cms

Blog

  • Italië: 5 verrassende feitjes over Firenze

    Italië: 5 verrassende feitjes over Firenze

    florence
    jonathan-korner

    1. De eerste bril ter wereld? Waarschijnlijk hier gemaakt.

    Historici zijn het erover eens dat de eerste bril gemaakt werd in Firenze, in de 13e eeuw. Het is dankzij een geniaal ambachtsman dat lezers er in schoonheid (en met een heldere blik) oud konden worden.

    2. David … en zijn bodyguards

    Het standbeeld van David, het meesterwerk van Michelangelo, wordt 24 uur op 24 bewaakt, en dat is niet zomaar. In 1991 probeerde een toerist er met een hamer op Davids teen te slaan. Sindsdien heeft het werk zijn eigen bodyguards.

    florence
    chelms-varthoumlien

    3. Een straat zonder voetpad (maar met een verhaal)

    De Via dei Calzaiuoli, een chique hoofdstraat, was ooit een straat zonder voetpaden. Waarom? Omdat handelaars en klanten zo meer ruimte hadden om zaken te doen. Zelfs toen al wisten die Italianen hoe ze optimaal gebruik konden maken van de beschikbare ruimte!

    florence
    rui-alves

    4. De Ponte Vecchio, gered door Hitler

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef het historische centrum van Firenze gespaard door bombardementen. Alleen de bruggen werden verwoest – met uitzondering van de Ponte Vecchio, die ontzien werd op bevel van Hitler. Sommigen beweren dat hij verliefd werd op de brug na die in 1939 bezocht te hebben tijdens de fascistische alliantie, maar er is ook een pragmatischer argument: de brug is simpelweg te smal voor tanks!

    florence
    ali-nuredini

    5. Een koepel die de zwaartekracht tart

    De koepel van de Santa Maria del Fiore kathedraal is een architectonisch hoogstandje. Het meesterwerk werd ontworpen door Brunelleschi in 1436. Met innovatieve steigerbouw slaagde hij erin de structuur van de rest van het gebouw te bewaren. Tot op vandaag vragen experts zich af hoe hij daarin geslaagd is!

    florence
    pedro-de-sousa
  • Het Louvre breidt de collectie uit met een Byzantijnse schat!

    Het Louvre breidt de collectie uit met een Byzantijnse schat!

    louvre-museum
    pixabay

    Deze liefhebber van religieuze kunst verzamelde de werken tussen de jaren 1950 en 1970, met aanvullingen door zijn zoon in de jaren ‘90. Hoewel het aankoopbedrag geheim blijft (we kunnen ons inbeelden dat het een bedrag is met heel wat nullen achter), is de artistieke en historische waarde van deze verzameling onbetwistbaar. De iconen, afkomstig uit Griekenland, Rusland en de Balkan, bestrijken vijf eeuwen geschiedenis, van de 15de tot de 20ste eeuw.

    Zeldzame en kostbare iconen

    Binnen deze collectie belicht het Louvre een unieke reeks 17de-eeuwse iconen, die verband houden met de heropleving van het Griekse patriarchaat van Antiochië. Deze werken, voornamelijk vervaardigd in Alep, weerspiegelen het rijke erfgoed van Arabisch sprekende christenen uit Syrië, Libanon en Jeruzalem.

    Voor kenners van religieuze kunst zijn deze schatten niet onbekend: de collectie werd eerder al tentoongesteld in het musée Carnavalet in Parijs in 1993 en vervolgens in het Musée d’Art et d’Histoire in Genève in 1997. Sindsdien hebben een aantal werken de wereld rondgereisd, als onderwerp van wetenschappelijke studies en publicaties.

    Een nieuw departement voor een eeuwenoud erfgoed

    Deze iconen zullen een plaats krijgen in het toekomstige departement ‘Byzantijnse Kunst en Christelijke Tradities uit het Oosten’ van het Louvre, dat in 2027 de deuren opent. Dit nieuwe 2.200 m² grote museumgedeelte zal ongeveer 20.000 werken omvatten, die een uitgestrekt geografisch gebied bestrijken: van Ethiopië tot Rusland en van de Balkan tot Mesopotamië. Bezoekers zullen er kunstwerken kunnen bewonderen die de geschiedenis van de christelijke beeldtaal vertellen, van de catacomben uit de 3de eeuw tot de 20ste eeuw.

