Deze app, die beschikbaar is via de Google Play Store en de Apple App Store, biedt gepersonaliseerde informatie in functie van het type vaartuig en de zone waarin je vaart. Dankzij de app kan je zelf een uitstap plannen op de Belgische binnenwateren of het Belgische deel van de Noordzee en meteen te weten komen welke uitrusting je nodig hebt en waar je op moet letten.
Je vindt er niet alleen een digitale versie van je vaarbewijs en informatie over je geregistreerde boten, maar de app heeft ook een SOS-functie om eenvoudig contact op te nemen met de hulpdiensten.
Op de Europese wegen ontsnap je niet langer aan boetes, zelfs niet als je een overtreding begaat buiten de landsgrenzen. Een evolutie waarover verschillende Vlaamse kranten berichten, waarbij er gesproken wordt over een verstrenging van de maatregelen om de wetten te doen naleven, ongeacht de nationaliteit van de overtreder.
Een onverbiddelijke Europese richtlijn
Sinds 2015 is elke EU-lidstaat op basis van een Europese richtlijn bevoegd om elke burger van een andere lidstaat die op zijn grondgebied de verkeersregels overtreedt, te identificeren en te vervolgen. Dat houdt in dat snelheidsovertredingen in Frankrijk of Nederland niet langer onbestraft blijven. De realiteit is duidelijk: het is onmogelijk geworden om verkeersboetes te ontlopen.
Een breder actiegebied
Deze richtlijn is echter geen statisch gegeven: de toepassing wordt juist versterkt. Europa overweegt een aanzienlijke uitbreiding van de lijst met overtredingen die onder de richtlijn vallen, terwijl elk land aangemoedigd wordt om meer inspanningen te leveren om buitenlandse overtreders te vervolgen.
België: een voorbeeldige leerling?
In België is de efficiëntie van dit grensoverschrijdende systeem aangetoond. In 2021 werden 560.000 buitenlandse bestuurders op de bon geslingerd. Ons land is erin geslaagd om de boetes van twee derde van de overtreders te innen en is daarmee koploper op dit vlak.
Deze zomer is Denemarken uitgegroeid tot een grote trekpleister voor toeristen van over de hele wereld, vooral voor Belgen. Dit kleine Scandinavische koninkrijk, bekend om zijn “hygge” of levenskunst, pittoreske landschappen en historische steden, biedt een verfrissend alternatief voor traditionele zomerbestemmingen.
Het geheim van het Deense succes
Volgens TUI is het aantal Belgen dat Denemarken kiest als zomerbestemming aanzienlijk gestegen. Het gematigde klimaat van het land, dat een welkome verademing biedt ten opzichte van de hittegolf in andere Europese regio’s, zoals Frankrijk en Spanje, is een onmiskenbare aantrekkingskracht. Bovendien biedt de culturele rijkdom van Denemarken, met zijn wereldklasse kunstmusea en UNESCO-werelderfgoedsites, een gebalanceerde vakantie-ervaring tussen ontspanning en ontdekking.
Merk op dat Denemarken niet het enige land is dat deze zomer populair is: ook andere noordelijke gelegen landen kennen over het algemeen een prachtig seizoen, net als Ierland.
Hoewel de paspoorten uit Europese landen hoog genoteerd staan in deze ranglijst, staat Singapore dit jaar op de eerste plaats. Met dit waardevolle document kunnen reizigers naar het grootste aantal landen ter wereld reizen zonder visum, namelijk 192 bestemmingen op een totaal van 227!
Op de gedeelde tweede plaats staan drie Europese landen: Italië, Spanje en Duitsland, met vrije toegang zonder visum tot 190 bestemmingen. Japan, dat vijf jaar op rij de eerste plaats heeft ingenomen, is nu teruggevallen naar de derde plaats, samen met Oostenrijk, Finland, Luxemburg, Zuid-Korea, Zweden en Frankrijk. Op de derde plaats staan ook Denemarken, Ierland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Tot slot staat België, samen met Malta, Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Zwitserland, Portugal en Tsjechië op de vijfde plaats.
En de verliezers?
Een aantal andere landen heeft daarentegen te maken met een bijzonder zwak paspoort, waarvoor een visum nodig is om de meeste landen binnen te komen. Het minst gunstige paspoort is dat van Afghanistan (toegang zonder visum tot slechts 27 bestemmingen!), gevolgd door Irak en Syrië.
Ten slotte valt er één conclusie te trekken uit deze nieuwe ranglijst: de Henley Passport Index laat zien dat de vrijheid om te reizen in de loop der jaren is toegenomen. Het gemiddelde aantal landen waar reizigers zonder visum toegang toe hebben, is bijna verdubbeld, van 58 in 2006 tot 109 in 2023.
Ontsnap aan de drukte van het stadscentrum in deze oase van rust, gelegen in het hart van Brussel. Het Kleine Zavelplein is een artistieke mix van fonteinen, standbeelden en weelderige begroeiing. Hoewel relatief klein, biedt deze tuin een ongeëvenaarde ervaring, met een discrete charme en een kalmerende sfeer.
