cms

Blog

  • Luchtvaart: het Europees Parlement wil een einde maken aan betalende handbagage

    Luchtvaart: het Europees Parlement wil een einde maken aan betalende handbagage

    luggage airplane
    Bambi Corro

    Weinig mensen weten dat het Europees Parlement een Commissie voor petities heeft. Praktisch gezien is het doel van de petitieprocedure van het Europees Parlement ervoor te zorgen dat alle burgers de mogelijkheid hebben om met de instelling te communiceren en hun petitierecht uit te oefenen. Petities stellen het Parlement in staat om, via het werk van zijn ad-hoccommissie, echt inzicht te krijgen in de manier waarop EU-wetgeving wordt toegepast en om te peilen in hoeverre de Europese instellingen zich inspannen om tegemoet te komen aan de zorgen van burgers.

    “Verborgen” kosten

    Een recente petitie waarin werd opgeroepen om handbagage op te nemen in de lijst van “essentiële items” werd overgenomen door de Commissie Petities. Van hun kant erkennen de Europarlementariërs dat de verschillende regels van elke luchtvaartmaatschappij over toegestane bagage vaak verborgen kosten met zich meebrengen, waardoor het moeilijk is om tarieven transparant te vergelijken.

    Sancties voor luchtvaartmaatschappijen

    Binnenkort wordt een ontwerpverordening opgesteld en als de stemming in de plenaire vergadering wordt aangenomen, betekent dit dat luchtvaartmaatschappijen niet langer extra kosten in rekening mogen brengen voor bagage die in de cabine mag worden vervoerd. Deze officiële aanvaarding van de petitie, die unaniem werd aangenomen met 25 stemmen voor, komt na een rampzalige maand augustus in Spanje, toen verschillende luchtvaartmaatschappijen werden beboet voor het aanrekenen van toeslagen voor voorwerpen die in de cabine worden vervoerd. Ryanair, Vueling, Easyjet en Volotea kregen veel klachten omdat ze toeslagen toepasten op handbagage die passagiers bij zich hadden.

    Transparantie nastreven

    Ter herinnering: in 2014 bepaalde het Hof van Justitie van de Europese Unie dat handbagage gratis moet zijn. Luchtvaartmaatschappijen voldoen tot nu toe echter niet aan deze eis en leggen zelfs steeds meer beperkingen en extra kosten op. Het Parlement zou graag zien dat het gewicht en de afmetingen van bagage gestandaardiseerd worden voor alle luchtvaartmaatschappijen, zodat er een einde komt aan de regels die specifiek zijn voor elke luchtvaartmaatschappij. Luchtvaartmaatschappijen zullen ook hun praktijken moeten veranderen als het gaat om informatie die aan passagiers wordt verstrekt, zoals de prijs of het tijdstip van de vlucht, waarbij de Europese Unie luchtvaartmaatschappijen vraagt om in dit opzicht transparanter te zijn.

  • Barcelona: eindelijk schiet deze 140 jaar oude werf op!

    Barcelona: eindelijk schiet deze 140 jaar oude werf op!

    Na meer dan 140 jaar sinds de start van de werf is men aan de Sagrada Familia, het onafgewerkte meesterwerk van Antoni Gaudí in Barcelona, eindelijk klaar met de afwerking van de torens die gewijd zijn aan de vier evangelisten. Deze symbolische torens, met daarop respectievelijk beelden van een engel en een adelaar, werken van Xavier Medina Campeny, die uitgeven op een open evangelie van 135 meter hoog.

    Een symbool van geloof en kunst

    Gaudí zag de Sagrada Familia als een eerbetoon aan God, waarin elke steen een strofe van een goddelijke lofzang zou zijn. Het bouwwerk, oorspronkelijk ontworpen met 18 torens, symboliseert verschillende elementen van het christelijk geloof: de apostelen, de evangelisten, de Maagd Maria en bovenaan Jezus Christus. Elke toren is niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook een bruisend eerbetoon aan geloof en kunst, als krachtige symbolen van toewijding en creativiteit.

    Een historische werf met heel wat obstakels

    De bouw van de basiliek kende een tumultueus verloop, met onder andere de Spaanse Burgeroorlog, de gedeeltelijke vernietiging van Gaudí’s plannen en grote financiële uitdagingen. Toen Gaudí in 1926 stierf, was slechts 10-15% van het oorspronkelijke project voltooid. De afgelopen tien jaar is de bouw echter aanzienlijk versneld, vooral dankzij een toestroom van toeristen en de goedkeuring van een bouwvergunning in 2019, na 137 jaar administratieve vertraging.

