogtes tillen.

    Tips om te overleven in warme temperaturen

    Ondanks de hete temperaturen, zijn de warmste plekken op aarde niet onbewoond. Hoe gaan de locals dagelijks om met die hitte?

    1. Schaduw opzoeken: locals zoeken actief naar schaduwrijke plekken om zich te beschermen tegen de hitte. Schaduw kan geboden worden door bomen, luifels, veranda’s, …

    2. Kledingkeuze: de lokale bevolking draagt vaak lichte en ademende kleding die de luchtstroom bevordert en de huid beschermt tegen directe blootstelling aan de zon.

    3. Vroeg opstaan en laat op de dag actief zijn: op de warmste plekken vermijden locals vaak de heetste uren van de dag. Ze plannen hun activiteiten in de vroege ochtenduren of wachten tot de avond wanneer de temperaturen enigszins zijn afgekoeld.

    4. Hydratatie: locals begrijpen het belang van voldoende hydratatie in hete omstandigheden. Ze drinken regelmatig water, of alternatieven, zoals thee en kokoswater, om gehydrateerd te blijven en uitdroging te voorkomen.

    5. Gebruik van verkoelende technieken: door gebruik te maken van verkoelende ventilatoren, nevelsproeiers, natte handdoeken op het lichaam of zelfs het nemen van verkoelende baden houden locals het hoofd en de rest van hun lichaam koel.

  • Virtueel reizen en toerisme 2.0: kansen en uitdagingen

    Virtueel reizen en toerisme 2.0: kansen en uitdagingen

    Lucrezia Carnelos

    De invloed van nieuwe technologieën

    De toeristische sector, die traditioneel gebaseerd op menselijke interacties, wordt nu verstoord door de komst van nieuwe technologieën. Augmented reality (AR), virtual reality (VR), kunstmatige intelligentie (AI) en Big Data zijn een integraal onderdeel geworden van de toeristische ervaring.

    Augmented en virtual reality: totale onderdompeling

    AR en VR zijn waardevolle tools die de toeristische ervaring verrijken. Met AR-apps kunnen toeristen contextuele informatie in realtime bekijken. VR biedt virtuele rondleidingen, zodat u kunt verkennen zonder uw woonkamer te verlaten.

    Kunstmatige intelligentie: een gepersonaliseerde toeristische gids

    AI, met zijn chatbots en virtuele assistenten, biedt een 24/7 klantenservice en beantwoordt vragen direct. Reisadviezen worden nu gepersonaliseerd op basis van individuele voorkeuren.

    Big data: reizen optimaliseren

    Big Data speelt een cruciale rol in de analyse van toeristisch gedrag en helpt bedrijven om hun aanbod te optimaliseren.

    De uitdagingen van digitale transformatie

    Ondanks deze vooruitgang is het integreren van technologie in het toerisme niet zonder uitdagingen. Aan de ene kant kan de afhankelijkheid van de technologie leiden tot een verlies van authenticiteit van de reiservaring. Menselijke interactie en de charme van spontane ontdekking worden soms overschaduwd door geoptimaliseerde routes en virtuele rondleidingen.

    Daarnaast roept het intensieve gebruik van persoonsgegevens vragen op over privacy en veiligheid. Respect voor dat laatste is een cruciale kwestie.

    Ten slotte dreigt ongelijke toegang tot deze technologieën een digitale kloof te creëren in de toeristische sector, waarbij sommigen zullen achterblijven.

  • Pompeii: een nieuwe ontdekking!

    Pompeii: een nieuwe ontdekking!

    In de ruïnes van Pompeii zijn twee skeletten van mensen van in de vijftig gevonden, meldt het Italiaanse ministerie van Cultuur. Ze werden opgegraven tijdens onderhoudswerkzaamheden aan de beroemde “Huizen der Geliefden” en vertonen meerdere breuken, die wijzen op de instorting van het gebouw.

    Resultaat van rampen

    Archeologen wijzen erop dat de uitbarsting van de Vesuvius niet de enige oorzaak is van de vernietiging van Pompeii. Een aardbeving die gepaard ging met de uitbarsting zorgde ervoor dat veel gebouwen instortten, wat de tragische tol nog vergrootte.

    Meer kennis

    Moderne opgravingstechnieken stellen ons in staat om de tragedie van Pompeii beter te begrijpen“, zegt Gabriel Zuchtriegel, directeur van het Archeologisch Park Pompeii. De vulkanische as bewaarde door sedimentatie de stad en haar slachtoffers en bood zo een kostbare getuigenis van deze gebeurtenis.

