cms

Blog

  • Walibi stelt de Silverton voor: een duik in het wilde westen voor het hele gezin

    Walibi stelt de Silverton voor: een duik in het wilde westen voor het hele gezin

    Een reis naar het Wilde Westen

    De Silverton, geïnspireerd op de wereld van het wilde westen, is een attractie waarbij bezoekers aan boord kunnen stappen van kleine treintjes die eruitzien als stoomlocomotieven. Die voertuigen hebben een bijzonderheid: passagiers kunnen ze tot een hoogte van 3,8 meter optillen met behulp van een ingebouwde bediening. Met een totale hoogte van 8,2 meter en een draaidiameter van 17,3 meter belooft de Silverton ongekende sensaties.

    Een interactieve ervaring

    Naast het omhoog brengen van de voertuigen, stelt de attractie passagiers in staat om hun ervaring aan te passen. Naast het kiezen van de hoogte waarop ze willen stijgen, kunnen ze ook geluidseffecten en rookeffecten activeren. Elke trein kan twee personen herbergen en kan tot 90° kantelen. De Silverton is ontworpen als een familieattractie en is toegankelijk voor kinderen vanaf 90 cm, mits ze worden begeleid door een volwassene.

    Een aanzienlijke investering

    De totale kosten van deze attractie, inclusief de decors en het bijbehorende gebouw, bedragen 1,9 miljoen euro. Dit project maakt deel uit van een bredere strategie die Walibi in 2017 heeft ingezet, met als doel verschillende thematische werelden te ontwikkelen met nieuwe attracties.

    De volgende stap in dit initiatief is de uitbreiding en modernisering van Aqualibi, waar unieke glijbanen zullen worden toegevoegd die nog niet eerder in de Benelux te vinden waren.

  • Florence trekt eropuit naar Beauvais, een ‘coup de foudre’!

    Florence trekt eropuit naar Beauvais, een ‘coup de foudre’!

    IK BEREID MIJN WEEKENDJE BEAUVAIS VOOR

    unmondeàvélo/Oisetourisme

    We startten ons verblijf met een wandeling in de binnenstad van Beauvais. Een stad waarvan we allemaal de naam kenden, maar die we nog nooit bezocht hadden. Onze eerste stop was de kathedraal. Wat een schitterend bouwwerk! Om duizelig van te worden! Dit gotische pareltje, 67 meter hoog, flirt met de wolken. Met zijn 48,5 meter wordt het koor zelfs beschouwd als het hoogste ter wereld.

    elsaetcyril/Oisetourisme

    Nu ja, ik was een beetje teleurgesteld toen ik steigers zag die het dak van het transept bedekten, maar het is voor een goed doel: de kerk krijgt een opknapbeurt naar aanleiding van haar 800ste verjaardag in 2025! Dat weerhield ons er niet van om de indrukwekkende sterrenkundige klok en de glas-in-loodramen binnen te bewonderen. We waren vooral onder de indruk van de beiaardklok (de oudste ter wereld!), die op elk uur voor een muzikaal intermezzo zorgt dat je niet onverschillig kan laten!

    © VisitBeauvais

    Daarna trokken we eropuit voor een bijzonder avontuur, een initiatief van het lepracentrum Madeleine St Lazare in Beauvais. Het ‘SonoPluie’-concept is origineel: je loopt rond met een geconnecteerde paraplu met geolokalisatie die je onderdompelt in een auditieve ‘augmented reality’. De interactieve wandeling duurt 1 uur en omvat persoonlijke verhalen, anekdotes en literaire teksten. Deze plek ontdekken, een plek die uniek is in Frankrijk en de rest van Europa, heeft me echt geraakt: naast de geheimen van haar verleden, is de Maladrerie een opmerkelijke plek die dateert uit de 12e en 13e eeuw. De tuinen zijn bovendien heel aangenaam om in rond te kuieren.

