cms

Blog

  • Op de luchthaven van Frankfurt heb je binnenkort geen paspoort meer nodig!

    Op de luchthaven van Frankfurt heb je binnenkort geen paspoort meer nodig!

    Vanaf dit jaar zullen reizigers die via de luchthaven van Frankfurt (15de grootste luchthaven ter wereld op basis van het aantal reizigers dat er langskomt) reizen de verschillende controles (registratie, veiligheid, boarding) kunnen doorlopen zonder hun fysiek paspoort te moeten boven halen.

    Een wereldpremière!

    Om deze revolutie in de kleine wereld van reizen door te voeren, werkt de Duitse luchthaven samen met de bedrijven SITA en NEC, twee experten in biometrische identificatietechnologie. Zij hebben een parcours uitgewerkt, bestaande uit verschillende stappen waarbij telkens het gezicht en de ogen gescand worden. Het einddoel is om de doorgang voor de reizigers vlotter te maken en toch een optimale veiligheid te garanderen op de luchthaven.

    Deze revolutionaire technologie zal beschikbaar zijn voor al de luchtvaartmaatschappijen op Frankfurt. Van de registratie aan een automatische paal of aan het loket tot aan de automatische deuren van de security en de boarding: dankzij de technologie zullen reizigers van alle maatschappijen sneller de verschillende etappes kunnen doorlopen door gewoon hun gezicht te scannen.

    Merk op dat reizigers die geen gebruik wensen te maken van dit systeem zullen kunnen kiezen om zich op de klassieke manier te registreren bij een agent aan de registratieloketten.

  • Binnenkort Belgische elektrische vliegtuigen in de lucht?

    Binnenkort Belgische elektrische vliegtuigen in de lucht?

    eFlyer SOLiTHOR

    Emissiearme vliegtuigen binnen 7 jaar!

    De accucellen van 10 tot 40Ah zullen geproduceerd worden door SOLiTHOR in Sint-Truiden, terwijl de integratie van de vliegtuigbatterijsystemen zal plaatsvinden in de fabriek van Sonaca in Gosselies. Sonaca heeft het ambitieuze doel gesteld om bij te dragen aan de ontwikkeling van een koolstofarm vliegtuig tegen 2035 en het bereiken van koolstofneutraliteit tegen 2050. Uiteindelijk zal dit project naar verwachting de sector in staat stellen efficiënter gebruik te maken van kleine regionale luchthavens en hun onderbenutting wereldwijd gedeeltelijk aan te pakken, met name in de Verenigde Staten en Europa.

  • De “beste chef ter wereld” is zijn derde ster kwijt

    De “beste chef ter wereld” is zijn derde ster kwijt

    Lili Liu

    De directeur van de Michelin-gids onderstreept dat de beslissingen werden genomen na verschillende bezoeken doorheen het jaar. De chefs werden voor de officiële aankondiging op de hoogte gebracht. Guy Savoy, die in 2021 de titel van beste chef ter wereld kreeg, verklaarde dat hij klaar is om te herstarten aan het niveau van voor vorig jaar. Het verlies van sterren heeft een emotionele en economische impact op restaurants, waar de Michelin-gids ook rekening mee houdt. Sommige industry watchers hebben hun vragen bij de beslissing van de Michelin-gids, want de betrokken restaurants genieten nog steeds een grote reputatie.

  • Geïnteresseerd in Porsches? Mis deze Rally in Hoei niet!

    Geïnteresseerd in Porsches? Mis deze Rally in Hoei niet!