    Viering en de toekomst

    Maar de Sagrada Familia is nog niet klaar. Op 12 november staat een inzegeningsmis gepland, waarbij de pas afgewerkte torens verlicht zullen worden en tot Kerstmis zullen blijven schitteren, wat nog meer bezoekers naar dit iconische Spaanse monument belooft te trekken. De voltooiing van de zesde en laatste grote toren staat gepland voor 2026, samenvallend met de honderdste verjaardag van het overlijden van Gaudí, en zal de voltooiing van dit monumentale project betekenen.

     

  • Een dag, een plek: Wenen, 28 juni 1914, een kogel die de wereld zal veranderen

    Een dag, een plek: Wenen, 28 juni 1914, een kogel die de wereld zal veranderen

    vienna
    Sandro Gonzalez

    De lont aan het vuur van een nakend conflict

    Aartshertog Franz Ferdinand, erfgenaam van de Oostenrijks-Hongaarse troon, en zijn vrouw hertogin Sophie, brengen een officieel bezoek aan de Bosnische stad Sarajevo. Wanneer ze in een open auto door de straten van de stad rijden, schiet een jonge Servische nationalist, Gavrilo Princip, op het koninklijke echtpaar. Ze zijn op slag dood.

    Weerslag in Wenen

    Het nieuws van de moord bereikte Wenen snel, en dompelde de stad en het hele rijk onder in een diepe rouw. De Aartshertog was misschien wel controversieel, hij was toch het symbool van de continuïteit van het rijk. Zijn plotse dood zorgde niet alleen voor een machtsvacuüm, maar zette ook de nationalistische spanningen op scherp in het multiculturele rijk.

    vienna
    Ieyre

    De weg naar de oorlog

    De reactie van Oostenrijk-Hongarije kwam er snel en was daadkrachtig. In de overtuiging dat Servië achter de moord zat, verklaarde het op 28 juli de oorlog aan het land, met de stilzwijgende steun van Duitsland. Wat begon als een regionaal conflict escaleerde snel in een wereldwijde oorlog, omdat politieke en militaire allianties de ene na de andere natie meesleurden in het conflict.

    Wenen, in het oog van de storm

    Wenen, ooit het symbool van keizerlijke grandeur en Europese cultuur, zit midden in een verwoestende oorlog. De straten waar ooit muziek en gelach weergalmden, zijn gevuld met soldaten, propaganda en onzekerheid.

    28 juni 1914 staat in de geschiedenisboeken gegrift als de dag waarop één kogel in Sarajevo een reeks gebeurtenissen in gang zette die zouden leiden tot de Eerste Wereldoorlog en het gezicht van Europa en de wereld voor altijd zouden veranderen.

    vienna
    Jacek Dylag
  • Een Stonehenge ontdekking verdiept het mysterie en zet alles op losse schroeven…

    Een Stonehenge ontdekking verdiept het mysterie en zet alles op losse schroeven…

    Stonehenge
    Ankit Sood

    Nog een mysterie voor Stonehenge

    De Altaarsteen is de grootste in de binnenste cirkel van Stonehenge. Onderzoekers suggereren dat hij honderden kilometers werd vervoerd voordat hij op zijn huidige plaats werd geïnstalleerd. Ondanks talloze onderzoeken blijft Stonehenge een mysterie. Archeologen hebben lang gedebatteerd over de oorsprong van de stenen, met name de stenen die blauw worden als ze nat zijn. Men denkt dat ze afkomstig zijn van een plek in West-Wales, zo’n 225 kilometer van Stonehenge.

    Altaarsteen: een verrassende oorsprong

    In tegenstelling tot arduin komt de Altaarsteen niet uit Wales. Eerdere studies suggereerden dat het afkomstig was van een rode zandsteenformatie in West-Wales. Onderzoekers van de Aberystwyth University hebben echter onlangs aangetoond dat deze steen vanwege het hoge bariumgehalte niet uit het Anglo-Welsh Basin afkomstig kan zijn. In plaats daarvan denken ze dat de steen afkomstig kan zijn uit Noordwest-Engeland of de Schotse eilanden Shetland of Orkney.

