cms

Blog

  • Floreffe: verborgen ondergrondse schatten en authentieke smaken

    Floreffe: verborgen ondergrondse schatten en authentieke smaken

    Abbaye de Floreffe
    WBT/Jean-Baptiste Van Achter

    🕍 Een rijk kloosterverleden

    De Abdij van Floreffe, die in de 12de eeuw gesticht werd, ligt in de buurt van Namen en biedt een duik in de religieuze geschiedenis van de streek. Je vindt er een majestueuze abdijkerk en een museum over de geschiedenis van deze cisterciënzerabdij. Om je smaakpapillen te verwennen, biedt de moulin-brasserie ambachtelijke bieren, brood en kaas van lokale ambachtsmensen. Perfect voor liefhebbers van erfgoed en gastronomie!

    Abbaye de Floreffe
    WBT – Henning Angerer

     

    🕳️ Een fascinerende ondergrondse ontdekkingstocht

    De Grotten van Floreffe nemen je mee voor een ondergrondse reis van 800 meter. Deze natuurlijke grotten zitten vol mysteries en verrassende geologische formaties. Een onvergetelijke ervaring voor nieuwsgierige avonturiers en gezinnen die op zoek zijn naar bijzondere ontdekkingen.

    🚶‍♂️ Wandelen aan de oevers van de Samber

    Liever een wandeling in de frisse lucht? Langs de oevers van de Samber neemt een wandeling van 8 km je mee door het industriële verleden van Floreffe. Een ontspannende route die voor iedereen toegankelijk is, perfect om te ontspannen terwijl je het lokale erfgoed verkent.

    💑 Een romantisch verblijf

    Voor een ontspannend weekendje weg biedt de gîte Le Treize Zen een intiem en comfortabel moment. De gîte in het centrum van Floreffe is de ideale uitvalsbasis om samen met je partner de regio te verkennen.

  • Reizen: 5 trends voor 2025

    Reizen: 5 trends voor 2025

    hiking
    Kalen Emsley

    1. Terug naar nostalgie

    De zoektocht naar de “gelukkige dagen van weleer” wint aan populariteit. Meeslepende ervaringen, zoals een replica van een Polly Pocket huis of vintage trailers, boeien reizigers die op zoek zijn naar jeugdherinneringen. Camping en traditionele resorts zijn ook weer in de mode.

    2. Technologie en entertainment aan boord

    Natuurlijk gebruiken veel luchtreizigers content via hun eigen toestellen, maar als we Amadeus en Globetrotter mogen geloven, worden ze ook vaak verleid door het aanbod van de luchtvaartmaatschappijen! Dankzij kunstmatige intelligentie en snelle wifi zouden vluchten inderdaad meeslepende ervaringen moeten bieden. Passagiers genieten van hypergepersonaliseerde inhoud en virtual reality. Beond verdeelt al Apple Vision Pro headsets op zijn premium vluchten!

    3. Hotels: bestemmingen op zich

    Hotels zijn niet langer alleen accommodaties. Een hotel wordt, vaak omdat het een buitengewone ervaring biedt, een bestemming op zich. Het doel is dan het hotel en niet wat er omheen is! Plaatsen zoals Maryhill Estate in Zweden of de Edition Lake Como in Italië bieden meeslepende ervaringen en worden het centrum van reizen. De markt voor boetiekhotels zal naar verwachting in 2032 $ 180 miljard bereiken.

    4. Booming Azië

    Met evenementen zoals de Osaka World Expo trekt Azië meer reizigers van over de hele wereld aan! Vooral omdat sommige televisieseries die daar worden gefilmd bioscoopbezoekers aantrekken, zoals seizoen 3 van White Lotus dat zich afspeelt in Thailand. Dankzij een ondersteunend beleid en een groeiende middenklasse zal het continent naar verwachting steeds meer bezoekers aantrekken.

    5. Opnieuw verbinding maken met de realiteit

    Geconfronteerd met digitale moeheid, kiezen reizigers meer voor ervaringen die menselijke ontmoetingen bevorderen. Alleen en met kleine groepen reizen is in opkomst en voldoet aan een groeiende behoefte aan sociale verbinding!

  • Zeilcruise op de Star Clipper: een authentieke belevenis

    Zeilcruise op de Star Clipper: een authentieke belevenis

    De Star Clipper voor anker. Groot voor een zeilschip, compact voor een cruiseschip. Arnaud Henckaerts

    En de ervaring op de ‘Star Clipper’, mijn eerste cruise met de wind in de zeilen van Malta en Gozo over Sardinië naar Menorca en Mallorca, was onvergetelijk!

