cms

Blog

  • Brussels Airlines: versterking voor de zomer!

    Brussels Airlines: versterking voor de zomer!

    Adi Sagi

    Twee Airbus A320 zullen permanent aan de vloot worden toegevoegd, terwijl twee CRJ-900, gehuurd van de Ierse maatschappij CityJet, tot eind oktober gebruikt zullen worden. Er zullen negen bestemmingen worden bediend in samenwerking met CityJet, waaronder een nieuwe verbinding met Billund in Denemarken.

    Dankzij deze uitbreiding van de vloot zal de Belgische luchtvaartmaatschappij haar groeidoelstelling drie jaar eerder dan voorzien bereiken. De vloot van de maatschappij zal in de zomerperiode bestaan uit 36 vliegtuigen voor middellange vluchten en 9 toestellen voor langeafstandsvluchten. Brussels Airlines heeft vorig jaar een exploitatieverlies van 75 miljoen euro opgetekend, maar hoopt die weer te herstellen met de rendabiliteit van dit jaar.

  • Algerije: 4 nieuwe bestemmingen vanuit Brussel

    Algerije: 4 nieuwe bestemmingen vanuit Brussel

    Walid Amghar

    De steden Oran, Tlemcen, Constantine en Béjaïa zullen vanaf half mei een keer per week bediend worden, of zelfs twee keer in het geval van Oran, tot het einde van de luchtvaartzomer. Dankzij die nieuwe verbindingen kan TUI Fly het activiteitsniveau van voor de crisis door het coronavirus weer behalen.

    Ook al biedt TUI geen georganiseerde reizen naar Algerije, de maatschappij verzekert vluchten die beantwoorden aan een sterke vraag van personen die hun familie of naasten willen bezoeken in Algerije. De hoofdstad Alger zal trouwens nog steeds twee keer per week bediend worden, maar vanuit Charleroi. Bovendien garandeert Air Algérie ook een rechtstreekse verbinding tussen Alger en Brussels Airport.

  • De beste fietsroute van het jaar loopt door België

    De beste fietsroute van het jaar loopt door België

    Fat Lads

    Nu het mooie weer en mildere temperaturen terug in het land zijn, denken veel mensen eraan om de fiets van stal te halen om van de frisse lucht te genieten. Sommigen gaan zelfs een stap verder en stellen zich hun fietsvakantie voor, met dagenlang plezier op de trappers…

    Voor hen zijn er de ‘EuroVelo‘ routes, een netwerk van 17 langeafstandsfietsroutes die het hele Europese continent doorkruisen. Het volledige netwerk is meer dan 91.500 kilometer lang, gedragen door de Europese Fietsersbond!

    Je kan natuurlijk besluiten om een volledige route in één keer te fietsen, maar dat is iets voor fietsers met een goede conditie. Je kan ook een deel van de route rijden, bijvoorbeeld op vakantie of in het weekend. En dat is veel haalbaarder voor de gemiddelde fietser.

    Op de ‘Fiets en Wandelbeurs‘ in Utrecht won één van de routes de titel ‘Fietsroute van het Jaar’, en het goede nieuws is dat die door België loopt! De ‘EuroVelo 5‘-route, de ‘Via Romeo‘ en is op zijn zachtst gezegd bijzonder, want hij loopt van de Britse stad Canterbury naar Brindisi in Zuid-Italië! Volgens EuroVelo kan je langs de Belgische route “het rijke natuurlijke, architecturale, culturele en brouwerij-erfgoed van het land ontdekken“. Misschien kom je op die manier wel op een paar weinig bekende plekken die niet ver van huis te vinden zijn!

     

  • Mile High Bar: drinken alsof je op een vlucht zit

    Mile High Bar: drinken alsof je op een vlucht zit

    Heb je je al eens afgevraagd wat er met vliegtuigen gebeurt wanneer ze eenmaal uit circulatie genomen worden? Soms worden ze gekocht door kleinere luchtvaartmaatschappijen en gebruikt als tweedehands toestel, en als ze verouderd zijn worden ze vaak gewoon ontmanteld.

