Euro Airship heeft een innovatieve oplossing bedacht voor de klimaatcrisis: een vliegtuig op zonne-energie. Dit vliegtuig, Solar Airship One genaamd, is ontworpen om non-stop rond de wereld te vliegen, zonder fossiele brandstoffen of CO2-uitstoot.
Specificaties en ambities
Solar Airship One is 151 meter lang en weegt 10 ton. Het oppervlak is bedekt met een fotovoltaïsche film van ongeveer 4.800 m², die het elektrische aandrijfsysteem overdag van energie voorziet. Overtollige energie wordt opgeslagen in de vorm van waterstof, geproduceerd door elektrolyse van water, waardoor er ‘s nachts een continue stroomvoorziening is.
Het doel is duidelijk: aantonen dat koolstofvrije luchtmobiliteit mogelijk is. Om dit te bereiken bereidt het luchtschip zich voor op een reis van meer dan 40.000 km in twintig dagen, op een gemiddelde hoogte van 6.000 meter.
Een uitzonderlijke bemanning voor een historische reis
Drie beroemde Franse piloten zullen met Solar Airship One vliegen: Bertrand Piccard, beroemd om zijn non-stop ballonvlucht rond de wereld en zijn avontuur met het Solar Impulse 2 zonnevliegtuig; Dorine Bourneton, de eerste andersvalide vrouwelijke stuntpiloot; en Michel Tognini, een voormalige Franse astronaut.
Naast de technologische prestatie wil Euro Airship een wereldwijd industrieel productie-ecosysteem ontwikkelen voor deze milieuvriendelijke vliegtuigen.
In het licht van de escalatie van het Israëlisch-Palestijnse conflict heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn aanbevelingen bijgewerkt voor mensen die van plan zijn om naar Libanon te reizen. Niet-essentiële reizen naar het land worden nu “formeel afgeraden”.
Risicozone
De Belgische ambassade in Beiroet volgt de ontwikkelingen tussen Israël en Gaza op de voet, vooral na de Hamas-aanvallen en de Israëlische tegenoffensieven. Het ministerie waarschuwt specifiek om niet te reizen in het gebied ten zuiden van de Litani-rivier en in de zuidelijke wijken van Beiroet. Er wordt ook aangeraden om gebieden in de buurt van Palestijnse vluchtelingenkampen te vermijden.
Onvoorspelbare situatie
Het ministerie benadrukt ook dat de veiligheidssituatie in Libanon op een onvoorspelbare manier zou kunnen achteruitgaan. In het geval van een crisis kunnen vervoersmiddelen om het land te verlaten en zich lokaal te verplaatsen beperkt zijn.
Aanbevelingen voor reizigers
Gelet op deze situatie wordt er met klem geadviseerd om te overwegen of reizen naar Libanon echt noodzakelijk is. Het ministerie benadrukt dat reizigers extra alert moeten zijn voor veiligheidsrisico’s en goed op de hoogte moeten blijven van de ontwikkelingen ter plaatse.
Het skiseizoen start met een hightech noot. Geconnecteerde ski’s, uitgerust met innovatieve sensoren, beloven de ervaring van skiërs te verrijken. Rossignol, een pionier op dit vlak, werkte in 2015 al samen met het bedrijf Piq om een sensor te lanceren die verschillende parameters meet, zoals de hellingshoek of drukkracht. Met het ‘Smart Ski Experience’ project, breit Rossignol daar nu een vervolg aan.
Ski’s die je prestaties beoordelen
Beeld je een ski in die je technische niveau in realtime kan beoordelen. Dankzij een autonome energiesensor analyseren de ski’s de uitgeoefende druk, de frequentie van de bochten en de snelheid om aan de hand daarvan een score te geven die de technische vaardigheid van de skiër weergeeft. Een waardevol hulpmiddel voor amateurs en professionals die hun prestaties willen verbetere n.
Naast prestaties: onderhoud en veiligheid
De Franse start-up Black Line biedt een ingebouwde technologie die ski’s koppelt aan een mobiele applicatie. Deze applicatie geeft precieze informatie over de staat van het materiaal, geeft aan wanneer onderhoud nodig is en geeft indicaties bij de doorverkoop. En als je je ski’s kwijt geraken of wanneer ze gestolen worden, kan de technologie gebruikt worden om ze te geolokaliseren.
