Nintendo, de gigant inzake computerspellen, opent op 2 oktober in Kyoto de deuren van zijn eerste museum. Het museum is gebouwd op het terrein van de voormalige fabriek van het bedrijf en geeft bezoekers de mogelijkheid om meer dan 130 jaar innovatie te ontdekken. Shigeru Miyamoto, de bedenker van Mario, wilde de evolutie van entertainment laten zien aan de hand van iconische stukken, zeldzame objecten en onverwachte voorwerpen zoals een kopieermachine of een kinderwagen.
Unieke interactieve ervaringen
Het museum beperkt zich niet tot het tentoonstellen van voorwerpen, maar het biedt ook interactieve instrumenten aan. Denk maar aan een gigantisch kaartspel bestuurd door een smartphone, ballen die weggekeild kunnen worden met een knuppel in een Japanse retrosetting en een gigantische joystick om Super Mario Bros opnieuw tot leven te wekken. Nostalgische fans zijn bij deze gewaarschuwd …
Een nostalgische reis voor fans
Nintendo-fans kunnen de begindagen van het bedrijf herbeleven: van de eerste TV Game consoles tot de Famicom en NES. Tegelijkertijd wordt er binnenkort, in het themapark Universal Studios Japan in Osaka, een nieuwe zone gewijd aan Donkey Kong. Een ingangsticket kost 3300 yen – ongeveer € 20 – en wordt toegewezen via een loterijsysteem. Vraag ons niet waarom …
Ben je deze herfst op zoek naar een totaal andere omgeving? Dan zou Corsica wel eens de ideale plek kunnen zijn om even uit te blazen voor de intrede van de winter. Hier zijn drie goede redenen om dit seizoen voluit te kiezen voor l’Île de Beauté.
Ivan Ragozin
Aangenaam klimaat en dalende bezoekersaantallen
Zacht en aangenaam weer met temperaturen die overdag schommelen tussen 20 en 25° graden. Zo kan je de weersomstandigheden tijdens de herfstmaanden op Corsica het best omschrijven. Ideaal weer om een bezoek in te plannen zonder het risico te lopen op een zonnesteek! Daarnaast is het aantal toeristen zodanig gedaald dat je bijna ongestoord en op een serene manier stranden, wandelpaden en belangrijke toeristische trekpleisters kan verkennen.
Sublieme landschappen
De eerste weken van het najaar worden gekenmerkt door prachtige kleurveranderingen, vooral in de bossen en bergen. Kastanjebomen, wijngaarden en loofbossen nemen gouden en rode tinten aan en doen spectaculaire panoramische uitzichten verrijzen. Wandelpaden, zoals de Mare e Mare en Mare e Monti, worden toegankelijker en leuker om door te kuieren. Tot slot zijn de rivieren en watervallen ook indrukwekkender dankzij de herfstregens!
Christian Lendl
Gastronomie en lokale tradities
De herfst is ook een geweldige periode om de gastronomie van het eiland te ontdekken. Het is namelijk het oogstseizoen van druiven en kastanjes, de twee paradepaardjes van Corsica. Bovendien vinden er dan authentieke volksfeesten en kermissen plaats op het eiland, zoals de Foire de la Châtaigne in Bocognano. Het is zo’n typisch feest waar je je onderdompelt in de Corsicaanse cultuur, lokale tradities aanschouwt, regionale specialiteiten proeft en de locals ontmoet!
De Goodwood Revival wordt gehouden in het tweede weekend van september in Zuid-Engeland en is een festival met een uniek cachet dat gehouden wordt ter ere van het racecircuit naast het landgoed dat zijn gouden periode kende van 1948 tot 1966. De hertog van Richmond, eigenaar van de site, speelde het klaar om een nostalgisch festival op te richten waar elk detail en elke hoek ontworpen is om terug in de tijd te keren. Het idee is om de toeschouwers onder te dompelen in een parallel universum, waar oude raceauto’s onvergetelijke gevechten leveren op een circuit dat er al zes decennia onbewogen bij ligt. Waar Spitfires jachtvliegtuigen door de lucht wervelen als eerbetoon aan de helden die de bevrijding inzetten, waar muziekgroepen de beroemdste hits uit de Swinging Sixties naspelen en waar ten slotte elke toeschouwer een actieve deelnemer is aan het festival door zich te verkleden in historische kostuums … De kledingsvoorschriften worden door het publiek tot op de letter opgevolgd en dat maakt de immersie nog aangrijpender!
Tristan Slegers
Een helse onderneming!