  • Rio: wanneer je GPS je recht een gewapende favela in stuurt

    Rio: wanneer je GPS je recht een gewapende favela in stuurt

    rio
    william-f-santos

    Rio de Janeiro, de ‘Cidade Maravilhosa’ of ‘Wonderbaarlijke Stad’, trekt miljoenen toeristen met zijn stranden, carnaval en het Christusbeeld. Maar achter dat idyllische plaatje schuilt een veel grimmigere realiteit: een gewelddadige bendeoorlog in de favelas. En soms kan een simpele GPS-route een onschuldige rit veranderen in een nachtmerrie.

    In december volgde een Argentijnse toerist zijn navigatie richting het Christusbeeld… en reed per ongeluk een favela binnen. Die fout werd hem fataal: hij werd geraakt door twee kogels en overleed een maand later. Enkele dagen later overkwam een Braziliaanse vrouw uit São Paulo hetzelfde. Ze werd in de hals geschoten toen haar Uber de verkeerde afslag nam.

    brazil
    thiago-japyassu

    “Eerst schieten, dan checken”

    Deze tragische incidenten zijn geen alleenstaande gevallen. In 2024 raakten al 19 mensen gewond en kwamen er 5 om het leven nadat ze per ongeluk in deze zones terechtkwamen—een triest record, volgens het Instituut Fogo Cruzado. De oorzaak? Een meedogenloze strijd tussen bendes, waarbij elke onbekende auto als een bedreiging wordt gezien. “Als iemand plots binnenkomt, zal een waakzame crimineel eerst schieten voordat hij controleert wie het is,” vertelt Victor dos Santos, veiligheidssecretaris van de staat Rio, aan Geo.

    Favelas: explosieve buurten

    Met 1,5 miljoen inwoners – een kwart van de bevolking van Rio – zijn favelas overal, zelfs vlakbij toeristische trekpleisters. Vier grote criminele organisaties strijden er om de macht en beheersen 20% van het stedelijke gebied. Dat leidt tot ongeschreven regels om ongelukken te voorkomen. Een bewoner van de favela Cidade Alta vertelt: “Je moet trager dan 20 km/u rijden, de ramen openzetten, de vier knipperlichten aan zetten en het interieurlicht inschakelen.”

    Uber beweert bepaalde routes naar gevaarlijke zones te blokkeren. Maar Google, eigenaar van twee veelgebruikte navigatie-apps, zwijgt vooralsnog over de kritiek op de betrouwbaarheid van zijn routes.

  • Valse sneeuwvlokken, echte controverse: toeristen verlaten Chinees dorp na ‘bedrog’!

    Valse sneeuwvlokken, echte controverse: toeristen verlaten Chinees dorp na ‘bedrog’!

     

    Voir cette publication sur Instagram

     

    Une publication partagée par South China Morning Post (@scmpnews)

    Alles leek perfect in het Chengdu Snow Village: een dik wit sneeuwtapijt op de daken, ongerepte trottoirs en een heerlijk winterse sfeer. Maar achter dit winterse postkaarttafereel ging een probleem schuil: de sneeuw was eigenlijk een subtiele mix van katoen en zeepsop…

    Het verhaal, dat werd opgepikt door de South China Morning Post, ging viraal nadat de eerste bezoekers de situatie aan de kaak stelden op sociale media. “Ik voel me bedrogen, het is alsof ze mij gewoon voor de gek hebben gehouden,” klaagde een Chinese toeriste. Gevolg? De attractie werd op 8 februari halsoverkop gesloten, met openbare excuses van de directie en de belofte om de tickets terug te betalen.

    Een plan dat in het (zee)water valt

    Achter deze misleiding schuilt een vrij eenvoudige reden: de provincie Sichuan krijgt normaal gesproken echte sneeuwval in de winter. Maar dit jaar besliste Moeder Natuur daar anders over. In plaats van de opening uit te stellen, koos de directie ervoor om het winterse decor op eigen houtje na te bootsen.

    Klimaatverandering als echte boosdoener

    Hoewel de officiële verklaring het niet vermeldt, is de echte schuldige achter deze sneeuwgrap waarschijnlijk de klimaatverandering. De zachte winter en het gebrek aan natuurlijke sneeuw maakten de attractie totaal ongeloofwaardig. En dit is geen alleenstaand geval: in december vorig jaar werd een ander Chinees vakantieoord op de vingers getikt voor het gebruik van katoen en wit zand om sneeuw na te bootsen.