    De ‘Mile High Bar‘ in het Britse Southampton gebruikt onderdelen van afgedankte vliegtuigen om zijn klanten een ervaring te geven die lijkt op die in de cabine van een commercieel vliegtuig. Om daarvoor te zorgen werden vliegtuigzetels en bagagecompartimenten gerecupereerd en draagt het personeel uniformen waar het cabinepersoneel van een echte luchtvaartmaatschappij jaloers op zou zijn.

    Ambiance!

    Bij aankomst in de bar krijgen de klanten een paspoort in de handen gestopt dat dienst doet als kaart met een selectie van cocktails uit de hele wereld. Drankjes als ‘Stopover in Havana’, ‘Landing Lights’, ‘Up in the Clouds’ en ‘Delayed Again’ nodigen gasten uit om met een exotische drankje in de hand de wereld rond te reizen.

    Zoals elke respectabele luchtvaartmaatschappij biedt de Mile High Bar ook verschillende klasses aan waaruit klanten kunnen kiezen. De First Class is het populairst, omdat die het meest lijkt op een echte vliegtuigcabine. Deze zone, uitgerust met authentieke vliegtuigzetels en bagagevakken, heeft het ook een nooduitgang en vliegtuigramen.

    In Business Class vind je geen vliegtuigzetels, maar wel meer zitplaatsen dan First. In Economy Premium tenslotte, kunnen passagiers vanop meer traditionele barkrukken genieten van het onbelemmerde uitzicht op de stert- en landingsbaan en de vliegtuigen.

  • Een cruise van 3 jaar, iets voor jou?

    Een cruise van 3 jaar, iets voor jou?

    Een reis rond de wereld in de vorm van een drie jaar durende cruise is het vernieuwende aanbod van de Turkse cruise-operator Miray Cruises. Het vertrek staat gepland vanuit het Turkse Istanbul op 1 november, aan boord van het cruiseschip M/V Gemini… het enige schip van het bedrijf! De route is ongeveer 200.000 km lang en omvat bezoeken aan 135 landen en ’13 wereldwonderen’, verspreid over de zeven werelddelen. “De meeste tussenstops omvatten meerdere dagen in de haven, zodat passagiers elke bestemming volledig kunnen verkennen,” staat te lezen in een bericht van Miray Cruises. De eindbestemming, Turkije, zal in de herfst van 2026 bereikt worden.

    Fiscale ontwijking

    Met dit bijzonder originele aanbod heeft Miray Cruises in een volledig nieuw concept gecreëerd. Eén van haar motto’s is: “waar buren familie worden”. Na drie jaar dagelijks naast elkaar te hebben geleefd, schept dat natuurlijk een band! Kandidaten voor de reis moeten daarom bereid zijn veel tijd door te brengen met mensen die ze van haar noch pluim kennen.

    De Turkse maatschappij gaat in haar omschrijving van het concept ook in op belastingvoordelen, en aarzelt niet om haar toekomstige passagiers uit te nodigen om “hun boekhouder te raadplegen om de voordelen van het internationaal verblijf aan boord van een schip uit te zoeken”.

    De geadverteerde prijzen beginnen bij ongeveer € 30.000 per persoon per jaar. Er worden zelfs betalingsfaciliteiten aangeboden, met een maandelijkse spreiding van ongeveer € 2.500/maand. Wat de aangeboden diensten betreft, heeft het schip restaurants, entertainment en recreatieve activiteiten aan boord en, voor wie nog wil werken, “moderne werkruimten zoals een zakencentrum met vergaderzalen, 14 kantoren, een lounge en een bibliotheek”. Het schip zal ook een 24-uurs ziekenhuis herbergen met gratis consultaties.

    Geïnteresseerd in deze zeer lange zeecruise? De reservaties zijn al geopend!

  • Ontdek 5 gastronomische geneugten van Corsica

    Ontdek 5 gastronomische geneugten van Corsica

    Onze beste plannen om Corsica te ontdekken

    Heerlijke charcuterie op Corsica!

    Het zachte vlees van wilde varkens, gevoed met kastanjes, eikels en ander fruit, is beroemd in heel Europa. Coppa, figatellu, prisuttu en lonzu moet je absoluut proberen. Wat vlees betreft is wild zwijn een essentieel gerecht op de menukaart van de restaurants. Ik ben zelf niet zo dol op zeevruchten, maar als je ervan houdt, zal je hier zeker aan je trekken komen! Met bijvoorbeeld zee-egels, murenes en sardientjes gevuld met broccoli. Om nog maar te zwijgen van de beroemde Corsicaanse bouillabaisse, gebaseerd op rotsvissen, met de mooie naam Aziminu. Je moet hier ook zeker de vele gerechten op basis van kastanjes proeven: je vindt ze overal!

