De drie uur durende reis zal ook Bergen, Aulnoye-Aymeries (Nord) en Creil (Oise) aandoen met dagelijks drie heen- en terugreizen in elke richting. Het nieuwe aanbod moet gezien worden als een goedkoper alternatief voorhogesnelheidstreinen die de twee hoofdsteden met elkaar verbinden in iets meer dan 1 uur en 20 minuten. Tickets zijn nu al te koop aan tarieven variërend van 10 tot 59 euro enkele reis. Kinderen onder de twaalf jaar reizen voor 8 euro.
Op de Confluence website nodigt “iBalancoires” jong en oud uit om mee te bewegen op licht en muziek. Op de Place Maurice Servais bevindt zich dan weer “Bon Rebond”, een gigantische licht- en geluidskubus die je activeert door op platforms te springen. De andere werken zijn verspreid over de bekende straten van Namen: rue des Brasseurs, quai des Joghiers, rue Joseph Saintraint en vele andere.
Praktische informatie
Het evenement is tot 5 januari elke dag geopend van 17 uur tot middernacht. Om de ervaring compleet te maken, mag u de kerstmarkt met zijn reuzenrad en ijsbaan niet missen. Alle informatie vind je op www.namurenlumiere.be.
Cruises zijn populairder dan ooit, en het aantal passagiers is de afgelopen jaren stelselmatig toegenomen. De sectorfederatie Cruise Lines International Association (CLIA) verwacht voor 2024 een passagiersaantal van 30 miljoen verdeeld over 360 schepen, of 9,2% meer dan in 2019, het jaar voor de coronapanemie uitbarstte en de cijfers negatief beïnvloed werden. Cruises geven de economie ook een stevige financiële boost (ook al zijn bewoners van steden waar ze aanmeren niet altijd tevreden), maar het milieu heeft er minder baat bij.
Kwalijke impact
Volgens de milieuorganisatie Transport & Environment hebben cruiseschepen een disproportioneel grote impact op het klimaat, het milieu en de volksgezondheid, omwille van hun hoge uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen zoals zwavel- en stikstofoxides en fijnstof. De Europese cruisesector stoot volgens de organisatie bijvoorbeeld evenveel zwavel uit als een miljard auto’s zouden uitstoten, omdat ze gebruikmaken van brandstoffen met een zwavelgehalte dat veel hoger ligt. Dat moet het verbod op grote cruiseschepen in Venetië bewijzen, dat gezorgd heeft voor een daling van de luchtvervuiling met 80%.
karl-callwood
Welke inspanningen worden er geleverd?
Maar net als de luchtvaartsector, die ook geen al te beste reputatie heeft op het vlak van uitstoot, levert de cruisewereld inspanningen om zijn impact op het milieu en het klimaat terug te dringen. Daarom wordt nu al ingezet op een aantal technologieën, waaronder SCR-catalysatoren en het gebruik van LNG of vloeibaar aardgas. Dat verbrandt veel properder en heeft daardoor een lagere uitstoot. 19 cruiseschepen wereldwijd gebruiken vandaag al LNG, wat 7% van de vloot en 13% van het passagiersaantal vertegenwoordigt. Op termijn kan LNG bovendien zonder aanpassingen vervangen worden door CO2-neutraal bio-LNG (uit organisch afval) of synthetisch geproduceerd LNG met een netto-neutrale uitstoot. Lekkage van methaan, het hoofdbestanddeel van LNG en een schadelijk broeikasgas, zou volgens de sector ook beperkt worden tot 1%.
Netto uitstootvrij tegen 2050
Cruiseschepen produceren daarnaast hun eigen stroom via verbrandingsmotoren, maar zowat de helft van de wereldwijde vloot kan in de haven gebruikmaken van walstroom zodat de motoren stilgelegd kunnen worden na het aanmeren. En die inspanningen doet de sector niet zomaar, want er zijn een aantal regelgevende ingrepen. Zo zal de scheepvaartsector (waaronder ook cruiseschepen) uitstootrechten moeten kopen als onderdeel van het ETS (Emissions Trading System) van de Europese Unie, en ook rapporteren over de uitstoot. De International Martime Organisation (IMO) heeft ook een tijdlijn opgesteld, waarbij schepen tegen 2050 netto neutraal zijn wat de uitstoot van broeikasgassen betreft, met onder andere 5 tot 10% netto neutrale brandstoffen tegen 2030.
Zeilcruises als oplossing?