    En in de zomer? Hetzelfde verhaal! Vorig jaar ontdekten bezoekers in de provincie Henan dat verborgen leidingen zorgden voor kunstmatige watervallen – terwijl de regio eigenlijk last had van de droogte.

  • De 5 hoogstgelegen steden ter wereld

    De 5 hoogstgelegen steden ter wereld

    Vacancesweb.be

    Hier is een overzicht van de 5 hoogstgelegen steden ter wereld met minstens 100.000 inwoners. Opvallend: de meeste van deze steden bevinden zich in Zuid-Amerika, op meer dan 2.000 meter hoogte!

    1. El Alto (Bolivia) – 4.149 m

    Welkom in Bolivia, thuisbasis van de hoogstgelegen stad ter wereld! El Alto, vlak naast hoofdstad La Paz, telt meer dan 1 miljoen inwoners en blijft maar groeien. De stad ligt op de immense Altiplano-hoogvlakte en biedt adembenemende uitzichten op de besneeuwde pieken van de Cordillera Real. De luchthaven van El Alto is trouwens de hoogstgelegen internationale luchthaven ter wereld!

    Vacancesweb.be

    2. Potosí (Bolivia) – 4.090 m

    Nog steeds in Bolivia, maar nu in de historische mijnstad Potosí. Met ongeveer 170.000 inwoners ligt deze stad aan de voet van de Cerro Rico, een berg die ooit zoveel zilver bevatte dat hij de Spaanse kroon financierde. De uitdrukking “rijk als een Potosí” verwijst nog steeds naar deze legendarische rijkdom. Vandaag is Potosí een UNESCO-werelderfgoedlocatie.

    Vacancesweb.be

    3. Shigatse (Tibet) – 3.835 m

    We trekken naar China, of beter gezegd, Tibet. Shigatse is na hoofdstad Lhasa de grootste stad van deze regio en telt ongeveer 100.000 inwoners. Hier vind je het beroemde Tashilhunpo-klooster, de zetel van de Panchen Lama, een van de belangrijkste spirituele leiders in het Tibetaans boeddhisme. De stad ligt op de Tibetaanse hoogvlakte, een van de meest afgelegen en indrukwekkende gebieden ter wereld.

    Vacancesweb.be

    4. Juliaca (Peru) – 3.824 m

    Terug naar Zuid-Amerika, dit keer naar Peru. Juliaca, met zijn 220.000 inwoners, ligt vlakbij het Titicacameer, het hoogst bevaarbare meer ter wereld. De stad staat bekend om haar markten, ambachten en commerciële bedrijvigheid, maar ook om haar levendige festivals, waar muziek en dans centraal staan.

    Vacancesweb.be

    5. Puno (Peru) – 3.819 m

    Nog steeds in Peru, aan de oevers van het Titicacameer. Puno, met zo’n 100.000 inwoners, wordt beschouwd als de bakermat van de Incacultuur. De stad is beroemd om haar kleurrijke festivals en als toegangspoort tot de drijvende Uros-eilanden, waar de bewoners nog steeds op traditionele wijze op rieten eilanden leven.

    Vacancesweb.be
  • Tijd om je vakantie vast te leggen op het werk?

    Tijd om je vakantie vast te leggen op het werk?

    Israel Andrade

    Geen wettelijke timing 📅

    De wet legt geen specifieke termijn op voor het aanvragen van je vakantie. Er is dus geen regel die bepaalt wanneer je ten vroegste of ten laatste je vakantie moet aanvragen. Wat wél vaststaat: je kan je vakantie niet eenzijdig vastleggen. Dit moet altijd in overleg met je werkgever gebeuren – tenzij er een collectieve vakantie van toepassing is in je sector of bedrijf.

    Houd rekening met collega’s 👥

    Sommige bedrijven hanteren een vakantieplanning, waarbij werknemers tijdig hun vakantiewensen moeten doorgeven. Dit helpt om overlap te vermijden en te zorgen dat het werk goed verdeeld blijft. Vaak wordt er ook rekening gehouden met de vakantieplannen van collega’s, zeker als jullie in een klein team werken of als er een bezetting nodig is in drukke periodes.