    Stenen over lange afstanden getransporteerd

    De grote stenen in Stonehenge hebben een zeer lokale oorsprong, die slechts 25 kilometer verderop ligt. Maar de Altaarsteen zou, als de schattingen worden bevestigd, een indrukwekkende afstand hebben afgelegd, misschien wel meer dan 1.000 kilometer, voordat hij in het hart van het monument werd geplaatst. Een dergelijke ontdekking zou de huidige records voor de afstanden die bouwmaterialen hebben afgelegd op losse schroeven zetten.

  • Er zijn nog nooit zoveel eigenaars van privéjets geweest! Dit is waar ze vandaan komen.

    Er zijn nog nooit zoveel eigenaars van privéjets geweest! Dit is waar ze vandaan komen.

    private jet
    Chris Leipelt

    Tijd is geld, zelfs voor degenen die het niet zo moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Bovendien hechten de welgestelden ook veel belang aan toegankelijkheid, serviceniveaus en veiligheid. Het is niet verwonderlijk dat al deze factoren de elite van de wereld op natuurlijke wijze naar de privéluchtvaart leiden. Zo zijn er vandaag de dag niet minder dan 22.000 privéjets in gebruik en volgens de meest recente voorspellingen zal de wereldwijde markt voor zakenjets de komende vier jaar 36,94 miljard dollar bereiken. Maar welke landen hebben de meeste privéjets?

    De Verenigde Staten

    Het zal geen verrassing zijn dat de Verenigde Staten de thuisbasis zijn van het grootste aantal privéjets, zowel privévliegtuigen als zakenvliegtuigen: meer dan 14.600, of 62% van het wereldtotaal. Ze zijn vooral geconcentreerd in Texas, Florida en Californië. Bijna 40% van hen zijn geclassificeerd als zware of lange-afstandsvliegtuigen. Slechts 5,5% zijn lichte vliegtuigen, zoals de Cirrus Vision Jet en de Hondajet.

    Brazilië

    Net als de Verenigde Staten is Brazilië een groot land met zeer geïsoleerde regio’s, wat logischerwijs wordt weerspiegeld in het aantal geregistreerde kleine vliegtuigen. Dit maakt de Zuid-Amerikaanse reus tot de op één na grootste eigenaar van jets ter wereld, met 764 privéjets en 2.000 zakenjets. Bovendien is Embraer, de op twee na grootste vliegtuigbouwer ter wereld, Braziliaans. Embraer zal tegen het einde van het jaar niet minder dan 130 privéjets hebben geproduceerd en verkocht.


    Mexico
    staat op de derde plaats met 974 privévliegtuigen, maar deze cijfers dateren van 2019, gevolgd door Canada met ongeveer 532 geregistreerde privéjets in zijn provincies.

    Europa staat op de vijfde plaats in deze ranglijst, waarbij Duitsland duidelijk domineert. Hoewel het land 496 straalvliegtuigen en 284 turboprops bezit, vertegenwoordigt het slechts 2,2% van het wereldwijde totaal van eigenaars van privéjets. Duitsland wordt gevolgd door The Isle of Man, een Brits kroonbezit op ruim drie uur varen van de Britse westkust. Deze nieuwsgierigheid kan worden verklaard door het feit dat het eiland een belastingparadijs is voor bedrijven en particulieren die vliegtuigen willen registreren op het oude continent.

  • Van je pensioen genieten in Portugal, binnenkort een droom uit het verleden?

    Van je pensioen genieten in Portugal, binnenkort een droom uit het verleden?

    Lisboa
    Liam McKay

    Portugees premier Antonio Costa kondigde aan dat het land de belastingvrijstelling voor buitenlandse gepensioneerden niet zal verlengen vanaf 2024. Volgens de politicus draagt deze maatregel bij aan de stijging van de vastgoedprijzen die zorgen voor een huisvestingscrisis. “Het handhaven van een dergelijke maatregel in de toekomst zou neerkomen op het verlengen van een maatregel die onrechtvaardig is op fiscaal vlak,” zei Costa in een interview met CNN Portugal.