Met uitzondering van een paar liefhebbers van oldtimers is de Goodwood Revival weinig bekend aan deze kant van het Kanaal. Vanuit België is de locatie nochtans niet zo moeilijk te bereiken, al vergt de reis wel wat organisatie. Voor ons was het zelfs een kleine onderneming: ongeveer 5 uur over de weg, waar je de 30 minuten durende rit met de Shuttle of de oversteek van 90 minuten met de veerboot bij moet optellen. Wij kozen voor optie één omdat de schoolverplichtingen van de kinderen een nogal strikt tijdschema vergden. Wie zich zorgen maakt over links rijden na de oversteek van het Kanaal, mag er gerust op zijn: na de eerste rotonde is je vuurdoop achter de rug en zal je niet meer verkeerd rijden!
François Piette
Aandacht voor detail
Vergeet de schreeuwerige neonlichten, de foodtrucks die hun industriële sushi aanprijzen en de supermarktmuziek die uit nasaal klinkende luidsprekers schalt. Zodra je de ingang gepasseerd bent, is er geen link meer met het heden. Van de vuilnisbakken tot de caravans, van de muziekbands tot de strobalen die als fauteuils dienen. De zin voor details is een reminder dat Britten van aanpakken weten. En dan is er nog de sfeer: je danst in de regen op Get Back van The Beatles, gezongen door artiestendieklonen zijn van hun originele versies. Om nog maar te zwijgen van de talloze sketches die over de vele hectaren van het terrein worden opgevoerd en de films in openluchtbioscopen die je kan bijwonen vanuit de pluchen zetels van een Amerikaanse berline uit de jaren vijftig!
Tristan Slegers
De emoties die opborrelen zijn net zo gevarieerd als de activiteiten. De ene keer ben je ontroerd door het eerbetoon aan de helden van de landing op D-Day, de andere keer ben je gefascineerd door de verschillende muziekgroepen die heerlijk ouderwetse klanken opdissen. Niet veel later kijk je geamuseerd toe naar verkleedpartijen waarvan de parades hun gewicht in 78 toerenplaten waard zijn! En dan zijn er natuurlijk nog de oldtimerraces. ‘Het is gewoon geweldig’, zegt Tristan met fonkelende ogen terwijl hij vol ontzag staat te gluren naar de zeldzame, onschatbare en gedateerde Ferrari’s, Aston Martins en Jaguars die het tegen elkaar opnemen op een drassig circuit! Het is drie dagen magie en het is de uitgelezen kans om te ontsnappen aan een steeds gekker wordende wereld …
Tristan Slegers
Dit vonden we leuk:
De aandacht voor details en de tijdloze geest die er rondwaarde
De muzikale sfeer
De verbijsterende racewedstrijden
De dresscode die door (bijna) iedereen werd gerespecteerd, inclusief het schoonmaakpersoneel!
De onberispelijke organisatie en de vele kwaliteitsvolle foodtrucks
Tristan Slegers
Dit viel tegen:
De fikse toegangsprijs
Het evenement was over het algemeen niet functioneel bij regenweer (laarzen mochten niet ontbreken!)
De bekende koppen kregen geen waardevolle plek en waren niet toegankelijk genoeg
De verkeersopstoppingen op weg naar de site
De onbetaalbare extraatjes (toegang tot de tribunes, paddocks, etc.)
Tristan Slegers
Ons transportmiddel
Voor de verplaatsing naar Goodwood Revival hadden we onze zinnen gezet op een Renault Trafic Grand SpaceClass Escapade … Een stevig uit de kluiten gewassen voertuig van bijna 5,5 m met een haast onuitspreekbare naam en blijkbaar het beste wat Renault te bieden had op het gebied van VIP-vervoer! Wat ons betreft, deed de wagen vooral denken aan een gezinsvoertuig. Vooral vanwege zijn functionaliteit, modulair karakter en de grote binnenruimte die de afmetingen heeft van een oosters paleis!
François Piette
De naam doet vermoeden dat dit een bestelwagen is die snel werd omgebouwd tot een vervoersmiddel voor grote troepen, maar dat is de waarheid geweld aandoen. Op de weg gedraagt het ding zich meer als een SUV. De 2.0 dCi-motor, ook verkrijgbaar in een versie met 170 pk en een automatische versnellingsbak, is even stil als flexibel. Met een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km, wat ongezien is voor zo’n grote bolide, mag je het woord zuinigheid ook aan de karakteristieken toevoegen! Deze Renault is verkrijgbaar in twee afmetingen en mikt op grote gezinnen (8 echte zitplaatsen) of bedrijven die pendeldiensten aanbieden. Het interieur kan naar wens worden aangepast, waarbij het zelfs mogelijk is om de stoelen op de tweede rij te draaien om de cabine om te vormen naar een woonkamer met een tafeltje in het midden!