De Kingsway Exchange Tunnels, 40 meter onder het metrostation Chancery Lane in High Holborn, werden in de jaren 1940 gebouwd om de Londenaren te beschermen tegen de bombardementen van de Blitz tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze tunnels, ooit beschermd door de Britse Official Secrets Act, dienden als uitvalsbasis voor Britse spionnen en waren het zenuwcentrum van de geheime operaties tijdens de Koude Oorlog.
Van bescherming naar communicatie
Na de oorlog werden de tunnels getransformeerd tot de ‘Kingsway Telephone Exchange’, die dienst deed als intern communicatiecentrum tijdens de Koude Oorlog. Ze huisvestten zelfs de ‘hotline’ die de leiders van de VS en de USSR rechtstreeks met elkaar verbond. Later, in de jaren ’80, nam British Telecom de site over en creëerde ‘s er werelds diepste bar voor overheidspersoneel, compleet met speelzaal en tropisch aquarium.
Een immersieve toeristische attractie
Nu is er een ambitieus plan van £220 miljoen om de tunnels om te toveren tot een grote toeristische attractie. Het doel is om een hightech immersieve ervaring te creëren, compleet met gigantische gebogen schermen, interactieve structuren, een technologie die geuren verspreidt en honderden individuele akoestische luidsprekers. Angus Murray, CEO van ‘The London Tunnels’, gelooft dat de tunnels één van de populairste toeristische bestemmingen van Londen kunnen worden.
Een reis terug in de tijd die je vanaf 2027 kan maken
Als alles volgens plan verloopt, kunnen de eerste bezoekers deze adembenemende attractie in 2027 beleven. Met zo’n rijke geschiedenis en een moderne omgeving beloven de tunnels een unieke ervaring te bieden, een combinatie van geschiedenis, technologie en avontuur.
Met ongeveer 127 miljoen inwoners is Japan een van de dichtstbevolkte landen ter wereld. Ondanks zijn kleine oppervlakte staat het op de 11e plaats qua bevolkingsdichtheid wereldwijd.
2. 6.852: Een uitgestrekte archipel
Japan bestaat uit 6.852 eilanden, waarvan er slechts 430 bewoond zijn. De vier belangrijkste, Honshū, Hokkaidō, Kyūshū en Shikoku, zijn goed voor 97% van de totale oppervlakte van het land.
Sorasak
3. 3 776 meter: de heilige berg
De berg Fuji is met zijn 3.776 meter is niet alleen de hoogste top van Japan, maar ook een cultureel en spiritueel symbool. Elk jaar beklimmen duizenden pelgrims en toeristen deze iconische berg.
JJ Ying
4. 34% : massale verstedelijking
34% van de Japanse bevolking woont in de regio Tokio, een van de drukste en dichtstbevolkte metropolen ter wereld. Deze concentratie weerspiegelt de snelle verstedelijking en de aantrekkingskracht van de economische mogelijkheden van de hoofdstad.
Jezael Melgoza
5. 13,5 miljard: een exportgigant
Japan is de derde grootste economie ter wereld. In 2020 bedroeg zijn export in totaal 13,5 miljard dollar, beheerst door sectoren zoals auto’s en technologie.
De verborgen wereld wordt gedurende 16 opeenvolgende dagen ontsluierd in Han-sur-Lesse. Zo’n twintig kunstenaars met verschillende achtergronden die doorheen het domein verspreid zitten, dompelen je als bezoeker onder in de betoverende en mysterieuze sfeer van ‘HANloween’.
DE GROT, HET SPEELTERREIN VAN EEN HORDE TROLLEN
De ondeugende trollen zijn terug in de Grotten van Han en ze hebben heel wat streken in hun mouw om je te verrassen… Ontdek de wereld van deze vrolijke bende in het hart van één van de mooiste grotten van Europa. Hilariteit en sensatie gegarandeerd!
Domaine des Grottes de Han
HET DIERENPARK, HET TERRITORIUM VAN DE BOSGEESTEN
Over de paden van het dierenpark zwerven vreemde wezens tussen de wilde dieren (wolven, beren, lynxen, herten, bizons…). Kunstenaars met verschillende disciplines, waaronder trapeze-artiesten en steltenlopers, zijn vermomd als verbazingwekkende dieren. Ontmoet ze en laat je betoveren door hun eigenzinnige acts.