    In 2022 verraste de Rally 4 Porsche de autosportwereld in België met een evenement met een onuitgegeven format. Dat evenement krijgt een vervolg in de lente. Een weekend in het teken van auto’s, maar zoals de naam doet vermoeden wordt voluit de kaart van één merk getrokken, zonder beperkingen. Integendeel. Enerzijds draait het weekend rond vier evenementen: een snelheidsrally, een sportieve regelmatigheidsrally, een toeristische rondrit en een codriving voor een goed doel. Anderzijds richt de Rally 4 Porsche zich tot iedereen die dezelfde passie voor het merk deelt. Een merk dat in 2023 zijn 75-jarig bestaan viert, samen met het 60-jarig jubileum van de 911. Vandaar dat het evenement toegankelijk is voor alle wagens met het logo van Porsche, ongeacht of ze 4, 6, 8 of 10 cilinders hebben, of de motor vooraan, centraal of achterin ligt, of het een coupé, cabrio, sedan of een SUV betreft, historisch of eigentijds.

    In het hart van de stad aan de Maas

    Yves Matton, zelf een fervent Porschist, de initiatiefnemer van en drijvende kracht achter het project, bijgestaan door zijn kameraad Jean-Marc Fortin, motiveert de organisatie van deze tweede editie: “De eerste editie was op meerdere vlakken uitzonderlijk. We slaagden erin om 179 Porsches te verzamelen, naast minstens het dubbele aantal Porschisten, hun entourage, fans van het merk en een van zijn belangrijkste wereldwijde ambassadeurs, Jacky Ickx. Het tijdstip, in het begin van de herfst, bleek echter niet gunstig. De kalender was na covid bijzonder overladen en we zaten amper enkele weken voor een ander grote autosportwedstrijd in de regio. Toch was de eerste editie een succes. Nog eens het bewijs dat België een land is van autoliefhebbers en dat Porsche hen nauw aan het hart ligt.”

    Net als vorig jaar zal het zenuwcentrum van de Rally 4 Porsche zich bevinden in het centrum van de stad Hoei. De stad aan de oevers van de Maas zal het decor vormen van de verschillende luiken van dit schitterende evenement. “We hebben opnieuw het geluk te kunnen rekenen op de steun van de stad Hoei en van de overheden van de omliggende arrondissementen. Niet alleen openen ze de deuren naar een prachtig kader, beladen met veel historie in de autosport, maar het geeft ons ook de kans om elk van de 4 evenementen van deze Rally 4 Porsche persoonlijkheid en karakter te geven. We kunnen de deelnemers, maar ook de toeschouwers, uitdagende, selectieve en veilige parcours aanbieden.”

    Zonder beperkingen

    Het format van het weekend onderscheidt zich van de andere activiteiten die traditioneel worden aangeboden aan Porschisten, maar het biedt ook mogelijkheden om de gemeenschappelijke interesses van iedereen te verenigen en bruggen te bouwen tussen hun passies, verduidelijkt Yves Matton, voormalig directeur rally bij de FIA: “We presenteren een evenement waarin iedereen zijn gading kan vinden, deel kan nemen en/of andere luiken van het weekend kan bijwonen. We proberen overlappingen van de verschillende activiteiten zoveel mogelijk te vermijden. Op dit moment zijn nog niet alle details van het programma gekend, maar we kunnen al bevestigen dat de gezellige en ontspannen toeristische rondrit op zaterdag verreden zal worden, volgens een nieuwe ‘all in’ formule. Op zondag worden de puur sportieve wedstrijden verreden, te weten de snelheidsrally en de sportieve regelmatigheidswedstrijd, twee disciplines waarin verschillende modellen van Porsche regelmatig schitteren, zowel in België als in het buitenland. We behouden ook een categorie ‘Demo’ voor wie zich eens wil amuseren op een afgesloten en beveiligd parcours, zelfs met een seriewagen, al moet die wel gebouwd zijn voor 1996.  En verder is er de codriving voor een goed doel, toegankelijk voor het brede publiek. Iedereen krijgt de kans om eens mee te rijden als passagier in een Porsche.”