    Meer dan 3.3000 m² zeilen verdeeld over 4 masten, de Star Clippers zijn uniek in de cruisewereld. Arnaud Henckaerts

    Cruiseschepen heb ik altijd geassocieerd met gigantische drijvende dorpen met groots opgezette avondshows, zwembaden en veel bling. Een soort drijvend Las Vegas. Voor sommigen klinkt het misschien als een droom, maar mij zegt het weinig. Maar dat het ook anders kan, dat bewijst ‘Star Clippers’, een cruisemaatschappij die inzet op een meer authentieke ervaring met ‘tall ships’, schepen die met hun grote zeilen maximaal varen op windkracht. Het bedrijf heeft er niet minder dan drie in zijn vloot: de grote Royal Clipper en de zusterschepen Start Flyer en de in Malta gebaseerde Star Clipper. Het is op die laatste dat we inscheepten in de Maltese haven van Valletta. Toepasselijker kan niet.

    De Star Clipper vaart onder Maltese vlag Arnaud Henckaerts

    Sociaal gebeuren

    Terwijl de bagage naar de cabine gebracht wordt, krijgen we een welkomstglas aangeboden. De ideale gelegenheid om kennis te maken met de medepassagiers en de crew. Wat meteen opvalt? De gezellige familiale sfeer die heerst aan boord. En dat gevoel zal tijdens onze reis nog bevestigd worden. Voor een zeilschip is de Star Clipper immers groot, maar voor een cruiseschip betekenen een lengte van 115 meter en plek voor 166 passagiers naast een crew van 74 een schip op mensenmaat.

    Elk vertrek en elke aankomst in een haven is bijzonder Arnaud Henckaerts

    Het zorgt ervoor dat je regelmatig dezelfde mensen tegenkomt. En dat nodigt uit tot gesprekken bij een glas, tijdens het ontbijt of gewoon op het dek. Over hun eerdere ervaringen tijdens cruises (fans van het concept kunnen er niet genoeg van krijgen en spenderen over het algemeen één of meerdere keren per jaar hun vakantie op één van de zeilschepen van de cruisemaatschappij), maar ook over hun bezigheden tijdens het dagelijkse leven of de geopolitieke situatie. Grappig om de verschillende meningen van Amerikanen over hun toekomstige president te vernemen. Maar boven alles is het aan boord een kwestie van puur genieten.

    De afwerking van het schip is klassiek en luxueus Star Clippers

    Authentiek

    En dat genieten begint met de inrichting en afwerking van de Star Clipper, die wars is van moderne trends en resoluut gaat voor een authentiek gevoel. Dat ontdekken we ook wanneer we voor het eerst onze kajuit binnen stappen. Die is opvallend ruim voor een schip van dit formaat, met voldoende opbergruimte en ook rond het grote bed met kraaknet linnen voldoende ruimte om te bewegen. En een patrijspoort die een uitzicht biedt op de haven van Valletta en die de komende dagen een voortdurend veranderend schouwspel zal tonen op het ritme van de golven, het steeds veranderende weer en de verschillende aanlegplaatsen.

    Elke morgen wakker worden met een verrassend uitzicht Arnaud Henckaerts

    Belgische connectie

    De look en feel van het schip is voor een stuk een Belgische zaak, want de Star Clipper werd op vraag van de Zweedse eigenaar gebouwd op een scheepswerf in ons land, aan het begin van de jaren ‘90. De typische houten afwerking, de details in koper dat regelmatig opgeblonken moet worden en de touwen op het dek waarmee de verschillende zeilen gehesen worden, … het voelt aan als een reis terug in de tijd, maar dan in alle comfort. Avontuurlijk ook, met flashbacks naar de Eenhoorn uit de Kuifje-strips. Of naar de tijd van de grote ontdekkingsreizigers, met Columbus die in 1492 de Atlantische Oceaan overstak (een avontuur dat de Star Clipper na onze reis ook onderneemt – een ervaring die al even onvergetelijk moet zijn voor de passagiers).