    Pompeii, een erfgoedsite

    Pompeii staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO en is de op een na grootste toeristische bestemming van Italië na het Colosseum in Rome. Deze ontdekkingen versterken het historisch belang van de site.

    lees meer over de ramp in Pompeii

  • Frankrijk: volop fietspaden tegen 2027

    Frankrijk: volop fietspaden tegen 2027

    Markus Spiske

    Onze zuiderburen worden getrakteerd op een nieuw fietsplan dat op zijn minst ambitieus te noemen is. Zowat 2 miljard euro wordt vrijgemaakt om de Fransen aan te moedigen om hun fiets van stal te halen. In september zegde premier Elisabeth Borne al 250 miljoen euro toe ten behoeve van de fiets in 2023. Maar nu weten we dat dat bedrag jaarlijks zal worden vrijgemaakt gedurende 5 jaar.

    Daarmee wordt er een kolossaal bedrag van 1,250 miljard euro vrijgemaakt voor de aanleg van fietspaden in Frankrijk. De rest van het budget zal worden gebruikt om de aankooppremie voor fietsen te verlengen tot 2027, een premie die ook geldt voor tweedehands fietsen op voorwaarde dat ze door professionals worden verkocht.

    100.000 km aan fietspaden tegen 2030!

    In Frankrijk zetten niet minder dan vijf ministers hun schouders onder het populair maken van fietsen. Onder de overheidsinitiatieven vinden we onder andere een campagne voor 200.000 kinderen om te leren fietsen. Het doel is om hun aantal tegen 2027 te verviervoudigen, zodat ze vanaf 2027 jaarlijks met 800.000 zijn.

    Er is ook een economische kant aan het fietsplan. De Franse fietsenmarkt is goed voor meer dan 3,6 miljard euro. Het fietsplan van de overheid wil een breed ecosysteem ondersteunen: de herindustrialisering en dus de assemblage van fietsen in Frankrijk stimuleren. De invoer van afgewerkte fietsen uit Italië, Roemenië, Portugal of Azië vertegenwoordigt immers nog steeds het grootste deel van de fietsen op de markt. Het doel is ook om nieuwe vakmensen op te leiden, want professionals schatten dat er in Frankrijk een tekort is aan zo’n 5.000 fietsherstellers. Tot slot wil de Franse regering dat het land tegen 2030 zo’n 100.000 km aan fietspaden heeft, tegen 57.000 km nu.

  • Maximum snelheid Duitsland : dit riskeer je als je meer dan 130 kilometer per uur rijdt

    Maximum snelheid Duitsland : dit riskeer je als je meer dan 130 kilometer per uur rijdt

    Men zegt wel eens dat er op de autosnelwegen in Duitsland geen snelheidsbeperkingen zijn. Op weg van of naar je vakantiebestemming kan het wel eens gebeuren dat je door Duitsland rijdt. Hoewel het verleidelijk kan zijn om op de Duitse “Autobahn” het gaspedaal eens flink in te trappen, is het toch nuttig om even stil te staan bij de specifieke risico’s die snel rijden met zich meebrengen. En is het echt zo dat je er geen maximum snelheid geldt in Duitsland? Wij zochten het voor je uit.

    Aanbevolen snelheid

    Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen. De aanbevolen maximum snelheid van 130 per uur is dus geen wettelijk voorschrift, maar het is wel een richtlijn voor veilig en verantwoord rijgedrag. De maximum snelheid is namelijk gebaseerd op verschillende factoren, waaronder verkeersveiligheid, de vlotte doorstroom van verkeer en milieubescherming.

    Voorstanders van de aanbevolen maximum snelheid in Duitsland benadrukken dat het naleven ervan helpt om het risico op verkeersongevallen te verminderen. Een gematigde snelheid biedt meer reactietijd bij onverwachte gebeurtenissen op de weg en vermindert de kans op botsingen.

    Opgepast voor beperkingen

    Het is belangrijk op te merken dat hoewel de aanbevolen maximum snelheid van 130 kilometer per uur geldt voor de meeste delen van de Duitse Autobahn, er nog steeds situaties zijn waarin snelheidsbeperkingen van kracht zijn. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn in de buurt van steden, in zones met specifieke milieueisen of verkeersomstandigheden en in de buurt van wegwerkzaamheden. Als er ergens een snelheidsbeperking staat aangegeven, moet je je daar strikt aan houden. Doe je dat niet, dan kan je een verkeersboete krijgen. De hoogte van de boete varieert naargelang de ernst van de overtreding en kan aanzienlijk oplopen, vooral bij extreme snelheidsovertredingen. We hoeven er geen tekeningetje bij te maken dat zulke boetes een domper zijn op het vakantiebudget.