Een wandeling door het feeërieke herfstlandschap, doordrenkt met de magie van ‘HANloween’!
Domaine des Grottes de Han
Psssst! De Halloween-animaties overdag zijn inbegrepen in de prijs van een klassiek bezoek aan de Grot en het dierenpark.
Lima, de Miraflores-wijk en zijn beroemde mist mehdi33300 – stock.adobe.com
Lima, mistige hoofdstad badend in de ‘garúa’
11 miljoen inwoners telt deze Zuid-Amerikaanse grootstad, uitgespreid over tientallen kilometers en met een nauwelijks te onderscheiden centrum. Je zou kunnen denken dat de aan de kust van de Stille Oceaan gelegen stad ‘Californisch’ is, maar dat is ze allerminst. De oceaan is van nature vijandig en stort zijn venijn uit over de asgrauwe stranden. De lucht, vaak gehuld in een nevel van zeewater, hult de stad in een fijne motregen, hier bekend als de ‘garúa’. De Peruviaanse schrijver Mario Vargas Llosa beschreef deze bijzondere sfeer perfect in zijn vele romans.
Betekent dit alles dat je Lima moet vermijden? Natuurlijk niet! De donkere, melancholische sfeer heeft zijn eigen charme, en zoals elke zichzelf respecterende grote stad verbergt ook deze hoofdstad een aantal interessante plekken. Barranco bijvoorbeeld. Dit minuscule deel van de stad helt af naar de oceaan en heeft alles van een hippe wijk. Kleurrijke huizen met terrassen die omgetoverd zijn tot cafés en restaurants, muurschilderingen op straat, trendy boetiekjes, kunstgalerijen… Er hangt een opwekkende ‘bohémien-chic’-sfeer in deze wijk vol pleinen en steegjes. Ook Miraflorés is zeker een bezoek waard. Deze wijk is een toeristisch en commercieel gebied bij uitstek en bruist rond de autovrije Reserva malecón (de zeedijk), die ‘s avonds laat tot leven komt. Er zijn twee zeer hippe winkelcentra (Inka Market, Larcomar), een groen park (Kennedy) en een aantal prachtige ‘quintas’ (woningen) uit de jaren 1930.
Het historische centrum moet je gezien hebben. Rond de Plaza de Armas en het Santo Domingo-klooster vind je een mix van koloniale restanten en gedurfde stedenbouw. De kathedraal, het regeringspaleis, het aartsbisschoppelijk paleis en het San Francisco-klooster zijn de meest kenmerkende gebouwen. Op het vlak van artistiek erfgoed is het Larco-museum niet te missen. Het is gehuisvest in een charmante voormalige haciënda en herbergt 50.000 stukken aardewerk uit de Moche- en Chimú-tijdperken, twee pre-Incabeschavingen in het noorden van Peru. Het hoogtepunt van de collectie is een kamer met erotische huacos (figuurtjes)…
Lima, de San Juan-kathedraal
De Noordkust aan de Stille Oceaan, een aandenken aan de pre-Inca’s
Ken je de sites van Chan Chan, El Brujo, Sipan en Tucumé? Tenzij je een specialist bent op het vlak van pre-Columbiaanse volkeren, is dat weinig waarschijnlijk! En toch legden ze de basis van de geschiedenis van Peru, en dienden ze als inspiratiebron voor de Inca’s.
De Chimu de Chan Chan-site in het noorden vanPeru Philippe Bourget
Om in hun voetsporen te treden, met een geschiedenis die teruggaat tot 2000 voor Christus, trek je naar de noordkust, tussen Trujillo en Ecuador. In dit armere deel van Peru vind je in de regio’s La Libertad en Lambayeque een handvol belangrijke sites, gelegen in een vlak, monotoon agrarisch landschap. Vanaf het begin van onze jaartelling tot de komst van de Inca’s in de 13de eeuw volgden drie beschavingen elkaar op, met de nodige overlappingen: de Moche, de Lambayeque en de Chimú.