    De 60 meter hoge masten en zeilen zorgen voor een gevoel van avontuur. Arnaud Henckaerts

    En aan Columbus worden we ook herinnerd wanneer de kapitein – een makkelijk aanspreekbare Belg die al 25 jaar aan het roer staat van dit schip – ons de haven van Valetta uit loodst om koers te zetten naar Gozo, een ander Maltees eiland. Bij het verladen van de haven weerklinkt op het dek het nummer 1492 van Vangelis, de soundtrack van de gelijknamige film. Het klinkt misschien wat klef, maar onder de wapperende zeilen zorgt het bij meer dan één passagier voor emoties.

    Kapitein Dominique, een landgenoot die 25 jaar geleden overstapte van een containerschip naar de Star Clipper. Arnaud Henckaerts

    Vol pension

    Na het vertrek gaan we al snel aan tafel. De cruise is uiteraard vol pension, en ondanks de smalle galeikeuken is het menu uitgebreid en gevarieerd, met ook steeds vegetarische opties. We maken kennis met onze vaste ober voor de rest van de reis, die behulpzaam is en ook wanneer het schip wat meer deint de maaltijden keurig op tafel zet. Het is geen haute cuisine, maar wel bijzonder verzorgd en gevarieerd. En overvloedig, want naast de drie maaltijden zijn er ook heel de dag lang snacks en fruit beschikbaar.

    Hier worden dagelijks drie maaltijden geserveerd Star Clippers

    Wanneer we in onze kajuit aankomen voor de nacht, heeft onze cabin steward alles in gereedheid gebracht voor een deugddoende nachtrust, compleet met een attentie op het kussen, zoals in de betere hotels. In het comfortabele bed worden we al snel in slaap gewiegd door de deining van de golven, een bijzonder aangenaam gevoel. Tijdens nachten met woeliger weer – in de late herfst is het op de Middellandse Zee niet altijd rustig – worden we wat steviger gewiegd, een belevenis op zich.

    De reis én de bestemmingen

    ‘s Ochtends worden we wakker op zee, met in de verte een zicht op onze volgende bestemming. En dat is meteen ook het grootste voordeel van dit soort cruises, waarbij je even zeer geniet van de reis aan boord, als van de bestemmingen langsheen de route. Na een deugddoend ontbijt gaan we aan land met ‘tenders’, sloepen die van aan het schip tot aan de haven varen wanneer die te ondiep is voor de diepe kiel van ons zeilschip.

    ‘Tenders’ brengen ons aan land wanneer de haven niet diep genoeg is. Arnaud Henckaerts

    De volgende dagen zullen we op andere bestemmingen ook rechtstreeks in de haven aanmeren. Je kan ervoor kiezen om op het schip te blijven en te relaxen, maar uiteraard maken we van elke gelegenheid gebruik om zoveel mogelijk te ontdekken op de bestemmingen, de ene nog mooier dan de andere, met een afwisseling van idyllisch en mondain. Daarbij kan je inschrijven voor een georganiseerde uitstap, of op eigen houtje de stad of streek verkennen.

    Aangemeerd in de haven spot je de Star Clipper al van ver, ook ‘s nachts. Arnaud Henckaerts

    Onthaasten

    De dagen en nachten aan boord zijn bijzonder. Sinds kort is er wifi op zee, via het Starlink-sattelietnetwerk, maar de sfeer aan boord nodigt uit om te onthaasten. Eindelijk nog eens tijd om een boek te lezen. In de kajuit, in de bar, of op het dek, waar ligzetels uitnodigen om te genieten, en waar zelfs twee kleine zwembaden voorzien zijn. Maar het biedt vooral ook de kans om mijmerend te turen naar het water en de horizon, die een steeds veranderend schouwspel bieden van kleuren en golven. Andere boten spotten en je verbazen over landvogels die ver van de kust het schip uitkiezen als tussentijdse rustplaats. Heerlijk.

    De zee verandert gedurende de reis steeds van kleur, net als het herfstweer op de Middellandse Zee. Arnaud Henckaerts

    Of het spel van de zeilen gadeslaan, want die zijn er natuurlijk niet enkel voor de show. De Star Clipper is dan wel uitgerust met een motor voor momenten dat het windstil is en om het schip van energie te voorzien, er wordt ook maximaal gebruikgemaakt van de wind om van bestemming naar bestemming te zeilen. Het beheer van die zeilen zorgt voor een interessant schouwspel waar je trouwens zelf ook bij kan helpen. De crew is ook steeds bereid om meer uitleg te geven.