Maar wat met schepen die hernieuwbare energie gebruiken om zich te verplaatsen, zoals zeilboten? We waren recent te gast op de Star Clipper, een zeilcruiseschip van een Monegaskische rederij die drie van zulke schepen in dienst heeft. De Belgische kapitein kapitein van het schip, Dominique Rollin, bevestigt dat er dankzij de zeilen minder brandstof verbruikt wordt. “Uiteraard leveren wij inspanningen om onze uitstoot terug te dringen, in lijn met de IMO-regels. Dankzij onze manier van varen, met zeilen, starten we daarbij vanuit een gunstige positie omdat we voor onze aandrijving al een stuk minder brandstof verbruiken. We hebben motoren aan boord voor de aandrijving wanneer er te weinig wind is, maar we proberen zoveel mogelijk in te zetten op windkracht. Hoeveel we besparen? Dat valt moeilijk te zeggen, want dat hangt volledig af van hoeveel wind er staat en welke route we varen. Je kan het vergelijken met een hybride auto, die in bepaalde omstandigheden bijna niets verbruikt.”
Zeilcruises gebruiken als er genoeg wind is veel minder brandstof, waardoor je ze eigenlijk kan zien als hybrides. Star Clippers
Maar ook zeilcruises verbruiken brandstof om stroom op te wekken, en dus zal ook daar op termijn ingezet moeten worden op hernieuwbare alternatieven. Bovendien zijn er weinig zeilcruiseschepen, en zetten ze ook niet allemaal maximaal in op windkracht, zoals de Star Clippers dat doen. Anderzijds zijn zeilcruises wel compacter dan de drijvende dorpen die grote cruiseschepen vaak zijn, en dus hebben ze een kleinere impact in de steden waar ze aanmeren. Een bijkomende reden waarom deze alternatieve manier van cruisen een meer verantwoorde keuze zou kunnen zijn.
CosmoLens is een slimme verrekijker die sterherkenning integreert door middel van AI, alsook augmented reality (AR) en een camera met hoge resolutie. Dit systeem biedt volgens de makers vereenvoudigde hemelnavigatie, augmented reality informatie over de waargenomen objecten, evenals een fauna- en flora-modus voor het verkennen van de natuur. Met een geïntegreerde kennisbank moet CosmoLens het gemakkelijker maken om het universum te begrijpen, van sterren tot sterrenstelsels, en het tevens voor iedereen toegankelijk maken.
De inspiratie achter CosmoLens
Het idee voor CosmoLens werd geboren na een experiment met sterrenkijken, waarbij de frustratie van het niet nauwkeurig kunnen identificeren van sterrenbeelden de creatie van een interactiever toestel motiveerde. Het doel was om de kloof tussen verwondering en begrip te overbruggen… Een hele opgave!
Hoe werkt het?
CosmoLens werkt als een klassieke verrekijker van hoge kwaliteit, maar voegt er nog een geavanceerd augmented reality systeem aan toe. Deze “AR” projecteert informatieve labels rechtstreeks in het gezichtsveld van de gebruiker en geeft details zoals lengte- en breedtegraad. Een dubbele camera (RGB en infrarood) helpt bij het vastleggen van kosmische momenten, terwijl WiFi- en Bluetooth-connectiviteit het gemakkelijk maken om waarnemingen te delen.
De piramide maakt deel uit van een complex van piramides op het plateau van Gizeh, samen met de piramides van Chefren en Mycerinus. Erkend als de grootste van de Zeven Wereldwonderen van de antieke wereld, is de Grote Piramide een bewijs van de macht van het Oude Rijk van Egypte.
De visie van Cheops
Farao Cheops wilde een structuur oprichten die zijn goddelijke macht zou symboliseren en zijn overgang naar de eeuwigheid zou verzekeren. De Grote Piramide, ontworpen door de architect Hemiunu, was veel meer dan een graf; het vertegenwoordigde de spirituele opgang en de stabiliteit van het koninkrijk. Het monument werd gebouwd met meer dan 2,3 miljoen kalksteenblokken, waarvan sommige meerdere tonnen wegen…
Een technisch en logistiek hoogstandje
De Grote Piramide van Gizeh is een waar staaltje van technische vaardigheid. Oorspronkelijk had de piramide een hoogte van ongeveer 146 meter, hoewel erosie en het verlies van de bekleding deze nu tot 138 meter hebben teruggebracht. De vier zijden van de piramide zijn bijna perfect uitgelijnd met de windrichtingen. De logistiek die nodig was om deze stenen blokken te vervoeren en op te richten is nog steeds een onderwerp van debat onder historici, waarbij sommigen suggereren dat gigantische hellingen werden gebruikt.