    Maladrerie Saint Lazare CRTP/V.Colin

    Aan schilderachtige landschappen en groene plekjes ontbreekt het niet in Beauvais. Ons hart ging wat sneller slaan toen we de tuin van Van Beek ontdekten. Deze Frans-Nederlandse schilder maakte van zijn tuin een impressionistisch schilderij. De plantaardige kunst is hier zo poëtisch als je maar kan wensen! Ik heb minstens vijftig foto’s gemaakt van het blauwe bruggetje, de roze en groene boot en de waterlelies die in volle in bloei stonden. Betoverend mooi, waar je ook kijkt. De paden, vijvers, watervallen en duizenden bloemen: je zou hier gewoon willen blijven. Ik kocht enkele postkaarten van de schilderijen van de kunstenaar: leuke bladwijzers om in mijn boeken te stoppen.

    X. Renoux

    Het is geen geheim dat je van gelukkig zijn honger krijgt! Dat treft, want we schoven onze voeten onder tafel bij Le Senso, in het centrum van Beauvais. De borden in dit restaurant moeten niet onderdoen voor de schilderijen van André Van Beek. De aanblik van de borden doet dromen en de smaken zijn explosief. Ik bestelde een met za’atar gemarineerde filet mignon met krielaardappeltjes en chorizo. Mijn vriend koos voor de suprême van hoevekip in combinatie met aubergines met sesam, paksoi en champignon-teriyaki . En we lieten ons ook nog verleiden door de wijnbar: voor we vertrokken, dronken nog een heerlijk glas.

    SONNET Sylvain / Hemis.fr

    Om te overnachten hadden we een kamer geboekt in La Salamandre. Dit grote familiehuis ligt vlak naast de kathedraal en is smaakvol ingericht: een uitgekiende mix van hedendaags en antiek.  De zachte kleuren nodigen uit om te ontspannen, net als de grote tuin waar we ‘s ochtends thee dronken. Het Engelse ontbijt overtuigde me om mijn dieet nog een dag of twee uit te stellen. Een accommodatie die zijn 4 ‘épis’ meer dan waard is!

    MTVS

    Om te overnachten hadden we een kamer geboekt in La Salamandre. Dit grote familiehuis ligt vlak naast de kathedraal en is smaakvol ingericht: een uitgekiende mix van hedendaags en antiek.  De zachte kleuren nodigen uit om te ontspannen, net als de grote tuin waar we ‘s ochtends thee dronken. Het Engelse ontbijt overtuigde me om mijn dieet nog een dag of twee uit te stellen. Een accommodatie die zijn 4 ‘épis’ meer dan waard is!

    Ik nodig je uit om zo snel mogelijk eropuit te trekken en dezelfde ervaringen te beleven: in tegenstelling tot bij diëten moet je het plezier nooit uitstellen tot morgen! En Beauvais is heel dicht bij huis en ver weg van het massatoeristische.

    IK BEREID MIJN WEEKENDJE BEAUVAIS VOOR

  • Rijden in Groot-Brittannië, is dat echt zo moeilijk? We bekijken 5 mythes!

    Rijden in Groot-Brittannië, is dat echt zo moeilijk? We bekijken 5 mythes!

    Nirmal Rajendharkumar

    1.      “Het is niet te begrijpen”: fout

    Uiteraard hebben we allemaal een andere houding ten opzichte van autorijden en wat eenvoudig en wat ingewikkeld is. Om eerlijk te zijn, is het meest ingewikkelde… eraan denken om ‘s ochtends vroeg of bij het verlaten van een restaurant links te houden! Als je eenmaal linksaf bent geslagen, dan volg je gewoon de verkeersstroom, de pijlen en de vele borden op de weg. Hetzelfde geldt voor rotondes: volg de borden en alles komt goed! De kers op de taart: de Britten zijn erg hoffelijk en geduldig aan het stuur.