    De crew is dag en nacht in de weer om de zeilen en het schip in topconditie te houden. Arnaud Henckaerts

    Afscheid

    Je hebt het al geraden, mijn eerste cruise was meteen een voltreffer. Goedkoop is een reisformule als deze niet, maar het is wel een unieke ervaring die ik iedereen aan kan raden. Misschien niet de ideale formule voor wie kleine kinderen heeft, want hoewel er ‘s avonds kleinschalige activiteiten georganiseerd worden voor wie daar zin in heeft, is er geen animatieteam specifiek voor kinderen, en ook geen opvang of cinemazaal. Maar wat een belevenis! Na een week op zee valt het afscheid dan ook zwaar, met vaste grond onder de voeten en het vooruitzicht van een vlucht terug nar het koude België, maar wel met herinneringen om nooit meer te vergeten.

    www.starclippers.com

    Le Star Clipper offre des souvenirs inoubliables en mer. Star Clippers
  • De Notre-Dame in Parijs: zo werd ze opnieuw tot leven gewekt!

    De Notre-Dame in Parijs: zo werd ze opnieuw tot leven gewekt!

    <

    April 2019: vuur veroorzaakte een schokgolf

    Op 15 april 2019 verwoestte een felle brand het dak en torenspits van de Notre-Dame in Parijs. Nadat de brandweer de vlammen onder controle kreeg, verschoof de prioriteit al snel naar het beveiligen van het gebouw en het vaststellen van de schade. Onmiddellijk werden geavanceerde technologieën ingezet om te helpen bij deze delicate klus.

    Drones werden van bij het begin ingezet en vlogen over het nog smeulende gebouw om de beschadigde delen in kaart te brengen. Dankzij die drones kregen de hulpdiensten een nauwkeurig beeld van de instortingspunten en de verzwakte delen, wat een grote hulp was om mensenlevens te sparen en verdere schade te voorkomen.

    2019-2020: een precieze digitale diagnose

    Van meet af aan kreeg de organisatie ‘Art Graphique et Patrimoine‘ (AGP) de opdracht om een digitale dubbelganger van de Notre-Dame te maken. Met behulp van LiDAR en fotogrammetrie scande het team elk hoekje van de kathedraal. Drones en lasersensoren legden miljoenen datapunten vast om zo een virtuele replica op ware schaal te creëren.

    Deze gegevens werden vervolgens geïntegreerd in het BIM-proces (Building Information Modeling). Die collaboratieve methode zorgde ervoor dat architecten, ingenieurs en archeologen optimaal konden samenwerken. Deze 3D-modelling gaf een gedetailleerd beeld van de structuur, zelfs tot aan de samenstelling van de stenen, waardoor het eenvoudiger werd om diagnoses te stellen en het werk te plannen.

     

    Voir cette publication sur Instagram

     

    Une publication partagée par Diocèse de Paris (@dioceseparis)

    2021-2024: heropbouw en innovatie

    Zodra de diagnose was gesteld, begon de fase van wederopbouw. Technologie bleef daarbij een belangrijke rol spelen. Geavanceerde algoritmes analyseerden de gegevens om de meest complexe onderdelen na te maken. Voor bepaalde vernielde of ontoegankelijke stukken werd 3D-printing gebruikt om de architecturale details natuurgetrouw te reproduceren.

    Tegelijkertijd gebruiken de arbeiders en ambachtslieden de digitale tweeling om te anticiperen op de interacties tussen de verschillende ambachten en om ervoor te zorgen dat elke fase nauwkeurig verliep. Na amper 5 jaar intensief werk opent de Notre-Dame nu eindelijk weer de deuren. En ze is mooier dan ooit, vertellen sommige insiders ons. Een pluim voor de kunstenaars!

     

  • België en Thailand eindelijk verbonden met een directe vlucht!

    België en Thailand eindelijk verbonden met een directe vlucht!

    phra nang
    pixabay

    Na een lange pauze door Covid-19, kondigt Brussels Airport de comeback aan van de enige directe verbinding tussen België en Thailand. En Thailand, dat is dan weer het ideale vertrekpunt om de rest van Azië te gaan verkennen!