    Het is nog te vroeg om elk luik van dit Porsche-weekend in Hoei in detail te bespreken, maar we kunnen wel meegeven dat de inschrijvingen geopend zijn vanaf 22 februari. De snelheidsrally, waarin we de drie Musketiers in actie zullen zien, onder andere met Robert Droogmans opnieuw aan het stuur van een 911, zal tussen de 110 km en 120 km aan klassementsproeven tellen rond Hoei. De snelheidsrally verwelkomt buitenlandse teams, oldtimers, verbeterde proto’s en moderne GT3’s, naast een categorie “Demo” die toegankelijk is voor elke Porsche van voor 1996. De regelmatigheidsrally, onder het label VHRS (véhicules historiques de régularité sportive), zal hetzelfde parcours gebruiken, maar met gemiddelde snelheden van 50 en 65 km/h. De wedstrijd wordt uitgestippeld door een echte specialist van deze discipline, Yves Noelanders. De rondrit, op de openbare weg en met strikt respect voor de wegcode, voert de Porschisten naar de mooiste plekjes in Wallonië, via de meest pittoreske baantjes, met ‘s middags een culinaire halte. De codriving voor het goede doel wordt in de regio van Hoei georganiseerd. Nog een laatste verduidelijking: de snelheids- en regelmatigheidsrally worden afgesloten met de uitreiking van een kwalitatieve, bijzondere prijs die nauw verbonden is met het thema van de categorie.

  • Een bestemming vol verrassingen op minder dan 2u30 van Brussel!

    Een bestemming vol verrassingen op minder dan 2u30 van Brussel!

    Chantilly PUNTOSTUDIOFOTO Lda – stock.adob

    Het departement telt niet minder dan 300 kastelen en bijzondere gebouwen. En dat zal je geweten hebben! Prinsen, koningen, keizerinnen: velen van hen kozen de Oise als hun vakantieplek. Het Château de Chantilly is een absolute aanrader, net als Compiègne en Pierrefonds. Ook de kathedralen zijn een bezoekje waard: de Oise is het enige departement dat er drie op zijn grondgebied telt!

    En wat is ook de natuur hier mooi!

    Hier kan je je echt onderdompelen in de natuur. Er zijn tuinen, bossen, parken en natuurreservaten waar je helemaal op adem kan komen. 128.000 hectare natuur met even gevarieerde als indrukwekkende landschappen. Ook de dorpen zijn authentiek. Gerberoy bijvoorbeeld, dat tot de mooiste dorpen van Frankrijk behoort. Geplaveide straatjes, kleurrijke vakwerkhuizen, zijn taxustuin en zijn rozen in de zomer: een meesterwerk! Net als het Domaine de Chaalis, verscholen in het bos van Ermenonville, waar je de gelijknamige koninklijke abdij kan bezoeken: in de zomer bloeit er een schitterende rozentuin.

    Het is onmogelijk je hier alles te vertellen over dit prachtige departement, maar ontdek de Oise vooral zo snel mogelijk zelf! Of je nu een cultuurliefhebber, een natuurliefhebber of een avonturier bent, hier vind je wat je zoekt!

    Gerberoy Allwrite

     

  • Vendée Globe 2024: Denis Van Weynbergh en D’Ieteren Group samen in zee!

    Vendée Globe 2024: Denis Van Weynbergh en D’Ieteren Group samen in zee!

    Denis Van Weynbergh zeilt al 20 jaar over de zeeën. Zeggen dat hij ervaren is, is dan ook een enorm understatement. Denis heeft echter nooit zijn motivatie of zijn vastberadenheid verloren. Hij was al sinds 2018 van plan om deel te nemen aan de Vendée Globe. Dat vergde een lange en zorgvuldige voorbereiding, die draait om 3 assen: het samenwerkingsaspect (een team dat voornamelijk bestaat uit vrijwilligers die hun weekenden of hun vrije dagen opnemen), het milieuverantwoordelijkheidsaspect (het bevorderen van korte trajecten en het hergebruik van elementen tot het einde van hun levensduur), evenals goed bestuur (vrijwillige medewerkers gegroepeerd binnen een onafhankelijke vereniging die in staat zal zijn om de opgedane kennis over te dragen).

