Maar daar komt binnenkort verandering in: vanaf 2026 starten graafmachines aan een volledige herinrichting van het station. De werken hebben een duidelijk doel: tegen 2028 moet 10% van de bezoekers met de trein komen.
Een kostenplaatje van 4,8 miljoen euro
Het project is het resultaat van een samenwerking tussen Pairi Daiza, Infrabel en de NMBS. Het plan omvat een verplaatsing van de perrons naar 320 meter verder, hun verlenging en de bouw van een ondergrondse doorgang die rechtstreeks naar een nieuwe zuidelijke ingang van het park leidt. De totale kostprijs bedraagt 4,8 miljoen euro: 2,6 miljoen voor Infrabel, 1,8 miljoen voor de NMBS en 400.000 euro voor rekening van het park. Ook de buurtbewoners profiteren mee, met een gloednieuwe fiets- en voetgangersverbinding.
2028, het jaar van de grote veranderingen
Eric Domb is enthousiast: “Na de goedkeuring van de omleiding rond het dorp Gages is dit opnieuw geweldig nieuws.” Binnen drie jaar hoopt hij alle mobiliteitsproblemen rond het park opgelost te hebben. Of de lokale bewoners, die zich weleens ergeren aan het drukke verkeer, dat enthousiasme delen, valt nog af te wachten.