Uitzicht vanop de Moche de Huaca Rajada-site Philippe Bourget | cms
Vlakbij Trujillo liggen de tempels van de zon en de maan. De Tempel van de maan, een bastion van de Moche, het dominante volk tijdens de eerste zes eeuwen, is gemaakt van adobe-bakstenen en bevat kleurrijke decoraties en symbolen van deze beschaving: soldaten met wapens, priesters, vissers, draken, slangen… Binnenin de 24 meter hoge piramide vind je graven en altaren. Ook de site van El Brujo, ten noorden van Trujillo, dateert uit de Moche-periode. Op Caõ Viejo, één van de drie tempels, zijn ook menselijke motieven te zien. De pre-Inca’s vestigden zich in valleien aan de oceaan en leefden van de visvangst en de landbouw. In de haven van Huanchaco worden nog steeds dezelfde rieten boten gebruikt als vroeger, de caballitos de totora.
Halsketting die gevonden werd op de site van Huaca Rajada – Museum van Sipan Philippe Bourget
In de buurt van Chiclayo vind je een begeerde plek: Huaca Rajada. In 1987 werden daar het graf en de kist ontdekt van de Meester van Sipán, een hoogwaardigheidsbekleder van de Moche. De begraafplaats, die juwelen en sieraden van een ongekende rijkdom bevatte, biedt een inzicht in hun gewoonten en gebruiken. De collectie is te zien in het Museum van de Koninklijke Graven van Sipán. ‘Pre-Columbiaans’, dat is ook de Chimú-beschaving. Dat zou de laatste ter wereld geweest zijn die piramides bouwde. De beige heuvels die door erosie zijn uitgehold, kan je zien in Tucumé. Een laatste bezienswaardigheid is Chan Chan, de voormalige hoofdstad van de Chimú. Deze muren in de woestijn, die een uitgestrekte binnenplaats beschermen, zijn ontzagwekkend. De Inca’s putten inspiratie uit deze kennis om hun beschaving, de laatste voor de komst van de conquistadores, te laten schitteren.
De tombe van de Meester van Sipan
Cuzco, oude hoofdstad uit Inca- en koloniale tijden
Op 3.400 meter hoogte sta je als aan de grond genageld wanneer je aankomt in Cuzco. De bakstenen huizen nemen de hellingen van de Peruviaanse siërra volledig in, alsof ze de toppen willen veroveren. Niet alleen de hoogte beneemt je de adem, dat doet ook de aanblik van deze ‘rode’ stad die uitgespreid ligt in de bergen, onder een azuurblauwe hemel. Het is dan wel de voormalige hoofdstad van het Incarijk, de stad staat ook symbool van het koloniale Amerika, en dus zijn hier nauwelijks nog Incasporen te vinden.
Uitzicht over Cuzco
Kloosters en kerken hebben de plaats ingenomen van de tempels… maar de overblijfselen zijn er bij nader inzien nog steeds. De Spanjaarden pootten verschillende gebouwen neer op de fundamenten van Inca-muren. Het Aartsbisschoppelijk Paleis rust bijvoorbeeld op de grote blokken van het koninklijk paleis van de 8ste Inca-keizer. Ook andere gebouwen zijn op deze manier gebouwd. De gigantische ruïnes van het fort van Sacsayhuamán domineren de stad nog steeds.
Op het immense Plaza de Armas herinnert nu alleen nog het standbeeld van Pachacutec ons aan de Inca-geschiedenis. Rond deze agora vol toeristen liggen twee juweeltjes van Spaanse architectuur: de Compañia-kerk en de kathedraal. De eerste, het werk van de Jezuïeten, was bedoeld om te concurreren met de tweede. De barokke gevel doet het niet meteen vermoeden, maar de schoonheid van de kathedraal is ongeëvenaard. In het gebouw met een unieke mix van barokke, Moorse en Platereske stijlen zijn meer dan 650 kunstwerken ondergebracht, samen met bladgoudversieringen, een altaar bedekt met ‘eeuwig zilver’, een Christus en zijn kroon in massief goud en, het absolute pronkstuk, een baldakijn gemaakt van 102 kg zilver.
We nemen ook met plezier een duik in de drukte van Cuzco, een populaire en kunstzinnige stad. Rond de overdekte markt van San Pedro duiken typische Peruviaanse taferelen op, met verkoopsters die tussen de groenten zitten, compleet met vilten hoeden op hun hoofd. De wijk San Blas is zeker een bezoek waard. Langs de hellende straten en stenen trappen vind je in de gerestaureerde witte huizen boetiekhotels en cafés. Maar het is moeilijk om te ontsnappen aan de religieuze invloed van Cuzco! In deze ‘Mariano’-stad (de cultus van de Maagd Maria) worden alle heiligen gevierd. Je ontkomt zelden aan een katholiek feest, dat wordt gevierd in een vrolijke sfeer met vuurwerk, danseressen en muzikanten.