    Beroemde kazen!

    Dan zijn er natuurlijk nog de Corsicaanse kazen. Proef zeker van de brocciu: het is een topper en een integraal onderdeel van het culinaire erfgoed van het eiland. Net zoals kruiden die de maquis parfumeren en de olijfolie, die het resultaat is van een duizend jaar oude traditie van olijventeelt. Proef verder ook zeker van miel corse, de traditionele desserts gemaakt van melk of eieren. Mijn favoriet? Fiadone, een soort cheesecake gemaakt van brocciu en kastanjemeel. Corsicaanse wijnen en bieren zijn ook bijzonder lekker: ik werd verliefd op het witbier Colomba, met smaken van mirte, jeneverbes, aardbei en cistus. Een echte lekkernij!

    Restaurants: dit zijn onze goede adressen!

    Ik veronderstel dat deze hapjes je hongerig hebben gemaakt! Begrijpelijk. Aarzel dan niet om de volgende geweldige restaurants te bezoeken: ik heb ze met plezier voor jullie getest. In Cheda, nabij de haven van Bonifacio, is het genieten van de lokale keuken. De chef neemt je mee achter de schermen: ik vond het heerlijk om hem aan het werk te zien en zijn moestuin te ontdekken. Deze kookworkshop is een echte aanrader, want je kookt mee aan het menu dat je daarna zal eten.

    Het Castel Brando hotel, in de buurt van Bastia, herbergt nog een heel mooi restaurant: Les Américains. Hun filet van pagre en polenta was heerlijk. Een verfijnde keuken die terug naar de essentie gaat. Het hotel-restaurant Le Dolce Vita verwelkomt je in Ajaccio en biedt gerechten die even verfijnd zijn als de locatie: ik geniet nog steeds als ik terugdenk aan hun gekonfijte lamsrack in een hazelnootkorst. Het Casa Paradisu hotel beviel me met zijn “gastronomische ontdekking”. Verrassing en plezier krijg je hier op het bord.

    Om nog maar te zwijgen van de talloze bistro’s, vol charme, die eenvoudige en authentieke gerechten bieden. Ook A l’Epica overtuigt met zijn grillades in de vuurpot.

    Markten met een betoverende charme…

    Vergeet niet om de markten en andere landelijke beurzen te bezoeken: het is een waar genot om lokale producenten te ontdekken. Hier is het onmogelijk aan om aan de glimlach van de mensen te weerstaan… en de uitnodiging om hun producten te proeven. Neem zeker een grote rieten mand mee om alle proviand meer naar huis te nemen.

    Markten met een betoverende charme…

    En omdat een goede maaltijd noodzakelijkerwijs gepaard gaat met een lekker drank, moet je ook zeker de wijnhuizen hier bezoeken. Routes rond het thema wijn zijn speciaal voorzien: geniet en ontdek de heerlijke druivensoorten. Vooral het landgoed Costa Rossa vond ik betoverend: de wijngaard ligt landinwaarts, in de schaduw van een mooie klokkentoren, en produceert een zeer verfijnde wijn. In een andere stijl biedt het hotel Le Castellu, in Vizzavona, af en toe proeverijen aan: daarbij vertelt een deskundige sommelier telkens fascinerende verhalen.

    Laat het duidelijk zijn: deze gastronomische reis kostte me enkele kilo’s. Maar niet getreurd, ze opende ook mijn hart en eetlust. En uiteindelijk is dat het ware leven!

    Onze beste plannen om Corsica te ontdekken

  • Corsica per fiets: onze 5 onmisbare tips!

    Corsica per fiets: onze 5 onmisbare tips!

    Onze beste plannen om Corsica te ontdekken

    1. Ter plaatse huren of meenemen?

    Noteer allereerst dat als je zonder fiets op het eiland aankomt, je er ter plaatse eenvoudig een kan huren. Er zijn massa’s verhuurbedrijven en soorten fietsen! Ik ben zelf geen grote sportieveling en kwam op Corsica zonder fiets in mijn bagage. Dus besloot ik er een te huren om zo toch van het fietsplezier te genieten.