    Thailand: onze insider-tips

    Ver van de drukte van bekende plekken als het Koninklijk Paleis of Phuket, barst het in Thailand van minder populaire plaatsen die ook de moeite waard zijn. Dit zijn onze favoriete tips om je reis naar een nog hoger niveau te tillen:

    • Sam Phan Bok, in de provincie Ubon Ratchathani, wordt ook wel de “Grand Canyon van Thailand” genoemd. De spectaculaire rotsformaties zijn een must-see voor natuur- en fotografieliefhebbers.
    Sam Phan Bok
    Sam Phan Bok
    • Ban Rak Thai is een charmant dorp bij de grens met Myanmar. Verborgen in de bergen vind je een pittoresk plaatje van theeplantages en weidse landschappen.
    Ban Rak Thai
    nopparuj lamaikul
    • Ko Phayam is een klein eiland dat tot op de dag van vandaag nog ontsnapt aan het massatoerisme. Het is er ideaal om op adem te komen op verlaten stranden met een bohemian vibe.
    Ko Phayam
    waranont joe
    • Lampang is een authentieke stad waar je houten tempels kan bezoeken, een ritje kan maken in een paardenkoets en heel even terug kan keren naar het Thailand van vroeger.
    Lampang
    nopparuj lamaikul
    • Thung Salaeng Luang National Park wordt vaak over het hoofd gezien maar is ideaal voor safari’s tussen glooiende velden en imposante watervallen.
    Thung Salaeng Luang National Park
    swapnil-kulkarni
  • Zette de regen afgelopen zomer een rem op het toerisme in België?

    Zette de regen afgelopen zomer een rem op het toerisme in België?

    Dinant
    Ben_Kerckx

    Afgelopen zomer werden in België 12.082.482 overnachtingen geboekt in toeristische accommodaties. Dat blijkt uit gegevens van het Belgische bureau voor de statistiek Statbel. Een stabiel cijfer vergeleken met de vorige zomer, maar wel een cijfer waar zowel opwaartse als neerwaartse schommelingen achter schuil gaan. In juli 2024 werden 6.097.599 overnachtingen geboekt, een daling met 2% ten opzichte van juli 2023. In augustus was er daarentegen sprake van een stijging met 3%, met 5.984.883 overnachtingen tegenover 5.818.224 het jaar ervoor.

    De favoriete overnachtingsplekken van reizigers

    Hotels blijven de favoriete keuze van bezoekers, goed voor 35% van alle overnachtingen. Vakantiewoningen, appartementen en gemeubelde vakantieverblijven volgen met 19%, terwijl jeugdherbergen de top 3 vervolledigen met 15% van de boekingen.

    Wisselende resultaten per gewest

    In het Waalse Gewest daalde het aantal overnachtingen licht met 1% tot 2.789.018 in juli en augustus 2024. In Vlaanderen bleef het aantal stabiel, met 7.940.517 overnachtingen. Het Brussels Gewest noteerde tot slot een opmerkelijke stijging met 6% tot 1.352.947 overnachtingen.

  • Deze ladder is de waanzinnigste attractie van China!

    Deze ladder is de waanzinnigste attractie van China!

    De ‘via ferrata’ of klettersteig van Tianti is één van de meest gewaagde attracties van China. De kabelladder is 168 meter lang en verbindt twee kliffen op een hoogte van 1.500 meter! Het geeft ons alvast koude rillingen, vooral omdat de ladder bestaat uit metalen staven en een paar metalen kabels waar je met een touw aan kan hangen.

    De keerzijde van de roem!

    Volgens de krant Le Parisien is de attractie zo populair geworden dat er mensenfiles ontstaan op de ladder! Met 1.200 bezoekers per dag moet het echt wel aanschuiven zijn… Reken op €76 om erop te klimmen.

  • Is Afrika aan het splitsen?

    Is Afrika aan het splitsen?

    rift africa
    adobe

    Een continent in beweging

    Al miljoenen jaren wordt Afrika gevormd door tektonische krachten die het landschap voortdurend veranderen. Een opvallend voorbeeld is de Oost-Afrikaanse Slenk, een enorme breuklijn die zich uitstrekt over duizenden kilometers, van de Golf van Aden in het noorden tot Zimbabwe in het zuiden. Deze slenk scheidt geleidelijk de Nubische plaat in het westen van de Somalische plaat in het oosten.