    2.      “Links rijden met het stuur links, dat is gevaarlijk!” fout… maar soms juist

    Links rijden met het stuur aan de linkerkant maakt het je makkelijker: je kent de afmetingen van je auto en je reflexen aan het stuur blijven van toepassing. Bovendien kan je op die manier goed links aanhouden op smalle wegen, waarvan er trouwens veel zijn! Anderzijds kan inhalen gevaarlijk zijn en om een ticket te nemen aan de slagboom van een parkeergarage heb je een bijrijder nodig of een extreem lange arm!

    3.      “De bedieningselementen zijn omgekeerd bij een auto met stuur rechts”: fout!

    Ga je voor een huurauto, dan krijg je er uiteraard één met het stuur aan de rechterkant. Maar wees gerust, al de rest zit op de juiste plek: de pedalen en het schakelpatroon zijn hetzelfde als in een auto op het continent. Het gaspedaal zit ook nog steeds rechts en de eerste versnelling linksboven!

    4.      “Je kan er nergens parkeren”: fout.

    Natuurlijk moet je er niet hopen dat je in bepaalde steden zoals Londen of Oxford snel een parkeerplek zal vinden. Maar voor de rest is parkeren niet zo’n probleem… tenzij ondergetekende altijd veel geluk heeft gehad tijdens zijn vele reizen naar de andere kant van het Kanaal! Er is echter één gevoelig punt, en dat is er één dat kan tellen: parkeren kost al snel veel geld, want behalve op privéterreinen is het bijna onmogelijk om gratis te parkeren!

    5.      “De verkeersregels zijn er niet te begrijpen”: fout… en juist!

    Vergeet voorrang van rechts: in de meeste gevallen wordt het verkeer geregeld door middel van voorrangswegen, wat een stuk eenvoudiger is dan hier. Anderzijds klopt het wel dat de constante veranderingen in snelheidslimieten voor verrassingen kunnen zorgen (en GPS-systemen zijn niet altijd goed op de hoogte van de maximumsnelheid), terwijl er echt overal flitspalen staan. Ook kunnen sommige tolkosten, bijvoorbeeld voor de parkings of de M25-brug in Noord-Londen, nogal verwarrend zijn. Hou muntstukken bij de hand en ook een smartphone met dataverbinding, die komen altijd van pas!

  • Dit zijn de 10 drukste luchthavens ter wereld

    Dit zijn de 10 drukste luchthavens ter wereld

    Gabriel Tovar

    C’est le Conseil mondial des aéroports (ACI World) qui publie chaque année un classement reprenant la fréquentation des principaux aéroports dans le monde. De quoi déterminer quels sont ceux qui battent tous les records.

    Le plus fréquenté de la planète demeure l’aéroport international Hartsfield-Jackson d’Atlanta aux États-Unis, avec près de 94 millions de passagers en 2022. Celui-ci a connu une belle hausse de fréquentation par rapport à l’exercice précédent car “seulement” 75 millions de passagers avaient passé ses portes, et ce alors que la pandémie de coronavirus battait son plein.

    Il est talonné par un rival lui aussi américain : l’aéroport international de Dallas Fort Worth, avec 73,3 millions de passagers en 2022 (en croissance de 17,5 % par rapport à 2021). Troisième aéroport mondial : Denver, avec 69,2 millions de passagers. Vient ensuite l’aéroport de Chicago avec 68,3 millions de passagers.

    Ashim da Silva

    Dubai, dat aan het begin van het decennium de eerste plaats in deze ranglijst innam, staat nu op de vijfde plaats met 66 miljoen passagiers vorig jaar, tegenover slechts 29 miljoen in 2021! De luchthaven van Los Angeles, op de zesde plaats, volgt Dubai op de voet met 65,9 miljoen passagiers. Vervolgens volgt Istanbul op de zevende plaats met 64,3 miljoen passagiers.

