KLM heeft last van turbulentie: CEO Benjamin Smith waarschuwde dat de luchtvaartmaatschappij haar economische model zal moeten herzien als het anti-luchtvaartbeleid van het land aanhoudt.
Tijdens de voorstelling van de kwartaalresultaten van Air France-KLM wees Smith op een stijging van de luchthaventoeslagen met 41 % op Amsterdam-Schiphol, een situatie die hij omschreef als “ongezien“. In combinatie met een zwaardere fiscaliteit dan die van haar concurrenten, maakt deze stijging het huidige model van KLM volgens hem moeilijk houdbaar.
De topman nam geen blad voor de mond: “Als we ons economisch model niet aanpassen, zal ons bedrijf nauwelijks nog moeilijk zijn – of helemaal niet meer.” Door inflatie, personeelstekort en stijgende lonen schieten de kosten van de blauwe luchtvaartmaatschappij de hoogte in. Om het tij te keren, ligt alles op tafel: vloot, bestemmingen, het personeelsbestand…
36.000 werknemers
KLM, dat 36.000 mensen tewerkstelt en op 167 bestemmingen vliegt, is sterk afhankelijk van Schiphol. Maar volgens de topman laat Nederland – in tegenstelling tot andere landen “waar luchtvaartmaatschappijen goed afgestemd zijn op hun regeringen” – het afweten. Wat het toekomstige beleid van de nieuw verkozen centrumleider Rob Jetten zal betekenen, blijft afwachten… Maar met een planeet die steeds verder opwarmt, is het moeilijk voor te stellen dat er een mild of zelfs meegaand discours zal komen tegenover een sector die door velen als zeer vervuilend wordt beschouwd.