    De geschiedenis van de belastingvrijstelling

    De in 2009 ingevoerde vrijstelling was van toepassing voor buitenlanders die ten minste zes maanden in Portugal verbleven, en was in eerste instantie een volledige vrijstelling. Sinds 2020 geldt voor nieuwkomers echter een verlaagd belastingtarief van 10%. De maatregel, die in 2012 werd vereenvoudigd, was bedoeld om buitenlands kapitaal aan te trekken, vooral als reactie op de schuldencrisis die Portugal trof. Ongeveer 10.000 mensen maakten hiervan gebruik, voornamelijk Franse, Britse en Italiaanse gepensioneerden, die zich hoofdzakelijk in Lissabon en de Algarve vestigden.

    Gevolgen voor de vastgoedmarkt

    De fiscale vrijstelling wordt, samen met de ‘gouden visa’ en de belastingregeling voor ‘digital nomads’, vaak genoemd als één van de redenen voor de stijging van de vastgoedprijzen. Naar aanleiding van deze situatie betoogden duizenden Portugezen om concretere stappen van de regering te eisen. De regering erkent de situatie en heeft maatregelen genomen om de prijsstijging af te beteugelen, waaronder het einde van de ‘gouden visa’…

  • Dit is de eerste stad ter wereld!

    Dit is de eerste stad ter wereld!

    catalhoyuk
    Adobe

    Çatalhöyük is een uitzonderlijke archeologische site in Anatolië, die de geheimen prijs geeft van de eerste stad ter wereld. Deze stad uit de oudheid, daterend uit de periode tussen 7400 en 6200 voor Christus, biedt een unieke inkijk in de evolutie van de sociale structuur en de culturele praktijken van de eerste sedentaire gemeenschappen.

    Unieke architectuur en samenleving

    Çatalhöyük beschikt over een opmerkelijke architectuur, met dicht op elkaar gebouwde huizen die toegankelijk zijn via de daken, zonder dat er straten zijn. Dit ontwerp getuigt van een gemeenschappelijk en egalitair ideaal, dat een samenleving weerspiegelt waarin het collectieve leven voorop stond. De gelijkaardige afmetingen van de woningen in de hele stad illustreren de vroege stedenbouw gebaseerd op egalitaire principes.

    Muurschilderingen en symbolische kunst

    Çatalhöyük is vooral beroemd omwille van zijn muurschilderingen en reliëfs, die de symbolische en spirituele wereld van de inwoners voorstellen. Deze kunstwerken tonen scènes uit de natuur, dieren en menselijke figuren en weerspiegelen de overtuigingen, mythes en kosmologie van de neolithische samenleving.

    Archeologische ontdekkingen en opgravingen

    De site werd in 1958 ontdekt en er vonden meer dan veertig jaar lang archeologisch onderzoek en opgravingen plaats. Dat heeft de rijkdom en complexiteit van de neolithische samenleving van Çatalhöyük blootgelegd. Archeologen ontdekten woningen, alledaagse voorwerpen, kunstwerken en grafkamers die waardevolle inzichten verschaffen in het leven van deze oude gemeenschap. Er werden beschuttingen gebouwd over het opgravingsgebied, die de archeologische structuren beschermen en ervoor zorgen dat ze voor toekomstige generaties bewaard blijven.

    Uitzonderlijke waarde voor de wereld

    Çatalhöyük staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO en wordt erkend om zijn uitzonderlijke universele historische waarde. Het is een unieke getuigenis van de overgang van de mensheid van nomadisch naar sedentair en agrarisch leven, en van het ontstaan van de eerste verstedelijkte centra. De site is een uitzonderlijke getuige van de geleidelijke ontwikkeling, transformatie en uitbreiding van de nederzetting.

  • De zonnigste stad van Europa!

    De zonnigste stad van Europa!

    Alicante
    Anthony Ingham

    Alicante, aan de Costa Blanca in Spanje, staat bekend als de zonnigste stad van Europa. Met een gemiddelde van 2.900 zonuren per jaar overtreft deze stad vele andere Europese bestemmingen op het gebied van zonneschijn. De 10 zonnigste steden in Europa omvatten 6 Spaanse steden, drie Italiaanse steden en… één Franse stad (Nice)!