    Wat betreft het Oude Continent, dat ook zwaar getroffen is door de coronapandemie, staat London Heathrow op de achtste plaats en Paris-Charles de Gaulle op de tiende plaats, met de negende plaats ingenomen door de Indiase luchthaven van New Delhi.

    Tot slot is het interessant om op te merken dat er in de ranglijst van 2022 geen enkele Chinese luchthaven staat, omdat de grote steden van het land tot de meest geïsoleerde ter wereld behoorden tijdens de drie jaar van de gezondheidscrisis.

  • Lowcostmaatschappijen steeds populairder: wat zijn de gevolgen?

    Lowcostmaatschappijen steeds populairder: wat zijn de gevolgen?

     

    Luchtvaartreizen hebben een radicale transformatie ondergaan door de pandemie. Volgens ACI Europe, de organisatie die de Europese luchthavens overziet, kiezen steeds meer vakantiegangers voor lowcostluchtvaartmaatschappijen. Deze belangrijke verschuiving heeft een impuls gegeven aan bestemmingen die in 2019 niet zo populair waren. Albanië, bijvoorbeeld, heeft vorige maand meer dan twee keer zoveel passagiers ontvangen als vier jaar geleden.

    Effecten op traditionele maatschappijen

    Traditionele luchtvaartmaatschappijen, die over het algemeen meer comfort bieden, lijden onder deze trend. Bovendien zijn er alternatieven voor binnenlandse reizen, wat nog meer druk legt op deze historische spelers.

    Prognoses en zorgen

    De algemeen directeur van ACI Europe, Olivier Jankovec, heeft zijn bezorgdheid geuit over de toekomst. Hoewel er nog steeds veel vraag is naar duurdere vliegtickets, vreest hij een daling na de zomer als gevolg van mogelijke verslechtering van de macro-economische situatie in de eurozone en het Verenigd Koninkrijk.

    Nieuwe toeristische leiders

    Sommige landen, zoals Italië, Rusland en Turkije, hebben hun bezoekersaantallen al overtroffen ten opzichte van vóór de pandemie. Minder bekende bestemmingen profiteren ook van deze situatie, met een opmerkelijke toename van lowcostvluchten naar Trapani en Perugia in Italië, Kutaisi in Georgië en Zaragoza in Spanje.

  • Singapore: dit gebouw trekt veel aandacht!

    Singapore: dit gebouw trekt veel aandacht!

    Fabian Ong

    De GRiD trekt zeker de aandacht in het stedelijke landschap van Singapore. Gelegen in de kunstwijk, tussen de School of the Arts (SOTA) en winkelcentra uit een ander tijdperk, is de GRiD een slimme mix van een rebels winkelcentrum en educatief centrum.

    StudioZeros

    Het SPARK-team, de genieën achter dit project, hebben een soort stedelijke vuurtoren bedacht. Een moderne knipoog naar de verlichting van de traditionele lokale handelshuizen. De GRiD: de nieuwe ontmoetingsplaats voor nachtvlinders aangetrokken door licht!

    Studio Zeros

    Een decor om influencers jaloers te maken

    De GRiD is bedacht om uniek, excentriek en vooral erg fotogeniek te zijn. Post-industriële esthetiek, neonverlichting, XXL-graphics… Elke hoek lijkt rechtstreeks uit een trendy designmagazine te komen.

    KhooGuoJie

    Singapore: een fonkelende stadstaat

    Klein van formaat maar groot in ambities: Singapore is een samenvoeging van innovatie en traditie, een plek waar futuristische wolkenkrabbers samengaan met historische wijken met onmiskenbare charme. Als financiële wereldstad is het ook een paradijs voor fijnproevers, met ontelbare eetstalletjes die je een culinaire wereldreis bieden in één maaltijd. Van de adembenemende tuinen zoals Gardens by the Bay tot ultramoderne winkelcentra, Singapore is een behoorlijk indrukwekkende zintuiglijke ervaring. Culturen uit de hele wereld komen en smelten hier samen, waardoor deze stadstaat een echte smeltkroes is, een plek waar alles mogelijk is. Laten we ook de bloeiende kunstensector niet vergeten, met wijken als Selegie waar nu de GRiD gevestigd is.