Mysteries en verkenning
Binnenin de Grote Piramide bevinden zich verschillende kamers, waaronder de Koningskamer en de Koninginnenkamer, die bedoeld waren om het lichaam van de farao te huisvesten en hem een geschikte plek te bieden voor zijn reis naar het hiernamaals. Talrijke geheime doorgangen en ingewikkelde gangen dragen bij aan de mysteries rond de piramide. Moderne opgravingen en verkenningen hebben fascinerende details onthuld over de bouwtechnieken, maar veel vragen blijven onbeantwoord…
Een tijdloos symbool
Ingeschreven op de werelderfgoedlijst van UNESCO, is zij het bewijs van de grootsheid van het oude Egypte en van de wens van de farao’s om een onuitwisbare indruk in de geschiedenis achter te laten.
Door het gedrag van boerderijdieren en wilde dieren vanuit de ruimte te volgen, hopen wetenschappers meer te weten te komen over aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en andere natuurrampen. Door kleine zenders aan dieren te bevestigen, willen de onderzoekers in kaart brengen hoe dieren reageren op opkomende rampen.
Slimme geiten op de Etna
Volgens Martin Wikelski van het Max Planck Instituut kunnen de dieren ons veel vertellen. Hij hoopt een netwerk van satellieten te lanceren dat een wereldwijd observatiesysteem kan vormen. “De manier waarop dieren reageren op natuurrampen als aardbevingen kan ons veel leren,” zegt hij. Uit experimenten op de Etna blijkt dat geiten onrustig worden voor een uitbarsting en weigeren naar hogere weilanden te trekken.
Dieren reageren op ionen
Onderzoekers hebben ook honden en schapen gevolgd in de Abruzzen. Daar bleken de dieren zeven van de acht aardbevingen te hebben voorspeld. Wetenschappers denken dat dit verband houdt met de vrijgekomen ionen in de lucht. Historische verslagen uit het oude Griekenland en de grote aardbeving van Haicheng bevestigen dit fenomeen.
Nieuwe technologie voor monitoring
Dankzij verbeterde trackingtechnologie kunnen tegenwoordig zelfs kleine dieren worden gevolgd, zoals de doodshoofdvlinder. Het project Icarus is gericht op het voorspellen van ziekten zoals de Afrikaanse varkenspest en op het volgen van migratiepatronen. Na een breuk met de Russische samenwerking bouwen onderzoekers nu hun eigen satelliet die volgend jaar gelanceerd wordt. Het doel is een wereldwijd netwerk om dieren en hun gedrag te monitoren.
In tegenstelling tot veel Golfstaten heeft Oman geen wolkenkrabbers. Oman behoudt zijn traditionele architectuur door gebouwen beperkt te houden in hoogte. Dit maakt het land uniek in zijn streven naar authenticiteit en behoud van cultuur.
eduard-galitsky
Falaj irrigatiesystemen
Het falaj irrigatiesysteem is een eeuwenoude techniek die deel uitmaakt van het UNESCO-werelderfgoed. Deze kanalen zorgen voor water in dorre gebieden en laten zien hoe innovatie de natuur in balans houdt. Een knap staaltje van waterbeheer!
adobe
Sandelhout: de geur van Oman
Oman is beroemd vanwege het sandelhout dat hier vandaan komt. Het wordt gebruikt in parfum en heeft een hoge waarde. Het is een trots product van de Omanis en wordt gewaardeerd voor zijn rustgevende eigenschappen.
Land van wierook
Wierook uit Oman is wereldberoemd, vooral uit de regio Dhofar. Vroeger speelde het land een grote rol op de Wierookroute. Het geurige hars wordt nog steeds volop gebruikt in rituelen en huizen. Het is deel van de nationale trots.
niklas-weiss
Geen verkoopbelasting
In Oman wordt geen verkoopbelasting geheven. Dit zorgt voor lagere prijzen en stimuleert de lokale consumptie. In vergelijking met de andere Golfstaten is het leven er dan ook betaalbaar.