    D’Ieteren Group onderschrijft deze waarden volledig, net als Vakantieweb, dat ook dit project ondersteunt. Dit familiebedrijf huldigt de ondernemersgeest Denis, evenals zijn moed en respect voor het milieu. En dan is er natuurlijk nog de 100% Belgische factor…

    Een korte én lange route naar de Vendée Globe.

    De start van de Vendée Globe, die op 10 november 2024 wordt gegeven, lijkt nog ver weg. Maar voor een evenement van deze omvang is dat morgen! Om deel te nemen moeten schippers zich kwalificeren door deel te nemen aan verschillende races. Het wedstrijdprogramma is dan ook zeer druk voor Denis Van Weynbergh, met vier transats en een vele bijkomende wedstrijden gedurende de komende twee seizoenen. Gelukkig kan hij rekenen op de steun van zijn partners, waardoor hij zich volledig kan focussen op zijn rol als schipper.

  • De luchthaven van Schiphol gaat het aantal passagiers beperken!

    De luchthaven van Schiphol gaat het aantal passagiers beperken!

    Ben Koorengevel

    Tijdens de eerste week van april zal de hele dag een beperking van 5% gelden voor vertrekkende reizigers. Daarna zal de maatregel tot half mei enkel nog van toepassing zijn tijdens de piekuren. De maatregel wil het risico op “onacceptabele vertragingen voor reizigers aan de registratie en veiligheids- en identiteitscontroles beperken, zegt de beheerder van de luchthaven.

    Volgens de luchthaven betekent dat dat het aantal stoeltjes dat gereserveerd kan worden met 5% verlaagd wordt. Luchtvaartmaatschappijen kunnen ervoor kiezen om hun vliegtuigen minder vol te maken of vluchten te annuleren.

    De Nederlandse luchthaven heeft wel een hogere capaciteit dan vorig jaar, toen er een personeelstekort was, maar bij de bagagemedewerkers is er nog een tekort aan mankracht.

  • Canada: heeft de klimaatverandering het gewonnen van de grootste schaatsbaan ter wereld?

    Canada: heeft de klimaatverandering het gewonnen van de grootste schaatsbaan ter wereld?

    Ondanks al onze inspanningen hebben de weergoden ons voor het eerst in de geschiedenis verslagen”, kondigden de beheerders aan op Twitter. Opdat het kanaal, dat nabij de grootste monumenten van Ottawa ligt, bruikbaar is als schaatsbaan, moet het kwik gedurende bijna twee weken tussen de -10° en -20° liggen.

    Terwijl het kanaal tijdens de beginjaren in de jaren 70 meestal al toegankelijk was vanaf half december, ging het tegenwoordig vaak pas open tegen half januari of zelfs eind januari. Met abnormaal hoge temperaturen in december en januari – die amper onder het vriespunt daalden – zou Ottawa dit jaar de derde warmste winter ooit meemaken, zeggen de autoriteiten.

    De verantwoordelijken van de site bestuderen al enkele jaren de effecten van de klimaatverandering op het kanaal en leggen uit dat ze “zich erop voorbereiden”, voornamelijk door de ijsvorming beter te proberen te begrijpen.

  • Zal ChatGPT de manier waarop we reizen veranderen?

    Zal ChatGPT de manier waarop we reizen veranderen?

    Christin Hume

    ChatGPT komt al enkele weken in het nieuws. De chatbot, gebaseerd op artificial intelligence om te functioneren, kan een gesprek houden met eender welke gesprekspartner. Een revolutionaire technologie die heel wat sectoren door elkaar kan schudden, ook de reissector.

    Een robot die praat!