François Piette
En de tekortkomingen? De logge wagen is duidelijk niet geschikt om zich voort te bewegen in de nauwe straatjes van kleine dorpskernen, de inboedel maakt kleine geluiden en de personen op de achterbank moeten het stellen met een primitief ventilatiesysteem. Let wel, die zaken zijn geen no-go’s. Vooral omdat de wagen – startprijs van € 40.300 en maximumprijs van iets meer dan € 63.000 voor een full option-versie – betaalbaarder is dan de SUV’s met 7 zitplaatsen, die wellicht beter zijn afgewerkt, maar oneindig veel kleiner zijn!
De Japanse vervoersmaatschappij East Japan Railway (JR East) heeft een ambitieus project bekendgemaakt: in 2030 zouden de beroemde Shinkansen-treinen zonder treinbestuurder kunnen rijden. Vanwege de bevolkingsafname en een tekort aan arbeidskrachten is JR East van plan om vanaf 2028 semi-autonome treinen te testen. De treinbestuurder blijft aan boord, maar zijn taken worden dankzij de automatisering sterk beperkt.
De volgende fase van het plan omvat vanaf 2029 volledig geautomatiseerde treinen op een specifiek traject. Het sluitstuk van het project: een 100% autonome lijn tussen Tokio en Niigata in het volgende decennium. Volgens een woordvoerder van JR East speelt dit initiatief in op een “behoefte aan constante innovatie in spoorwegtechnologie, die vervolgens kan helpen om het tekort aan arbeidskrachten en andere problemen aan te pakken”. Ter herinnering: Shinkansen-treinen halen op sommige trajecten al snelheden van 275 km/u. Deze innovaties zouden hun exploitatie nog efficiënter kunnen maken.
Op deze vraag speelt de nieuwe trend in: kindvrij kamperen! Inderdaad, “adults-only” campings zijn de laatste jaren een echt succes, vooral in Groot-Brittannië!
Hoewel de trend aan deze kant van het Kanaal nog in de kinderschoenen staat (Frankrijk zou ongeveer twintig campings van dit type hebben), maakt hij deel uit van een bredere beweging om de kampeermarkt te segmenteren. Steeds meer campings specialiseren zich, of het nu gaat om naturisme, paardrijden of zelfs westerns! Deze diversificatie speelt in op een groeiende vraag naar gepersonaliseerde ervaringen en privacy.
Minder kinderen, meer rust in je hoofd?
Dit fenomeen maakt ook deel uit van een maatschappelijke context waarin kinderen steeds minder openbare ruimte innemen, simpelweg omdat de samenlevingvergrijst! Volwassenen, die steeds meer op zoek zijn naar rust, worden almaar minder tolerant voor de aanwezigheid van de jongsten in bepaalde ruimtes, zowel in restaurants, vliegtuigen of in dit geval, op campings.
De uitbarsting van de Krakatau begon enkele maanden eerder, in mei 1883, met waarschuwingssignalen zoals explosies en aswolken. Echter, op 27 augustus bereikte de situatie haar hoogtepunt. Een reeks van vier catastrofale explosies schudde het eiland door elkaar, waarvan de krachtigste werd gehoord tot in Australië en op een afstand van meer dan 4.800 kilometer, op het eiland Rodrigues in de Indische Oceaan.
Vernietiging en gevolgen
De belangrijkste explosie van de Krakatau vernietigde een groot deel van het eiland en veroorzaakte enorme tsunami’s die de kusten van Java en Sumatra verwoestten, waarbij meer dan 36.000 slachtoffers vielen. De golven bereikten hoogtes van meer dan 30 meter, sleurden hele dorpen mee en veranderden de geografie van het gebied. De lucht werd dagenlang verduisterd, en de as die in de atmosfeer werd uitgestoten, veroorzaakte wereldwijde klimaatverstoringen, waarbij de gemiddelde temperaturen in de jaren daarna met 1,2 °C daalden.
Een wereldwijde impact
De uitbarsting van de Krakatau had gevolgen die ver buiten de Indonesische archipel reikten. Het geluid van de explosie was een van de luidste ooit geregistreerd in de geschiedenis, en de effecten van de uitbarsting beïnvloedden het wereldklimaat gedurende meerdere jaren, met spectaculaire zonsondergangen die overal ter wereld werden waargenomen. Deze natuurramp maakte de wereld ook bewust van de kracht en het gevaar van vulkanen, wat leidde tot een toename van vulkanologisch onderzoek.
Vandaag de dag is de Krakatau een symbool van de vernietigende kracht van de natuur. Een nieuwe vulkaankegel, Anak Krakatau, “het kind van Krakatau”, is ontstaan in de caldera die werd achtergelaten door de explosie van 1883, en herinnert voortdurend de bewoners van de regio aan de kracht van de vulkaan die in 1883 de hele aarde deed beven.