    2.  La Grande traversée

    Het is onmogelijk om over “fietsen op Corsica” te praten zonder je te vertellen over de Grande traversée – GT20. Ik huiver als ik het schrijf: 12 etappes, 600 km en 9000 m hoogteverschil om het eiland van Noord naar Zuid te doorkruisen. Om optimaal te kunnen genieten van de plaatsen die je tegenkomt, is het aan te raden om de uitgestippelde etappes te volgen en zo gemiddeld 50 km per dag af te leggen. Zo is het echt kinderspel, maar ben je nog steeds vrij genoeg om onderweg wat dingen te bekijken of even halt te houden. Zo bewonderde ik regelmatig het decor, terwijl ik genoot van het lokaal biertje Pietra.

    3. Tegelijk sportieve en culturele trips

    De etappes zijn ook bedacht om sportiviteit, landschappelijke schoonheid en culturele ontdekkingen te combineren. Een aanrader is de etappe die Bastia verbindt met de Col de Teghime. Onderweg kom je vissersdorpjes met een uitzonderlijk erfgoed tegen. En in de verte ontwaar je de mooie eilanden Elba en Monte Cristu. Andere etappes doen de toeristische stad Saint-Florent aan met zijn jachthaven, de citadel en voetgangersstraten … Prachtig! Dit is een trip van145 km! Laten we eerlijk zijn: dat is een druppel zweet waard!

    4. Een beetje hulp bij de planning?

    Als je niet graag alles alleen plant, weet dan dat je op Corsica zeer veelfietstochten” zult vinden die al voor je zijn gekozen en georganiseerd. Afhankelijk van het type fiets en de gekozen moeilijkheidsgraad, kan je zo het gewenste programma selecteren. Er is voor elk wat wils: een lokale gids kan je meenemen tussen bergen en kliffen, tussen bos en maquis. Liefhebbers van fietsavonturen (en goede sporters!) zullen er dol op zijn. Een ander optie: fiets in alle rust over de kleine wegen en kies voor etappes tussen land en zee. De gids kan je bijvoorbeeld meenemen van Ajaccio naar Bonifacio, van Corte naar Porto…

    5. Ajaccio op de fiets!

    Wat ik erg leuk vond, was Ajaccio per fiets ontdekken. Ik had daarvoor de Aiacciu Bellu app gedownload, die zeer gebruiksvriendelijk en handig is. Aiacciu Bellu gidst je door de keizerlijke stad: je fietst van site naar site en luistert naar de muziek van twee lokale kinderen: Tino Rossi en Marc Paoli. Prachtig! En als je van je fiets stapt, luister je verder naar een antropoloog die je het verhaal vertelt van de plaatsen die je tegenkomt. Dat vond ik heel leuk: rustig fietsen en tegelijk cultuur opsnuiven!

    Wat moeten we onthouden? Dat je Corsica perfect per fiets kan ontdekken! Dus, hop, in het zadel!

    Onze beste plannen om Corsica te ontdekken

  • Corsica: wij testten 3 tochten met elektrische fietsen voor u!

    Corsica: wij testten 3 tochten met elektrische fietsen voor u!

    Onze beste plannen om Corsica te ontdekken

    Dankzij de elektrische fiets kan iedereen la Grande Traversée – GT20 doen. Het zou immers zonde zijn om deze fietsroute, die een van de mooiste van Europa is, links te laten liggen.

    De zachte mobiliteit is zeer populair op Corsica, want je vindt overal fietsverhuurbedrijven en elektrische fietsen. Veel bedrijven bieden zelfs aan om je e-bike aan het begin van de trip af te leveren en op de eindbestemming weer op te halen. Ze zorgen voor helmen, een bandenreparatiekit, bijstand…: echt interessant! Appebike, om er eentje te noemen, biedt dit allemaal aan.

    Genieten op de GT20

    De GT20 telt 12 etappes. De vijftig km die elke etappe telt, leg je zonder problemen af, want de batterij van de e-bike heeft een actieradius van 100 km zodat je zorgeloos kunt vertrekken! Ik vond het geweldig om de etappes van GT20 op deze manier te doen, zonder angst dat je hartslag te hoog oploopt of je buiten adem raakt op een klim. Gewoon het avontuur ten volle kunnen beleven en genieten van de landschappen: heerlijk! De etappe Porto – Verghju Pass was mijn favoriet, met het forêt d’Aitone, de rivier, de dennen. Het is een betoverend decor.