Op het eerste gezicht lijkt het gewoon weer een straat, maar met zijn 374 steile trappen is de Montagne de Bueren een uitdaging voor de benen en een feest voor de ogen. Bovenop word je beloond met een adembenemend uitzicht over de stad Luik.
Volg dit pittoreske pad dat een verzameling artistieke zonnewijzers samenbrengt. Gelegen in het natuurpark De Wijers, biedt het een verbazingwekkende ontdekkingservaring in de open lucht, tussen kunst en natuur.
Verscholen in het Vlaamse platteland, voert dit 13e-eeuwse kasteel je mee door de geschiedenis. Zijn majestueuze tuinen, museum en tijdelijke tentoonstellingen maken deze plek een verborgen parel in Vlaanderen.
In de artistieke tuin van het Van Buuren Huis bevindt zich een charmant labyrint. Deze verborgen groene kunst, geïnspireerd door het schilderij van George Minne, is een oase van rust in het hart van de hoofdstad.
Het Ardent Trail Center, een ambitieus project gewijd aan mountainbiken, is momenteel in ontwikkeling. Drie grote locaties werden geselecteerd om het project te huisvesten, namelijk Renory, Bois-Saint-Jean en Bois Saint-Laurent, in de buurt van Luik en Seraing; het zwembad van Seraing en het Bois de l’Abbaye; evenals het CHU-Famelette, met uitzicht op de Ourthe-lus in Neupré en Esneux.
Het toekomstige speelplein voor mountainbikers
Het Ardent Trail Center, dat naar verwachting in december 2025 wordt ingehuldigd, zal in totaal 39 mountainbikepaden bieden over een afstand van 25,5 kilometer, verspreid over een oppervlakte van 360 hectare. De routes zullen gevarieerd zijn, met ongeveer twintig kilometer gewijd aan enduro-afdalingen en de rest aan technische beklimmingen. Verbindingspunten zullen deze pistes koppelen aan twee andere bestaande trail centra in Chaudfontaine en Anthisnes-Esneux.
Financiering en respect voor het milieu
Het project heeft een budget van 750.000 euro, waarvan het grootste deel afkomstig is van een subsidie van de Waalse regering voor de ontwikkeling van natuurlijke locaties voor mountainbiken. Het is belangrijk op te merken dat er geen bomen worden gekapt of landschapsveranderingen zijn gepland als onderdeel van de werkzaamheden.
Verwachte drukte
Zodra de mountainbikecentra klaar zijn, verwacht de provincie Luik jaarlijks tussen de 25.000 en 40.000 bezoekers.
De Berlijnse Muur, die werd opgericht in 1961, was niet alleen een fysieke scheiding, maar ook een krachtig symbool van de Koude Oorlog, van de ideologische scheiding tussen het kapitalistische Westen en het communistische Oosten. Het belangrijkste doel was om de massale uittocht van Oost naar West te stoppen, een beweging die de economie en de reputatie van de Duitse Democratische Republiek (DDR) ondermijnde. In plaats van een oplossing te bieden, zorgde de Muur er echter alleen maar voor dat de verdeeldheid kristalliseerde en de spanningen tussen de twee blokken toenamen.
In 1989 was Oost-Europa in rep en roer. Het communistische regime in Polen werd gedwongen te onderhandelen met de vakbond Solidarność en Hongarije opende zijn grenzen met Oostenrijk waardoor Oost-Duitsers naar het Westen konden vluchten. De onvrede onder de bevolking van de DDR was op zijn hoogtepunt. Onder binnenlandse en internationale druk kondigde de DDR-regering een liberalisering van buitenlandse reizen aan. Een communicatiefout deed de bevolking geloven dat deze maatregel onmiddellijk inging, terwijl de regering een geleidelijke invoering had voorzien. Verwarring en vreugde leidden tot een massale samenkomst in de richting van de Muur en op de avond van 9 november openden de grenswachten, geconfronteerd met een enorme menigte, eindelijk de poorten. De Berlijnse Muur, het symbool van de verdeling van de wereld in twee blokken, was gevallen.
Rocio Perera
Een herenigde stad
Toen de muur viel door de actie van de bevolking, stormden de mensen massaal door de openingen, hun handen uitgereikt naar hun buren aan de andere kant. Knuffels, herenigingen, ontmoetingen. Oost-Berlijners die voor het eerst in bijna drie decennia West-Berlijners ontmoeten. De gezichten stralen verbazing, opluchting en jubel uit. Berlijn is niet langer een verdeelde stad, maar een herenigde stad.
Conclusie
9 november 1989 staat in de geschiedenis gegrift als de dag waarop de Berlijnse Muur viel, de dag waarop een stad werd herenigd, de dag waarop hoop het won van verdeeldheid. Het is een herinnering aan de kracht van het volk en het universele verlangen naar vrijheid. Terwijl fragmenten van de Muur nu over de hele wereld verspreid liggen, blijft de herinnering aan die nacht onuitwisbaar gegrift in het hart van Berlijn.