Tremendous, colourised footage of Sir #Malcolm_Campbell setting a land speed record of over 276 mph – 445km/h in his Blue Bird at Daytona Beach back in 1935 🏁
🎥Germania pic.twitter.com/kJiwbQilsM
Sinds de jaren 1920 heeft Campbell herhaaldelijk het snelheidsrecord op land verbroken. Echter, het bereiken van 300 mph blijft een enorme uitdaging. Na pogingen op de stranden van Daytona richt hij zich op de zoutvlakten van Bonneville, die een geschiktere ondergrond bieden voor dergelijke extreme snelheden.
De Campbell-Railton Blue Bird
De Campbell-Railton Blue Bird is een land snelheid recordauto die specifiek voor deze prestatie is ontworpen. Uitgerust met een Rolls-Royce R V12 supercharged motor van 36,7 liter die 2.300 pk levert, heeft het een gestroomlijnde carrosserie om de luchtweerstand te minimaliseren. Innovaties omvatten dubbele achterwielen voor betere tractie en aerodynamische remmen voor optimale controle bij hoge snelheid.
De zoutvlakten van Bonneville
De Bonneville Salt Flats zijn een uitgestrekt zoutgebied in het noordwesten van Utah, overblijfsel van het oude meer Bonneville dat ongeveer 14.000 jaar geleden is opgedroogd. Dit vlakke en harde oppervlak, dat zich uitstrekt over meer dan 260 km², biedt ideale omstandigheden voor snelheidsproeven. Sinds het begin van de 20e eeuw is Bonneville het toneel van talrijke pogingen tot land snelheidsrecords, en trekt het enthousiastelingen van over de hele wereld aan.
Eelco Bohtlingk
Een opzienbarende prestatie
Op de bewuste dag drijft Campbell de Blue Bird tot het uiterste en bereikt een gemiddelde snelheid van 301,13 mph (ongeveer 484,62 km/u), waarmee hij een nieuw wereldrecord vestigt. Vandaag de dag is de Blue Bird te zien in het Motorsports Hall of Fame of America, als herinnering aan de durf en visie van Malcolm Campbell.
Nuuk International Airport, met een totale kostprijs van $ 300 miljoen, werd voor 20% gefinancierd door Denemarken. Met een landingsbaan van 2.200 meter is ze nu geschikt voor langeafstandsvluchten, waaronder een directe vlucht vanuit Kopenhagen, waardoor reizigers niet meer via Kangerlussuaq, het voormalige doorvoerpunt, hoeven te gaan.
Meerdere voordelen voor de lokale economie
De opening van deze luchthaven zal de kosten en de duur van reizen verminderen, waardoor Groenland toegankelijker en concurrentiëler wordt voor toeristen en professionals. Het toerisme, dat al goed is voor 10% van het BBP van Groenland, zal naar verwachting toenemen met de geplande inhuldiging in 2025 van de luchthaven van Ilulissat, gelegen in de buurt van een fjord die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat.
Jonatan Pie
Volgens VisitGreenland zal deze infrastructuur ook ten goede komen aan belangrijke industrieën zoals visserij, mijnbouw en de export van zeevruchten, waardoor de internationale verbindingen worden versterkt. Vanaf de zomer van 2025 zal Nuuk ook profiteren van twee wekelijkse vluchten naar New York.
Air Belgium, dat sinds september in een gerechtelijke vereffening zit, ziet zijn dagen als passagiersluchtvaartmaatschappij geteld. Op 5 december keurde de rechtbank van Waals-Brabant één overnamebod goed dat alleen betrekking had op luchtvracht. Een consortium gevormd door Peso Aviation Management en Air One Holdings International bood 800.000 euro om de luchtvrachtactiviteiten over te nemen. De overname omvat 197 jobs en twee geleasede Boeing 747’s, maar geen ruimte voor passagiersvluchten.
200 ontslagen en tickets kwijt
Van de 402 personeelsleden van Air Belgium zullen er slechts 197 worden behouden. Een andere klap is dat er geen terugbetalingen zullen zijn aan klanten die tickets kochten voordat de vluchten werden stopgezet. Bijna 20.000 passagiers ondervinden de gevolgen van deze beslissing.
De kopers zijn van plan om hun luchtvrachtactiviteiten uit te breiden met een nieuwe basis in Brussel. Maar zonder de toestemming van het Belgische Directoraat-generaal voor de Luchtvaart (DGLV), die enkele maanden op zich kan laten wachten, blijft de timing onduidelijk. Een nieuw hoofdstuk begint voor Air Belgium, maar voor het passagiersvervoer stopt het hier en nu.