    Alicante
    Cale Weaver

    Een rijk en divers erfgoed

    Maar Alicante is niet alleen een bestemming voor zonaanbidders. De stad heeft een rijk historisch erfgoed dat teruggaat tot de oudheid. Het kasteel van Santa Bárbara, gelegen op de berg Benacantil, biedt een panoramisch uitzicht over de stad en de Middellandse Zee. Liefhebbers van geschiedenis en architectuur zullen ook onder de indruk zijn van de Basiliek van Santa Maria, de oudste gebedsplaats van de stad, en het Archeologisch Museum van Alicante, dat de geschiedenis van de regio terugvoert tot de prehistorie.

    Alicante
    Cale Weaver

    Voor elk wat wils

    Naast het historische erfgoed biedt Alicante een keur aan activiteiten voor elk wat wils. Winkelliefhebbers kunnen terecht op de Esplanade d’Espagne, een met palmen omzoomde promenade met talloze winkels en restaurants. Voor degenen die de voorkeur geven aan natuur is het park El Palmeral een oase van rust met zijn meren, watervallen en palmbomen. En natuurlijk zijn er de prachtige stranden van Alicante, zoals Playa del Postiguet, ideaal om te ontspannen en van de zon te genieten.

  • Waarom worden de oceanen groen?

    Waarom worden de oceanen groen?

    Michael Olsen

    Meer dan de helft van de oceanen is de afgelopen 20 jaar groener geworden, waarschijnlijk als gevolg van de opwarming van de aarde. Deze ontdekking, gerapporteerd in het tijdschrift Nature, is verrassend omdat wetenschappers dachten dat ze veel meer jaren aan gegevens nodig zouden hebben voordat ze tekenen van klimaatverandering in de kleur van de oceanen konden ontdekken.

    Onthullende satellietgegevens

    Satellietbeelden van NASA laten zien dat meer dan de helft van de oceanen op aarde groen zijn door verstoringen van mariene ecosystemen als gevolg van klimaatverandering. Satellietgegevens laten zien dat in de afgelopen 20 jaar kleurveranderingen van blauw naar groen zijn waargenomen in 56% van de oceanen op aarde, met name in tropische gebieden dicht bij de evenaar.

    De redenen achter deze vergroening

    BB Cael van het National Oceanography Centre in Southampton (VK) en zijn collega’s hebben de NASA-gegevens geanalyseerd en denken dat deze groene verkleuring een teken is van veranderingen in ecosystemen als gevolg van klimaatverandering. Hoewel de exacte redenen voor deze veranderingen onbevestigd blijven, suggereert BB Cael dat ze waarschijnlijk verband houden met de wezens aan de basis van de meeste voedselketens: fytoplankton.

    Implicaties voor de toekomst

    Een verandering in de kleur van de oceaan kan een weerspiegeling zijn van een verandering in de toestand van de ecosystemen. Een diepblauwe kleur duidt op minder leven, terwijl groenere kleuren duiden op een verhoogde activiteit van het fytoplankton. De kleur van de oceaan kan echter van jaar tot jaar verschillen, waardoor het moeilijk is om onderscheid te maken tussen natuurlijke variaties en variaties die worden veroorzaakt door klimaatverandering.

  • Israël: FOD Buitenlandse Zaken roept op tot voorzichtigheid

    Israël: FOD Buitenlandse Zaken roept op tot voorzichtigheid

    Jerusalem
    Jerusalem Toa Heftiba

    Naar aanleiding van het opflakkerende geweld sinds zaterdag raadt de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken niet-essentiële reizen naar Israël sterk af. De situatie ter plekke wordt omschreven als “zeer gespannen en onvoorspelbaar”. Reizen naar de Gazastrook wordt ook sterk afgeraden, waarbij de website van Buitenlandse Zaken waarschuwt voor mogelijke gevaren voor buitenlanders, waaronder aanslagen en ontvoeringen.

    Reactie van de luchtvaartmaatschappijen

    Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben al op de situatie gereageerd. Brussels Airlines en touroperator TUI hebben hun vluchten naar Tel Aviv opgeschort tot respectievelijk maandag en 21 oktober. Ook andere internationale luchtvaartmaatschappijen hebben gelijkaardige maatregelen getroffen. Er blijven wel nog vluchten beschikbaar vanaf de luchthaven in de Israëlische stad.

    Voorlopig nog geen evacuatie

    De federale overheidsdienst wil echter ook geruststellen en laat weten dat er momenteel geen plannen zijn om landgenoten uit de regio te evacueren. “We blijven de situatie opvolgen,” zei woordvoerder Nicolas Fierens Gevaert.