De Banque de France heeft aan de alarmbel getrokken en meldde een daling van 20 tot 30% van het aantal boekingen in de meeste toeristische accommodaties op Corsica, een ongeziene situatie voor het hoogseizoen. Professionals in de horeca, de restaurantsector en de autoverhuur merken een daling van het volume.
In Le Figaro lezen we dat volgens Karina Goffi, voorzitter van de UMIH (Unie van Horeca en Industrie) van Corsica, “de meerderheid van de toeristische accommodaties geen bezettingsgraad van 80% bereikt“. “Velen zien een daling van 20 tot 50% in hun reserveringen voor juli-augustus“, een ongekende situatie.
Hendrik Cornelissen
Mogelijke oorzaken
Verschillende factoren worden genoemd om deze achteruitgang te verklaren. Sommigen wijzen op exorbitante transporttarieven, “slechte communicatie, concurrentie van Airbnb, sociale media tegen toerisme en anti-Franse graffiti die op muren opduiken.” Toch weerleggen de transportbedrijven deze beschuldigingen en stellen dat hun boekingen bevredigend zijn en dat de inflatie alle sectoren van de economie treft.
Wat brengt de toekomst?
Zal Corsica langzaam van de radar van de toeristische wereld verdwijnen? Of is deze situatie slechts tijdelijk?
Volgens een recent onderzoek van de organisatie Greenpeace kost reizen per trein in Europa gemiddeld twee keer zoveel als met het vliegtuig. Het rapport is gebaseerd op een analyse van de prijzen van 112 trajecten tussen 27 Europese landen met afstanden tot 1.500 kilometer en reistijden van minder dan 24 uur met de trein.
Het ziet er slecht uit bij ons!
België in het bijzonder lijkt een ongunstige situatie te bieden voor treinreizigers. De gemiddelde prijs van treinreizen is daar 2,6 keer hoger dan die van vluchten. Van de onderzochte trajecten vanuit België naar andere Europese steden is alleen de treinreis tussen Brussel en Hamburg consequent goedkoper.
Een uitdaging voor duurzaam reizen
Greenpeace bekritiseert dit prijsverschil, en met name de budgetmaatschappijen die goedkopere vluchten met tussenstops aanbieden. De NGO benadrukt dat die vluchten tot wel 10 keer meer broeikasgassen uitstoten dan treinreizen, wat een uitdaging vormt voor inspanningen om over te schakelen naar duurzamer vervoer.
Voorgestelde oplossingen
De NGO roept Europese regeringen op om “klimaattickets” in te voeren: abonnementen die grensoverschrijdend vervoer met lagere milieu-impact bevorderen. Ze stelt ook voor om subsidies voor luchtvaartmaatschappijen en luchthavens af te schaffen om de concurrentie tussen verschillende vervoerswijzen in evenwicht te brengen.
De Griekse minister van Toerisme, Olga Kefalogianni, heeft onlangs aangekondigd dat het land overweegt quota in te voeren voor cruises. Deze beslissing maakt deel uit van een bredere strategie om duurzaam en verantwoord toerisme te bevorderen als reactie op de uitdagingen van de COVID-19-pandemie.
Naar regulering van toeristische activiteiten
Griekenland, waar toerisme bijna 20% van het BBP vertegenwoordigt en een miljoen mensen werkzaam zijn in de sector, overweegt strengere maatregelen om toeristische activiteiten te reguleren. Het idee om quota voor cruises in te voeren, wordt momenteel onderzocht, omdat sommige bestemmingen onhoudbaar zijn geworden wat betreft duurzaamheid. Deze maatregel zou tegen 2025 kunnen worden geïmplementeerd.
Investeren in de toekomst
De beoogde belasting zou worden gebruikt om investeringen in bestemmingen te financieren om de infrastructuur voor bezoekers te verbeteren. Tegelijkertijd wil Griekenland de ontwikkeling van nichemarkten, zoals wandelen, gastronomie, duiken, wijntoerisme en ecotoerisme, ondersteunen om het reizigersprofiel te diversifiëren en de toeristenstroom te spreiden.
Het hoofd bieden aan klimaatuitdagingen
De hittegolf en de hevige branden die het land hebben getroffen, kunnen van invloed zijn op het toeristische zomerseizoen. Om die uitdagingen aan te gaan, benadrukt de minister de noodzaak om het toerismebeleid aan te passen en rekening te houden met die nieuwe klimaatrealiteit.
Kwalitatief in plaats van kwantitatief toerisme
Het doel van Griekenland is niet om records te breken op het gebied van toeristenaantallen, maar om duurzaam en kwalitatief toerisme te ontwikkelen. Hiervoor zullen investeringen worden gedaan, onder meer met behulp van het Europese Resilience-fonds, en zal de particuliere sector ook betrokken worden. De ambitie is om het aanbod te upgraden en tegelijkertijd een ecologische transitie door te voeren.