  • Cruiseschepen: deze steden willen er niet meer van weten

    Cruiseschepen: deze steden willen er niet meer van weten

    Katarzyna Ostrowska

    Na Venetië verbiedt nu Amsterdam dat cruiseschepen aanmeren in haar haven. Een trend die wereldwijd terrein wint. De redenen hiervoor zijn vervuiling uit een ander tijdperk, voedselverspilling die grenst aan decadentie en een massatoerisme dat steeds meer bekritiseerd wordt. De gemeenteraad van de hoofdstad van Nederland heeft op donderdag 20 juli een motie aangenomen die de sluiting oplegt van een belangrijke terminal voor deze schepen dichtbij het stadscentrum. Hiermee volgt Amsterdam het voorbeeld van Venetië, dat in 2021 als eerste grote toeristische bestemming dit soort verbod heeft ingevoerd.

     

    Andere steden gaan dezelfde weg op, hoewel ze niet allemaal dezelfde wetgevende bevoegdheid hebben. Dit weerhoudt hen er echter niet van om het leven van de cruisemaatschappijen moeilijker te maken om de schadelijke gevolgen van massatoerisme zoveel mogelijk te beperken. Zelfs de Verenigde Staten doen mee, zoals de stad Monterey in Californië, die net de passagiersdiensten heeft stopgezet, waardoor de exploitanten zelf voor de aanleg moeten zorgen en dus moeten betalen. Hetzelfde geldt voor Bar Harbor in Maine: vanaf 2024 zullen slechts 1.000 passagiers en bemanningsleden per dag worden toegelaten om te ontschepen, wat drie keer minder is dan het aantal passagiers op een gewone cruise.

     

    Dichter bij huis worden er in Barcelona discussies gevoerd over nieuwe maatregelen die het aantal mensen dat in de Catalaanse hoofdstad ontscheept zouden kunnen halveren. Ten slotte roept een petitie in Corsica op tot een verbod op massatoerisme, met name in de haven van Ajaccio. Deze actie wordt gesteund door de president van de lokale uitvoerende raad.

  • De eSIM, de oplossing om voordelig verbonden te blijven buiten Europa

    De eSIM, de oplossing om voordelig verbonden te blijven buiten Europa

    Patricia Santos

    Er bestaat echter een oplossing: de eSIM. Dit systeem, dat sinds 2016 beschikbaar is op high-end smartphones en geleidelijk aan ook op andere modellen, is de telefoon ingebouwde simkaart, waarmee verbinding kan worden gemaakt met het netwerk van elke mobiele operator. In de praktijk werkt de eSIM op dezelfde manier als een fysieke simkaart, behalve dat je deze niet meer hoeft te verwijderen.

    Deze ontwikkeling in de wereld van smartphones betekent dat je gemakkelijk een mobiele databundel kunt kopen, waar je je ook bevindt, zonder een simkaart te hoeven verwisselen. Dankzij deze gebruiksvriendelijkheid biedt de eSIM tal van voordelen tijdens het reizen in het buitenland. Het onderscheidt zich vooral door extra beveiliging, omdat de eSIM, in tegenstelling tot een fysieke kaart, niet uit je smartphone kan worden verwijderd in geval van verlies of diefstal van je toestel.

    Bovendien hoef je met een eSIM geen fysieke kaarten te kopen, dragen of uitwisselen (die ook verloren kunnen gaan of beschadigd kunnen geraken). Tot slot kunnen frequente reizigers vaak meerdere eSIMS op één telefoon installeren en deze telkens gebruiken wanneer dat nodig is. Om de gewenste eSIM te activeren, selecteer je deze eenvoudigweg in het instellingenmenu van je telefoon. Dit kan zeer nuttig zijn als je regelmatig naar dezelfde bestemmingen reist.