Een markt in Cuzco cms
Machu Picchu via bergpaden…
Tussen Cuzco en Machu Picchu liggen de dorpen van het Andesplateau, de imposante bergen, de mensen in hun kleurrijke klederdracht… Zij vormen de charme van de ‘Heilige Vallei’, gelegen op 2.000 tot 3.500 meter hoogte. En dan is er natuurlijk ook nog de beroemde Inca-site, een wonder van pre-Columbiaanse architectuur dat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staat.
Aankomst bij Machu Picchu Philippe Bourget
De meeste bezoekers gaan met de bus via een kronkelige weg naar Machu Picchu vanuit de stad Aguas Calientes. Om deze populaire maar ‘volgzame’ optie te vermijden, raden we aan dat zij die dat kunnen opbrengen zich te voet naar de site verplaatsen. De vierdaagse tocht is relatief vermoeiend. Een eendaagse wandeling is een optie voor fitte en geoefende wandelaars. Beide treks bieden je als beloning dat je hoog bovenop de site aankomt, aan het einde van een inspannende tocht die het plezier van de ontdekking eens zo hard versterkt.
Brug over de Rio Urubamba Philippe Bourget
Een buitengewone treinreis vanuit het dorp Ollantaytambo, in een comfortabele van Perurail met panoramische ramen, brengt je naar een bijna verlaten perron aan de voet van de groene en vochtige Urubamba-vallei. Hier, op een plek die Chachabamba heet, begint de laatste etappe van de Inca Trail, een 6 uur durende wandeling over een moeilijk begaanbaar pad dat in de hellingen is uitgehouwen. Er is tijd genoeg om de rivier over te steken via een hangbrug en dan begint de beklimming, die al snel prachtige panoramische uitzichten over de vallei oplevert. De route kan zwaar zijn. Niet zozeer vanwege de grote hoogte en de niveauverschillen, maar wel vanwege het parcours, dat ontelbare stukken met Inca-traptreden bevat, die oneffen en slecht uitgehouwen zijn.
Door de Winaywayna-ruïnes Philippe Bourget
Na een lange zweterige tocht met de nodige pauzes en picknickstops leidt een doorgang aan de voet van een waterval naar de archeologische vindplaats van Wiñaywayna, een eerste voorsmaakje van de Incacultuur. Dit wordt gevolgd door de aankomst bij de Porta do Sol, de laatste bergpas op de route. Een hoogtepunt! In de verte, beneden, tonen de ruïnes van Machu Picchu deze enorme stad op een vlak plateau aan de voet van een amfitheater van smaragdgroene bergen. Neem de tijd om de architectonische kracht van deze heilige stad, gebouwd in de 15e eeuw door de Inca-beschaving, in je op te nemen. Een gemakkelijke afdaling leidt vervolgens naar de site. Het bezoek zal je trakteren op een mix van bewondering en nostalgie. De Inca-beschaving werd brutaal afgebroken door de komst van de Spanjaarden. Epidemieën en de vlucht van de Inca-bevolking maakten definitief een einde aan deze beschaving.
Het Pauweneiland ligt midden in de rivier Havel en is een echte natuurpracht. Het dankt zijn naam aan de pauwen die er vrij leven. Dit pittoreske eiland, dat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat, biedt met zijn witte kasteel, weelderige tuinen en kronkelende paden een vredige ontsnapping aan de drukte van de stad.
Als stille getuigen van de tumultueuze geschiedenis van de stad zijn de ondergrondse bunkers van Berlijn een complex netwerk van schuilplaatsen gebouwd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Geschiedenisliefhebbers moeten weten dat sommige zijn omgebouwd tot musea.
3. De geheime tuin van de bibliotheek van de Humboldt Universität
In het hart van de Humboldt Universiteit ligt een geheime tuin die zelfs door studenten vaak over het hoofd wordt gezien. Het is een oase van rust waar je kunt ontspannen, een boek kunt lezen of gewoon kunt genieten van de schoonheid van de natuur midden in het centrum van Berlijn.