    Wat zegt de wet over vakantieplanning? 📜

    De wet voorziet enkele richtlijnen voor vakantieverdeling:

    • Heb je schoolgaande kinderen? Dan krijg je bij voorkeur vakantie tijdens de schoolvakanties.
    • Je hebt het recht om tussen 1 mei en 31 oktober minstens twee opeenvolgende weken vakantie op te nemen als je dat wenst.

    Boek niet zomaar je vakantie!

    Een belangrijke tip: boek geen reis zonder goedkeuring van je werkgever. Stel dat je geen verlof krijgt, dan loop je het risico om je vakantie te moeten annuleren. Dit kan je heel wat extra kosten opleveren.

    Bovendien is je werkgever niet verplicht om onmiddellijk te antwoorden op je verlofaanvraag. Reageert hij of zij erg traag en heb je intussen geen tegenbericht gekregen? Dan kan je in sommige gevallen stellen dat er sprake is van een stilzwijgend akkoord. Toch blijft het altijd veiliger om een duidelijke bevestiging te krijgen.

  • Roadtrip! 5 adembenemende autoroutes in Europa

    Roadtrip! 5 adembenemende autoroutes in Europa

    1️ De ‘North Coast 500’ (Schotland, Verenigd Koninkrijk)

    🏴☠️ Wilde natuur en spookkastelen

    De NC500 is Schotland op zijn best: mysterieuze lochs, steile kliffen en kastelen die zo uit een film lijken te komen. Deze 830 km lange route voert je van Inverness Castle naar de verborgen stranden van Durness. Extra bonus: onderweg spot je misschien herten en zeehonden langs de kust!

    NC500
    john-higgitt

    2️ De ‘Atlantic Road’ (Noorwegen)

    🌊 Een achtbaan op het water

    Stel je een weg voor die over kleine eilanden slingert, omgeven door een ontembare oceaan… Welkom op de ‘Atlantic Road’, een prachtig staaltje Noorse ingenieurskunst. Met zijn scherpe bochten en indrukwekkende bruggen lijkt dit 8 km lange traject de zwaartekracht te tarten. Bij zonnig weer is het een kick, en bij regen waan je je in een echte ‘Vikings 2.0’-setting!

    atlantic road
    melina-kiefer

    3️ de “Route des Grandes Alpes” (Frankrijk)

    🏔️ 700 km pure adrenaline

    Frankrijk heeft heel wat spectaculaire wegen te bieden, vooral in het zuiden! Van de Gorges du Verdon tot de Route Napoléon, telkens weer een landschap om van te dromen. Onze favoriet? De ‘Route des Grandes Alpes’! Deze legendarische route verbindt Thonon-les-Bains met Nice via maar liefst 17 Alpentoppen. Verwacht je aan adembenemende uitzichten, marmotten langs de weg en een paar wielrenners in ‘Tour de France’-stijl.

    Alps
    zieben-vh

    4️⃣ De Via Chiantigiana (Italie)

    🍇 Dwars door de Toscaanse wijngaarden

    De Via Chiantigiana (SR 222) is een panoramische route die Firenze met Siena verbindt en dwars door de Chianti-streek loopt. Over een afstand van 70 km kronkelt de weg langs glooiende heuvels, weelderige wijngaarden en middeleeuwse dorpjes zoals Greve in Chianti en Radda in Chianti. Onze tip: kies een bob, want de verleiding om een wijndegustatie te doen is groot!

    tuscany
    engjell-gjepali

     5️ De ‘Ring of Kerry’ (Ierland)

    🍀 179 km pure Ierse magie

    Met smaragdgroene landschappen, ruige kliffen en ongerepte stranden is de Ring of Kerry echt een Iers pareltje. Onderweg mag je de Muckross Abbey en Ross Castle niet missen. En hou zeker even halt voor een Irish Coffee met uitzicht op de Atlantische Oceaan!

    irland
    rory-hennessey
  • Amsterdam verbiedt vervuilende boten op de iconische grachten

    Amsterdam verbiedt vervuilende boten op de iconische grachten

    amsterdam
    javier-m

    Strengere regels voor schonere lucht

    De stad Amsterdam heeft aangekondigd dat vanaf 1 april vervuilende pleziervaartuigen niet langer zijn toegestaan op de beroemde grachten. Alleen boten die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht mogen nog door het centrum navigeren.

    “De vervuilde lucht in de stad is slecht voor de gezondheid van de Amsterdammers,” zegt de stad. Deze maatregel maakt deel uit van een breder plan om de luchtkwaliteit te verbeteren en bij te dragen aan de vermindering van CO2-uitstoot en geluidsoverlast.