    Een traag maar onvermijdelijk proces

    De Nubische en Somalische platen bewegen met een snelheid van ongeveer 7 millimeter per jaar uit elkaar. Hoewel dit op menselijke schaal nauwelijks merkbaar is, kan het over 5 tot 10 miljoen jaar leiden tot de vorming van een nieuwe oceaan, waarbij Oost-Afrika wordt afgescheiden van de rest van het continent. Volgens professor Ken Macdonald van de Universiteit van Californië in Santa Barbara: “De Golf van Aden en de Rode Zee zullen overstromen in de Afar-regio en de Oost-Afrikaanse Slenkvallei, waardoor een nieuwe oceaan ontstaat, en dit deel van Oost-Afrika zal zijn eigen kleine, aparte continent worden“.

    Zichtbare tekenen vandaag de dag

    In 2018 verscheen er een enorme scheur in het zuidwesten van Kenia, in de regio Narok, met een diepte van ongeveer 15 meter, die de handelsroute van Mai Mahiu-Narok doormidden sneed.

    Gevolgen voor de toekomst

    Op de lange termijn kan de afscheiding van Oost-Afrika grote gevolgen hebben, zowel geografisch als ecologisch. De vorming van een nieuwe oceaan zou de zeestromingen, het regionale klimaat en de lokale ecosystemen veranderen. Deze veranderingen zullen zich echter over zo’n lange tijdsperiode voltrekken dat ze het menselijk leven ver te boven gaan.

  • Vendée Globe: Denis Van Weynbergh staat aan de poort van de Zuidelijke Oceaan

    Vendée Globe: Denis Van Weynbergh staat aan de poort van de Zuidelijke Oceaan

    vendée globe
    d'Ieteren

    Op 10 november vertrok een vloot van 40 IMOCA-boten voor de Vendée Globe. Bij lichte wind begon de Belgische schipper Denis Van Weynbergh aan zijn avontuur in deze legendarische race. Bij aankomst aan de Golf van Biskaje haalde de wind plotseling snelheden tot 40 knopen! Denis kreeg toen te maken met een paar technische problemen. ‘Ik moest gijpen, maar de reeflijn begaf het en de Lazy dack brak’, legt hij uit. Toen de wind ging liggen, kon hij in de mast klimmen en de schade herstellen.

    De afdaling van de Atlantische Oceaan

    Gedragen door zijn legendarische goede humeur zette Denis zijn tocht naar het zuiden voort. Na het overschrijden van de Doldrums in relatief kalme omstandigheden, stak hij op 23 november de evenaar over. De weerbarstige wind dwong de vloot vervolgens om de Braziliaanse kust af te gaan en de voordewindse koers te volgen. 

    Op weg naar de Zuidelijke Oceaan

    Op dit moment wordt er koers gezet naar Kaap de Goede Hoop. Denis zeilt in winden die variëren tussen 8 en 25 knopen, wat hem dwingt om bepaalde manoeuvres te herhalen: oprollen, ontrollen, riffen ophalen en weer loslaten. ‘Dit bereidt me voor op de Zuidelijke Oceaan’, vertelt hij terwijl hij staat te trappelen om de Roaring Forties en de Furious Fifties te bedwingen.

    Een woordje uitleg van Denis

    ‘Een IMOCA-project, dat is een boot, een team, een schipper en partners. D’Ieteren Groep heeft risico’s genomen. Maar lef tonen, maakt deel uit van hun cultuur’, aldus Denis. ‘Aan de start staan van de Vendée Globe is een overwinning op zich. Ik geniet er ook van om op het water te vertoeven. Intussen is de sfeer wel omgeslagen. Het begint grijs te worden en ik heb mijn hardshell opnieuw aangetrokken. We zitten echt in de Zuidelijke Oceaan! Ik blijf dicht bij de schoot zitten, maar ik vind de race nog even grandioos als in het begin.’

  • Waalse erfgoed parel krijgt herstel met 8,9 miljoen investering

    Waalse erfgoed parel krijgt herstel met 8,9 miljoen investering

    David Samyn

    De Waalse overheid geeft 8,1 miljoen euro vrij voor de restauratie van het koor en de transepten van de Abdij van Aulne in Gozée. De komende drie jaar worden de ruïnes versterkt met materialen die zo dicht mogelijk bij het origineel liggen. Iedere steen telt, zeker wanneer ze historische waarde heeft.

    Subsidies voor kerken

    Verder wordt een subsidie van 460.000 euro toegekend aan de Sint-Niklaaskerk in Edingen voor de restauratie van de daken en goten. Ook de collegiale Sint-Ursmer in Binche krijgt extra steun: 315.000 euro om noodzakelijke werken uit te voeren aan de torenspits.