4. Vlooienmarkt in het Mauerpark
Elke zondag verandert het Mauerpark in een bruisende vlooienmarkt waar je vintage schatten, lokale kunst en heerlijk eten kunt vinden. Maar het echte geheim is de openluchtkaraoke waar zowel Berlijners als toeristen samenkomen om te zingen en te dansen.
Dit unieke museum is gewijd aan het bewaren en tentoonstellen van letters van oude borden en advertenties. Het is een fascinerende reis door de geschiedenis van typografie en design in Berlijn.
In september passeerden 2.141.754 passagiers de luchthaven van Zaventem, een stijging van 7% ten opzichte van september 2022. De eerste drie kwartalen van het jaar kenden een sprong van 20%, met een totaal van 17 miljoen passagiers.
Populaire bestemmingen
15% van de passagiers was in september op doorreis op de luchthaven van Brussel. De tien meest bezochte landen deze maand waren: Spanje, Italië, Duitsland, Turkije, Griekenland, Portugal, de Verenigde Staten, Frankrijk, Marokko en het Verenigd Koninkrijk.
Nieuwe bestemmingen in zicht
In september werden nieuwe bestemmingen aangekondigd vanaf Brussels Airport. Singapore Airlines keert terug naar Zaventem na een afwezigheid van meer dan 20 jaar. Daarnaast wordt de bestemming Nairobi in Kenia opnieuw gelanceerd, met zes rechtstreekse vluchten per week. Volgende zomer zal een derde Transavia-toestel op Zaventem gestationeerd zijn en vluchten aanbieden naar Bari, Marrakech en Thessaloniki.
Weinig mensen weten dat het Europees Parlement een Commissie voor petities heeft. Praktisch gezien is het doel van de petitieprocedure van het Europees Parlement ervoor te zorgen dat alle burgers de mogelijkheid hebben om met de instelling te communiceren en hun petitierecht uit te oefenen. Petities stellen het Parlement in staat om, via het werk van zijn ad-hoccommissie, echt inzicht te krijgen in de manier waarop EU-wetgeving wordt toegepast en om te peilen in hoeverre de Europese instellingen zich inspannen om tegemoet te komen aan de zorgen van burgers.
“Verborgen” kosten
Een recente petitie waarin werd opgeroepen om handbagage op te nemen in de lijst van “essentiële items” werd overgenomen door de Commissie Petities. Van hun kant erkennen de Europarlementariërs dat de verschillende regels van elke luchtvaartmaatschappij over toegestane bagage vaak verborgen kosten met zich meebrengen, waardoor het moeilijk is om tarieven transparant te vergelijken.
Sancties voor luchtvaartmaatschappijen
Binnenkort wordt een ontwerpverordening opgesteld en als de stemming in de plenaire vergadering wordt aangenomen, betekent dit dat luchtvaartmaatschappijen niet langer extra kosten in rekening mogen brengen voor bagage die in de cabine mag worden vervoerd. Deze officiële aanvaarding van de petitie, die unaniem werd aangenomen met 25 stemmen voor, komt na een rampzalige maand augustus in Spanje, toen verschillende luchtvaartmaatschappijen werden beboet voor het aanrekenen van toeslagen voor voorwerpen die in de cabine worden vervoerd. Ryanair, Vueling, Easyjet en Volotea kregen veel klachten omdat ze toeslagen toepasten op handbagage die passagiers bij zich hadden.
Transparantie nastreven
Ter herinnering: in 2014 bepaalde het Hof van Justitie van de Europese Unie dat handbagage gratis moet zijn. Luchtvaartmaatschappijen voldoen tot nu toe echter niet aan deze eis en leggen zelfs steeds meer beperkingen en extra kosten op. Het Parlement zou graag zien dat het gewicht en de afmetingen van bagage gestandaardiseerd worden voor alle luchtvaartmaatschappijen, zodat er een einde komt aan de regels die specifiek zijn voor elke luchtvaartmaatschappij. Luchtvaartmaatschappijen zullen ook hun praktijken moeten veranderen als het gaat om informatie die aan passagiers wordt verstrekt, zoals de prijs of het tijdstip van de vlucht, waarbij de Europese Unie luchtvaartmaatschappijen vraagt om in dit opzicht transparanter te zijn.