    Sportievere fietsers, die spierkracht in plaats van elektriciteit willen aanwenden, kunnen noteren dat de GT20 Corsica van noord naar zuid doorkruist, van Cap Corse naar Bonifacio, door prachtige charmante dorpen met een rijke geschiedenis en … gastronomie. De 12 etappes bedragen in totaal 600 kilometer met een duizelingwekkend hoogteverschil van 7.000 meter! Onderweg beklim je ook de Col de Verghju, op bijna 1.500 meter boven zeeniveau.

    Driedaagse verkenningstocht vanuit Corte

    Het grondgebied van Oost-Corsica biedt verschillende slow tourism formules, waaronder de elektrische fiets. Vanuit Corte is het mogelijk om te genieten van een driedaagse verkenning per e-bike. Het programma is opgesteld door professionals en leidt tot de ontdekking van dorpen en iconische plaatsen van het Oost-Corsicaanse grondgebied. De paden zijn steeds gemarkeerd en dus zeer veilig!

    Van Bastia naar Ajaccio in één week

    Cycling Corsica organiseert ook uw verblijf: een week om de westkust te doorkruisen en te ontdekken in 8 etappes. Op deze route van Bastia naar Ajaccio is het uitzicht prachtig! Vooral de etappe die Porto met Cargèse verbindt is prachtig. We staken de Calanques de Piana over die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staan. Eerlijk gezegd zou ik hier voor altijd willen blijven. De roadbooks zijn zeer goed opgesteld, zodat je onmogelijk verloren kan rijden.

    Cap Corse

    De “historische route langs de paleizen van de Amerikanen” is een ander groot avontuur om te beleven! Per e-bike verken je de rotsen en kleine kronkelende paden van Cap Corse, het noordelijke punt van ‘l’île de beauté’. Wist je dat deze paleizen werden gebouwd door de Cap Corsins die 200 jaar geleden naar Amerika emigreerden. Toen ze terugkeerden, wilden ze hun rijkdom tonen. Hier heeft Ebike het monopolie van de elektrische fietsen. Hun roadbooks zijn buitengewoon goed gemaakt en staan vol fascinerende anekdotes. Deze 6 dagen zal ik niet vergeten. De dorpjes en religieuze architectuur waren eveneens prachtig.

    Je zal zien dat sommige organisaties ook accommodaties in hun pakket opnemen. Waarom niet, want zo moet je er zelf niet meer naar op zoek gaan. En zelfs, in sommige gevallen, kun je te gekke dingen beleven, zoals een nacht doorbrengen in een echt Amerikaans paleis! Andere organisaties bieden alleen fietsroutes aan: dan moet je zelf de accommodaties boeken die je leuk vindt.

    Ik vond het geweldig om deze fietsritten voor jullie te testen. Ik was geen fan van elektrische fietsen, maar nu ben ik er echt weg van. Corsica wacht op jou, aarzel niet langer en stap op de fiets!

    Onze beste plannen om Corsica te ontdekken

  • Notre-Dame de Paris: heropeningsdatum aangekondigd!

    Notre-Dame de Paris: heropeningsdatum aangekondigd!

    Hannah Reding

    De bij de brand ingestorte karakteristieke spitse toren van de kathedraal, het werk van architect Eugène Viollet-le-Duc die de restauratie van de kathedraal in de 19e eeuw overschouwde, zal de komende maanden geleidelijk weer boven het Parijse monument verrijzen. “Een sterk signaal van de wedergeboorte,” zegt legergeneraal Jean-Louis Georgelin, die verantwoordelijk is voor het kolossale project.

    De wederopbouw zelf begon vorig jaar

    De wederopbouw begon eigenlijk vorig jaar, na meer dan twee jaar van voorbereidende werken om het monument stabiel genoeg te maken voor de vakmannen om er veilig aan te kunnen beginnen. Ter herinnering: de Franse autoriteiten hebben ervoor gekozen om het 12de-eeuwse monument, een meesterwerk van gotische architectuur, identiek herop te bouwen. Ook de in de 19e eeuw toegevoegde torenspits van 93 meter zal daarbij worden nagebouwd.