De Griekse premier Kyriakos Mitsotakis heeft een nieuwe maatregel aangekondigd om het overmatige toerisme op Mykonos en Santorini een halt toe te roepen: passagiers van cruiseschepen moeten een belasting van €20 betalen. Deze bijzonder populaire eilanden staan tijdens het hoogseizoen onder zware druk. “De cruise-industrie heeft Mykonos en Santorini onder druk gezet,” zei Mitsotakis.
Santorini onder druk door het toerisme
In 2023 bezochten maar liefst 1,3 miljoen cruisepassagiers Santorini, een eiland met amper 15.500 inwoners. De massale toestroom heeft de autoriteiten ertoe aangezet om quota op te leggen, met een limiet van 8.000 cruisepassagiers per dag voor 2024. “Het is onmogelijk voor een eiland als Santorini… om vijf cruiseschepen tegelijk aan te laten meren,” zei minister van Toerisme Olga Kefalogianni. De premier wees erop dat niet heel Griekenland af te rekenen heeft met overmatig toerisme, maar wel bepaalde bestemmingen op specifieke momenten.
De stad Rome is van plan om een reservatiesysteem in te voeren voor de toegang tot de Trevifontein, één van de drukst bezochte trekpleisters van de stad. Met miljoenen bezoekers per jaar is de fontein een symbool geworden van de problemen gelinkt aan het overmatig toerisme. Alessandro Onorato, de gelastigde voor toerisme, stelt voor om de toegang te beperken in tijd en aantal bezoekers, waarbij een kaartje één euro kost voor toeristen maar gratis is voor inwoners van Rome.
Toeristische uitwassen beperken
Het doel van deze maatregel is om de mensenmassa in toom te houden en ongepast gedrag te voorkomen, zoals toeristen die ijsjes of pizza’s eten op de trappen van de fontein.
Hoewel deze aanpak nog in de ontwerpfase zit, erkennen de autoriteiten de noodzaak om het toerisme in Rome duurzamer te maken. Met het Vaticaanse Jubileum in 2025, dat naar verwachting zo’n 30 miljoen mensen zal trekken, zal de stad zich moeten aanpassen om te voorkomen dat haar erfgoed wordt overrompeld!
De rechtbank van Cundinamarca heeft de uitroeiing bevolen van meer dan 150 nijlpaarden, de nakomelingen van het koppel dat in de jaren ’80 door Pablo Escobar werd geïmporteerd in Colombia. De dieren, die na de dood van de kartelleider aan hun lot werden overgelaten, hebben zich ongecontroleerd voortgeplant en vormen nu een ecologisch probleem. Het Ministerie van Milieu heeft drie maanden de tijd om een regeling uit te werken, waaronder sterilisatie en de gecontroleerde jacht.
Onbeheersbare populatie
De eerste nijlpaarden, die geïmporteerd werden voor Escobar’s privé-dierentuin, plantten zich na zijn dood in 1993 voort. Vandaag de dag zijn ze met 166, en als er geen maatregelen genomen worden kan hun aantal oplopen tot 1.000 tegen 2035. Hun aanwezigheid bedreigt de lokale fauna, vooral de lamantijnen, een soort zeekoe, en er zijn een aantal incidenten geweest met vissers op de Magdalena-rivier.
Tegenkanting door verdedigers van de dieren
Hoewel het ministerie oplossingen heeft overwogen zoals sterilisatie en zelfs export naar andere landen, zijn deze projecten gestrand. Ondertussen zijn dierenrechtenactivisten en de toeristische sector sterk gekant tegen de jacht op deze mastodonten.
De menhirs of Megalieten van Carnac zijn een geheel van 3000 rechtopstaande rotsen, verdeeld over verschillende sites in de regio van Carnac. Deze megalieten, opgericht tussen 4500 en 3300 v.C., behoren tot de oudsten in de geschiedenis van de mensheid. De precieze uitlijning en de opstelling in rijen en cirkels doen onderzoekers nog steeds versteld staan.
De constructie? Dat blijft een mysterie
Het raadsel rond de constructie van de menhirs blijft bestaan. Hoe konden prehistorische volkeren deze gigantische rotsen verplaatsen en rechtopzetten zonder moderne technologie? Theorieën zijn er in overvloed, gaande van het gebruik van boomstammen om de rotsen te rollen tot meer gesofisticeerde technieken met hellingen en takels. Lokale legendes stellen dan weer dat de menhirs geplaatst zijn door reuzen of bovennatuurlijke krachten.
Alex Guillaume
Waarvoor dienen de menhirs?
Ook over de functie van de menhirs van Carnac wordt nog gediscussieerd. Sommige hypotheses suggereren dat ze dienden voor religieuze rituelen of uitvaarten. Andere theorieën verbinden de rotsen aan zonne- en maankalenders, waarmee ze de cycli van landbouw en astronomie konden volgen. De opstellingen in Carnac zouden ook symbool kunnen gestaan hebben voor de macht en prestige van de lokale gemeenschappen.