    Verschillende virtuele providers bieden eSIMS met mobiele bundels in tientallen landen aan. Dat geldt onder andere voor Holafly (de marktleider), Airalo, Nomad en Yoho Mobile.

  • Trein onder het Kanaal: Binnenkort een concurrent voor Eurostar?

    Trein onder het Kanaal: Binnenkort een concurrent voor Eurostar?

    hpgruesen

    Er staat een ingrijpende verandering op stapel in de spoorverbindingen tussen Parijs en Londen. Volgens informatie verstrekt aan het AFP, is een alliantie van bedrijven, waaronder de Britse transportgigant Mobico, van plan om een nieuwe hogesnelheidstreinservice te lanceren die kan concurreren met Eurostar in de Kanaaltunnel. Deze nieuwe dienst, genaamd Evolyn, zou al in 2025 operationeel kunnen zijn.

    Sinds de opening van de lijn in 1994 hebben meerdere bedrijven hun wens geuit om te concurreren met Eurostar, dat grotendeels in handen is van de SNCF. Echter, geen van deze projecten is tot nu toe gerealiseerd. Niettemin kan de situatie veranderen met de komst van Evolyn, die een nieuw tijdperk van vervoer tussen de twee hoofdsteden belooft…

    Eurostar, dat zwaar getroffen is door de Brexit en de Covid-crisis, ging bijna failliet in 2021 en heeft moeite om het passagiersaantal van 2019 te bereiken vanwege de grenscontroles die van toepassing zijn sinds het Verenigd Koninkrijk uit de EU gestapt is.

    De Getlink Group, exploitant van de Kanaaltunnel, heeft onthuld dat het “altijd de ambitie heeft gehad om meer hogesnelheidstreinverkeer” op zijn sporen te hebben, of het nu via de huidige operator is of via nieuwe spelers.

  • De poort naar de hel: deze immense krater baart wetenschappers zorgen…

    De poort naar de hel: deze immense krater baart wetenschappers zorgen…

    De Batagaika-krater, die op 660 kilometer ten noordoosten van de Russische stad Jakoetsk ligt, is een fascinerend maar ook angstaanjagend schouwspel. Deze ‘thermokarstkloof‘, ongeveer een kilometer breed en 100 meter diep, groeit onophoudelijk en baart wetenschappers en buurtbewoners zorgen.

    De krater ontstond in de jaren 1960 na massale ontbossing en is het resultaat van smeltende permafrost. Blootstelling van de permafrost aan de zon zorgde ervoor dat die oververhit raakte en uiteindelijk instortte. Sindsdien is de holte blijven groeien, waardoor de omgeving getrakteerd wordt op een concert van zorgwekkende geluiden. Het gehuil dat uit de grond komt, heeft heeft ervoor gezorgd dat de plaatselijke bewoners de krater de bijnaam “De Poort naar de Hel” gegeven hebben.

    Maar naast zijn angstaanjagende aanblik biedt de Batagaika-krater ook een blik op het verleden. Naarmate de krater groter wordt, komen er immers meer dan 200.000 jaar oud oude karkassen van dieren en ook planten aan de oppervlakte. Deze ontdekkingen bieden onderzoekers een zeldzame kans om toegang te krijgen tot sedimentlagen die de klimatologische geschiedenis van de regio illustreren.

    De Batagaika-krater is echter ook een waarschuwing. Het smelten van de permafrost bedreigt het klimaat van de hele planeet. Oeroude virussen en koolstofvoorraden die onder de grond zitten, kunnen vrijkomen. Daardoor neemt het risico op een nieuwe pandemie of versnelde klimaatverandering toe.

    De ‘poort naar de hel’ is daarom een plek die zowel fascinatie als angst oproept, een herinnering aan de kracht van de natuur en de mogelijk desastreuze gevolgen van menselijke activiteiten op onze planeet.