    Gratis expo

    In de tussentijd is onder het plein bij de kathedraal een expo geopend met de titel ‘Notre-Dame de Paris : au cœur du chantier‘. Deze gratis toegankelijke tentoonstelling toont de werkzaamheden op de werf en de knowhow en vaardigheden van de arbeiders en ambachtslieden. De tentoonstelling toont ook de restanten van de brand en kunstwerken uit de kathedraal.

    Opening eind 2024

    Generaal Georgelin zegt dat de Notre-Dame in december 2024 heropend zal worden, in lijn met het streefdoel van president Emmanuel Macron vlak na de brand (maar net iets te laat voor de Olympische Spelen die in de zomer daarvoor gepland staan).

  • Focus op het ‘regeneratief toerisme’

    Focus op het ‘regeneratief toerisme’

    Sardar Faizan

    De coronapandemie heeft heel wat sectoren ertoe aangezet om hun manier van werken te herzien, en dat geldt ook voor de toeristische sector. Er zijn ontelbare uitzonderlijke locaties over de hele wereld die vóór de gezondheidcrisis een invasie van toeristen te verwerken kregen. Het resultaat was dat die plekkan bijna verzadigd waren, met alle ecologische en logistieke gevolgen van dien. De ‘post-covid wereld’ biedt kansen voor professionals in de toeristische sector om een nieuwe visie uit te werken. Eén van de hefbomen waarover zij beschikken, is een nieuwe, groenere manier van reizen die aan populariteit wint: het ‘regeneratief toerisme‘.

    Het was tijd om iets te doen

    Van het Ao Phang Nga National Park in Thailand tot de bergtoppen van Nepal, de Gorges du Verdon in Frankrijk, Venetië, Barcelona of Stonehenge in het Verenigd Koninkrijk… er zijn ontelbare bestemmingen die het hele jaar door door toeristen worden overspoeld. Dit ‘overmatig toerisme‘ heeft de neiging de aftakeling van deze opmerkelijke plaatsen zodanig te versnellen dat ze in de komende jaren zouden kunnen verdwijnen of op zijn minst onherroepelijk worden verwoest. Het moet gezegd dat de toeristische sector de afgelopen negen jaar sneller is gegroeid dan het BBP van de wereld!

    De gezondheidscrisis van de afgelopen drie jaar is voor veel professionals in het toerisme, maar ook voor de gemiddelde reiziger, de aanleiding geweest om na te denken over het huidige model. Het is in die context van introspectie en reflectie dat initiatieven zijn ontstaan om een meer lokale en minder vervuilende manier van toeristische beleving te promoten. Tot nu toe moesten deze initiatieven echter opboksen tegen een geglobaliseerde en gevestigde industrie van massatoerisme waarvan de gretigheid geen grenzen lijkt te kennen.

    Van duurzaam naar regeneratief

    Elke crisis is een kans om onszelf heruit te vinden en praktijken uit het verleden te herevalueren om beter op de toekomst te kunnen anticiperen. Zoals we net zagen, is ‘groen’ toerisme al enkele jaren in ontwikkeling, maar sommige professionals willen nog verder gaan en het zogenaamde ‘regeneratief toerisme’ te promoten.

    Het idee is om een plek in een betere staat achter te laten dan waarin je hem vond toen je aankwam. Dit concept streeft naar duurzaam toerisme dat niet alleen de gevolgen voor het milieu beperkt, maar ook de achteruitgang van de ecosystemen vertraagt. Dit alles is in grote lijnen vastgelegd door de coalitie ‘Future of Tourism‘, dat de belangrijkste principes van dit regeneratieve toerisme omschrijft.

    Dit alles kan alleen worden verwezenlijkt met de steun van lokale en internationale instanties. Er zullen strengere wetten en regels moeten worden ingevoerd, terwijl de spelers in de toeristische sector tegelijkertijd moeten worden ondersteund, zodat ze zichzelf kunnen heruitvinden. Sinds het midden van de vorige eeuw wordt het succes van het toerisme louter bepaald door de toename van het aantal bezoekers. Deze koortsachtige wedloop had rampzalige gevolgen voor het milieu, maar ook voor de ervaring van de toeristen zelf.