    Concreet beschikt ChatGPT over een voorspellende intelligentiemotor die hem helpt te verstaan wat een persoon vraagt. Hij gaat daarna in zijn kennisdatabase op zoek naar het meest correcte antwoord om een geschikt antwoord te formuleren in goed geformuleerde zinnen, zoals een mens zou doen.

    In vergelijking met een gewone zoekrobot geeft ChatGPT onmiddellijk een antwoord en geen links naar antwoorden, zoals Google en Bing doen. Ter illustratie: als je op zoek gaat naar een bestemming in Europa waar je culturele sites kan bewonderen, naar het strand kan gaan en kan genieten van een verfijnde gastronomie, moet je vier zoekopdrachten uitvoeren in een traditionele zoekrobot. Die zal je dan een reeks links voorstellen die je kan raadplegen. Je moet dan zelf de verzamelde informatie samenbrengen om de beste bestemming te vinden.

    ChatGPT, daarentegen, gaat het werk zowat zelf uitvoeren en geeft je onmiddellijk een lijst van bestemmingen die aan je zoekcriteria voldoen. Deze nieuwe technologie gaat dus proberen te begrijpen wat je uiteindelijke doel is om je antwoorden te geven.

    Emiliano Vittoriosi

    Het einde van reisbureaus?

    Met zo’n slagkracht zou ChatGPT gemakkelijk je reisagent kunnen vervangen door bestemmingen voor te stellen die het beste voldoen aan je wensen. Gelinkt aan een zoekmotor voor reizen zou de technologie van ChatGPT zelf nog exactere antwoorden kunnen geven en zelfs hotels, restaurants en plekken om te bezoeken kunnen aanraden. Momenteel is de betrouwbaarheid van de informatie die door ChatGPT gegeven wordt nog wat twijfelachtig, wat de conversatierobot nog niet erg bruikbaar maakt voor de organisatie van een reis.

    Zo kunnen online reisbureaus nog een stuk betrouwbaarder worden, doordat ze nu over een heel aanbod aan adviezen beschikken. Ze kunnen zo ook bijkomende verkopen genereren, zonder dat de klant verschillende reserveringen op gespecialiseerde websites moet doen. Dankzij ChatGPT zullen online reisbureaus alles op een plek kunnen centraliseren.

    In dat opzicht zijn de directe verkoopkanalen de grote verliezers. Denk maar aan luchtvaartmaatschappijen, hotels en restaurants. Het is duidelijk dat heel wat reizigers zullen zwichten voor het gemak van een enkele website waar alles gegroepeerd is.

    Wij kunnen alleen maar onderstrepen dat het belangrijk is om de aanbiedingen goed te vergelijken, ook al is dat opzoekwerk soms wat saai.

  • Venetië: de kanalen staan… droog!

    Venetië: de kanalen staan… droog!

    Venetië bood toeristen een ongewoon schouwspel met gondels gestrand op modderbanken.

    Een bekend fenomeen!

    Ongeveer 70% van de laagwaterverschijnselen vindt precies in deze periode plaats, van januari tot februari,” vertelt Alvise Papa, hoofd van het getijdenvoorspellingscentrum van Venetië, aan AFP. Normaal komen de kanalen niet droog te staan bij eb, maar dit jaar gaan ze gepaard met hoge luchtdruk in een anticycloon die de komst van storingen tegengaat.

    Winters weer, vergezeld van wind en regen, versterkt meestal de getijdenwerking, wat dit jaar niet het geval is. “Tot 2007-2008 waren we er elk jaar getuige van [dit fenomeen, nvdr], maar daarna hadden we niet langer de laagwaterstanden zoals tijdens de afgelopen dagen,” merkt hij op.

    Geen verband met droogte of opwarming van de aarde

    De expert ontkent dat er een mogelijk verband is tussen de spectaculaire laagwaterstand van de afgelopen dagen en de droogteperiode die een deel van Europa treft of de opwarming van de aarde. Vandaag is de situatie trouwens weer genormaliseerd.