    Strafpunten op je rijbewijs

    Een boete is niet het enige risico dat je loopt door de snelheidsbeperkingen in Duitsland te negeren. Een overschrijding van de maximum snelheid in een bepaalde zone kan leiden tot strafpunten op je rijbewijs. Duitsland hanteert namelijk een strafpuntensysteem op het rijbewijs, dat ook van toepassing is voor buitenlandse bestuurders. Daarbij krijgen bestuurders strafpunten op hun rijbewijs voor verkeersovertredingen die bestraft worden met een boete vanaf 60 euro of verkeersmisdrijven (dronken rijden, vluchtmisdrijf, verkeerslichten of -borden negeren, ongeval met of zonder letsel veroorzaken, …). Het aantal strafpunten is afhankelijk van de ernst van de overtreding.

    En bij een ongeval?

    Hoewel je op de plaatsen waar 130 kilometer per uur enkel een aanbevolen snelheid is dus harder mag rijden (zonder een boete te riskeren), is dat toch niet volledig zonder risico. Stel dat je betrokken geraakt bij een verkeersongeval, dan riskeer je toch juridische en financiële gevolgen. Je zal dan wel geen boete krijgen voor het overschrijden van die aanbevolen maximum snelheid, maar de rechter kan bij het beoordelen van de aansprakelijkheid in een ongevalssituatie rekening houden met de omstandigheden. Als wordt vastgesteld dat het ongeval mogelijk voorkomen had kunnen worden als de aanbevolen snelheid was aangehouden, kan dit van invloed zijn op de verdeling van de aansprakelijkheid en de eventuele schadevergoeding.

    Beter voor het milieu

    De aanbevolen maximumsnelheid op de Duitse snelwegen heeft niet alleen invloed op verkeersveiligheid, maar ook op het milieu. Door de snelheid te beperken tot 130 kilometer per uur, wordt geprobeerd het brandstofverbruik in toom te houden. Bij hogere snelheden moet de motor namelijk harder werken, waardoor er meer brandstof verbruikt wordt, wat dan weer minder goed is voor het milieu. Daarnaast leiden hogere snelheden ook tot een grotere uitstoot van schadelijke stoffen, zoals koolstofdioxide (CO²) en stikstofoxiden (NOx). Die uitstoot draagt bij aan de luchtvervuiling en het broeikaseffect. Tot slot gaan hogere snelheden gepaard met een toename van geluidsoverlast. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor de omwonenden en de fauna en flora in de omgeving.

    Zo rijd je veilig op de Duitse snelweg!

    Tenzij je in een zone zit waarin beperkingen gelden, is de aanbevolen maximum snelheid dus een goede richtlijn om te bepalen hoe hard je mag rijden in Duitsland. We geven graag nog wat tips mee om goed voorbereid en veilig aan je tocht over de Duitse snelwegen te beginnen.

    1. Ken de regels: zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de verkeersregels en -borden in Duitsland, inclusief snelheidsbeperkingen en andere verkeersvoorschriften. Houd rekening met eventuele tijdelijke beperkingen als gevolg van wegwerkzaamheden of verkeerssituaties.

    2. Pas je snelheid aan de omstandigheden aan: zoals hierboven al gemeld, gelden er op grote delen van de Duitse snelwegen geen specifieke snelheidsbeperkingen. Toch is het belangrijk om je snelheid aan te passen aan de verkeers- en weersomstandigheden. Houd rekening met factoren zoals drukte, wegomstandigheden, zichtbaarheid en het gedrag van andere weggebruikers.

    3. Gebruik je spiegels en richtingaanwijzers: controleer regelmatig je spiegels om bewust te zijn van je omgeving en andere voertuigen. Gebruik je richtingaanwijzers duidelijk en tijdig om andere bestuurders te laten weten wat je van plan bent.

    4. Houd voldoende afstand: houd voldoende afstand van het voertuig voor je, vooral bij hogere snelheden. Dit geeft je voldoende tijd om te reageren op onvoorziene verkeerssituaties en remafstanden te overbruggen.

    5. Blijf alert en vermijd afleiding: houd je aandacht gericht op de weg en vermijd afleidingen, zoals smartphones of andere elektronische apparaten. Wees alert op eventuele veranderingen in het verkeer en anticipeer op mogelijke gevaren.

    6. Gebruik de rechter rijstrook: op Duitse snelwegen wordt de linker rijstrook meestal gebruikt om trager rijdend verkeer in te halen. Houd daar rekening mee wanneer je in Duitsland rijdt en respecteer ook de regels voor in- en uitvoegen.

    7. Wees hoffelijk: als je besluit om andere voertuigen in te halen, doe dit dan met overtuiging en wees respectvol voor andere weggebruikers. Vermijd agressief rijgedrag, zoals bumperkleven of onverantwoordelijke manoeuvres.

    8. Las regelmatig pauzes in: lange afstanden afleggen tegen hoge snelheid kan vermoeiend zijn. Neem regelmatig pauzes om je op te frissen en even uit te rusten.