    Geen dieselrook meer boven de grachten

    Volgens de stad betekent dit dat er “geen dieselrook meer boven de grachten” zal hangen. In plaats daarvan wordt het water ingenomen door stil, proper en milieuvriendelijk vaarverkeer. Er geldt een uitzondering voor de belangrijkste hoofdaders, waar nog enige speling mogelijk is.

    De nieuwe regels zijn van toepassing op pleziervaartuigen en niet-commerciële recreatieboten, maar woonboten vallen buiten deze regeling. Hybride boten zijn toegestaan, op voorwaarde dat ze volledig emissievrij kunnen varen.

    Aanscherping voor rondvaartboten

    Voor rondvaartboten gelden er al strengere eisen. Sinds dit jaar moeten deze boten emissievrij varen, met uitzondering van schepen waarvan de vergunning pas in 2026 afloopt. Ook geldt sinds 1 januari een emissievrije verplichting voor transportboten binnen de Amsterdamse binnenwateren.

     

  • Droom je van een tweede verblijf in Australië? Dan hebben we slecht nieuws…

    Droom je van een tweede verblijf in Australië? Dan hebben we slecht nieuws…

    australia
    Dan Freeman

    De Australische regering heeft beslist dat vanaf 1 april 2024 buitenlanders – inclusief bedrijven in buitenlandse handen – geen woningen meer mogen kopen in Australië. De reden? De torenhoge prijzen in toom houden en de lokale bevolking meer kansen geven om te kopen.

    In Sydney zijn de prijzen de afgelopen 10 jaar bijvoorbeeld met 70% gestegen. Een woning kost er gemiddeld 1,2 miljoen Australische dollar (730.000 euro). Geen wonder dat jonge Australiërs zich zorgen maken over hun toekomst!

    Een markt onder druk

    Het afgelopen jaar kochten niet-Australiërs 1.800 woningen in het land. De overheid hoopt met de maatregel een groter aanbod  te creëren voor de lokale bevolking.

    Maar maak je geen zorgen: toerisme blijft gewoon mogelijk. Je kan nog steeds genieten van de paradijselijke stranden van de Gold Coast of een roadtrip door de Outback. Maar een gezellig bungalowtje kopen langs de Great Ocean Road? Dat zal voorlopig niet lukken!

    Wat brengt de toekomst?

    De beperking geldt tot 31 maart 2027, maar kan verlengd worden. Tot dan hebben buitenlanders twee opties: huren of geduld hebben en hopen op nieuwe kansen in de toekomst!

  • Belgische zeiler Denis Van Weynbergh op koers voor historische Vendée Globe-finish!

    Belgische zeiler Denis Van Weynbergh op koers voor historische Vendée Globe-finish!

    vendee globe
    Denis Van Weynbergh

    Een unieke prestatie in de maak

    Al meer dan drie maanden is Denis Van Weynbergh op zee, als deelnemer aan de Vendée Globe. Op dit moment vaart hij met de IMOCA D’Ieteren Group richting zijn thuishaven Les Sables d’Olonne, waar hij rond 2 maart verwacht wordt. Als hij de finish haalt, wordt hij de eerste Belg die deze loodzware solozeilrace rond de wereld voltooit.

    Een zware tocht door de Atlantische Oceaan

    Sinds hij op 23 januari Kaap Hoorn rondde, had Denis te maken met wisselvallige weersomstandigheden. “De wind schommelt tussen 30-40 graden en varieert van 15 tot 50 km/u. Ik moet constant trimmen en mijn koers aanpassen,” verklaarde hij begin februari. Ondanks deze uitdagingen toont hij een onverwoestbare vastberadenheid.

    Een droom die werkelijkheid wordt

    Denis bereidt zich al zes jaar voor op dit moment. Na zijn mislukte poging in 2020 heeft hij al zijn energie gestoken in het succesvol uitvaren van de Vendée Globe. Dankzij een team van toegewijde vrijwilligers is hij nu op koers om zijn ultieme droom waar te maken.

    Grote ontvangst in Les Sables d’Olonne

    In België volgt een schare supporters zijn avontuur op de voet. Velen plannen een trip naar Les Sables d’Olonne om hem binnen te halen. Zijn ETA (Expected Time of Arrival) staat voorlopig op 2 maart, maar updates volgen zodra er meer informatie beschikbaar is.